• valetochkvalet

    Kan jag leva utan barn?

    Hej! Jag känner att jag sitter i en svår situation och behöver olika input.

    Jag är kvinna, 26 år, studerar ett år till och har funderat på barn de senaste två åren.

    Nu har jag träffat en man som är 42 och som njuter av sin frihet och verkar alltid ha gjort det. Han är inte helt ointresserad av barntanken men jag tror inte det riktigt kommer komma till skott nånsin.

    Jag känner att min kropp skickar ut signaler till mig. Jag har vätska som kommer ur brösten ibland och jag drömmer att jag ammar. Jag har tagit hand om tre småsyskon. Han har bara en äldre bror.

    Jag är kär och vet ingen bättre människa på jorden just nu. Förutom att jag önskade att vi hade samma mål i livet.

    Om jag vill ha barn så måste vi kanske ha det nu. Han är ju 42?

    Andra tanken är: skulle vi vara lyckliga...skulle jag vara lycklig med honom utan barn? Han dör när jag går i pension och då har jag inga barn att umgås med.

    Jag är fortfarande i ett läge där jag kan välja det jobbiga: att säga adjö för att vi är intresserade av olika saker. Bilar och motorcyklar är hans liv.

    Vore tacksam för insikter, funderingar, frågor och svar.

  • Svar på tråden Kan jag leva utan barn?
  • dagg03

    Jag har svårt att tro att en man som är 42 år skulle ändra sig helt plötsligt och vilja ha barn.

    Jag skulle nog utgå från att han inte kommer att vilja ha barn och ta ställning utifrån det. Ingen annan kan ju egentligen säga vad du borde göra, bara du kan ju veta hur viktigt barn är för dig. Men med dina tankegångar låter det ju lite som att du har svårt att se dig själv ha ett liv utan barn. Men som sagt, du får väl fundera ordentligt och ta ett beslut utifrån hur du känner. Om du gärna vill ha ett barn så prata om det ordentligt med din partner, han kanske är villig att ändra på sig? Jag menar inte att du borde tvinga honom eller ställa något ultimatum, det är nog aldrig en bra lösning.

  • valetochkvalet

    Hmm ja absolut. Verkligen. Det värsta är att man aldrig kan veta huruvida man kan leva utan det eller inte. Uppenbarligen går det ju eftersom så många gör det idag av olika anledningar. Hur vet man att man inte tänker på barn bara för att " det ska vara så".

  • dagg03
    valetochkvalet skrev 2015-04-19 20:45:00 följande:

    Hmm ja absolut. Verkligen. Det värsta är att man aldrig kan veta huruvida man kan leva utan det eller inte. Uppenbarligen går det ju eftersom så många gör det idag av olika anledningar. Hur vet man att man inte tänker på barn bara för att " det ska vara så".


    Det är ju inte alltid helt enkelt att sortera sina tankar. Jag har egentligen inget bra tips.

    För mig började det med fantiserande tankar om hur det vore att ha barn och sedan övergick tankarna till en stark längtan. Även om det här med barn känns lite skrämmande så tvivlar jag inte en sekund på att jag vill ha barn. Men har vänner som fått barn trots att de inte planerat det och är oerhört lyckliga över att det "hände".

    Men du behöver ju inte ha bråttom, ta tid på dig och fundera ordentligt! :)
  • Biet

    Om han är 42 & inte har haft någon längtan efter att skaffa barn ännu så kommer han inte att göra det frammöver heller.

    Har mött många kvinnor som har hoppats på att deras man som de är tillsammans med skall önska att de vill ha barn och undantryckt sin egen önskan. När kvinnan sedan kommer på att mannen inte vill ändra sig så är det ofta för sent för kvinnan med åldersmässigt. Istället förblir även kvinnan barnlös och ledsen över sitt beslut att inte ha hittat andra allternativ tidigare.

    Jag skulle råda dig till att skaffa ett barn själv om du längtar efter ett. Det är en underbar känsla med ett eget barn så missa det inte.

    Du kommer att klara dig bara bra som ensamstående förälder med.

    Om mannen älskar dig som han säger kommer ju han älska dig även med ett barn.

    Vill inte han bli fadern så använd en donator. Det finns möjlighet till privata donatorer för heminsemination om du vill gå den vägen.

    Våga satsa på dig själv och dina känslor/behov. Är mannen något att ha så förstår han din önskan.

    Missa inte ditt tillfälle att skaffa barn när du är ung och kan.

    Jag håller tummarna för att du väljer bästa vägen för dig.

    Kram

  • valetochkvalet

    Hej! Han har börjat rucka på sig lite grann. Skickade bild på barnkläder från en butik helt spontant. Så vem vet. Jag vill nog mest att vi är på samma nivå när vi bestämmer oss för det ena eller det andra. Jag vill att han också överväger fördelar och nackdelar. Så det inte blir att jag ensam tar beslut om att inte skaffa barn.

    Det är intressant med så olika svar på det här inlägget. En del tror att han kan ändra sig. Andra inte.

  • Alexi

    Se till att om ni satsar på barn vara överens om antalet. Så inte du tänker dig två eller fler och han bara tänker sig max ett.

Svar på tråden Kan jag leva utan barn?