• traveler

Kvinnlig vs manlig psykolog

Hej

Ordet är lite fritt här. Har du erfarenhet av psykologer från båda könen eller har du bara haft erfarenhet från en. Vem var bäst på att lyssna eller spelade det ingen som helst roll. Var det inget du reflekterade över innan du påbörjade din behandling eller dykte de tankarna upp? Vilken kön som psykolog/terapeuten skulle ha?

• Svar på tråden Kvinnlig vs manlig psykolog
  • Anonym (Utan vikt)

För mig är könet egalt men jag läste nån gång om en undersökning som visade att 80% av alla kvinnor föredrar kvinnliga gynekologer samtidigt som 80% av alla gynekologer är män. Vet inte om statistiken stämmer idag då det finns fler kvinnliga läkare nu men något åt det hållet lär det se ut.

• Rainbow gg

Jag har haft en av varje. Båda var mycket duktiga och det skiljde egentligen ingenting i hur de lyssnade eller förde samtalen vidare. Jag hade en medelålders kvinna och en ung man. Det som var en skillnad hade med mig att göra, för jag blev "kär" i den manliga psykologen (tonårsförälskelse).

Om jag skulle behöva en psykolog igen i framtiden så spelar det absolut ingen roll vilket kön psokologen har.

Jag reflekterade inte över kön verken innan eller efter terapin.

• traveler

[quote=75180948][quote-nick]Rainbow gg skrev 2015-04-18 23:17:42 följande:[/quote-nick]

Jag har haft en av varje. Båda var mycket duktiga och det skiljde egentligen ingenting i hur de lyssnade eller förde samtalen vidare. Jag hade en medelålders kvinna och en ung man. Det som var en skillnad hade med mig att göra, för jag blev "kär" i den manliga psykologen (tonårsförälskelse).

Om jag skulle behöva en psykolog igen i framtiden så spelar det absolut ingen roll vilket kön psokologen har.

Jag reflekterade inte över kön verken innan eller efter terapin.

[/

Ok får man fråga vad du sökte hjälp för?

• Danitra

Har gått hos både man och kvinna och trodde att det skulle spela större roll än det gjorde innan jag började. Det visade sig att arbetsmetod och personlighet spelade mycket större roll för mig.

• Rainbow gg
    traveler skrev 2015-04-18 23:49:07 följande:

Ok får man fråga vad du sökte hjälp för?

Depression
  • Anonym (Utan vikt)
    Anonym (Utan vikt) skrev 2015-04-18 23:05:44 följande:

För mig är könet egalt men jag läste nån gång om en undersökning som visade att 80% av alla kvinnor föredrar kvinnliga gynekologer samtidigt som 80% av alla gynekologer är män. Vet inte om statistiken stämmer idag då det finns fler kvinnliga läkare nu men något åt det hållet lär det se ut.

Förlåt. Jag råkade skriva i fel tråd.
  • Anonym (erfaren)

Hjärnskrynklare av bägge kön är precis lika bra på att låtsas lyssna.
    Bland vanliga människor som saknar denna yrkesskada så är kvinnor helt klart mycket bättre lyssnare och mycket mer empatiska.

• Zarch

Bara haft en manlig som jag fick iom när jag blev sjukskriven för utbrändhet. Var bara tre månader.

Var det värsta jag varit med om, han dödade mig verbalt. Enda triggern jag hade i livet var att gå tillbaks dit för att debattera om hur fel han hade om saker och ting, han påstod att jag var extremt duktig på att spela apa och att välja "fel" män. Älskar den där kaxiga jäveln, sällan en man har vågat bråka med mig på det där sättet.

Svar på tråden Kvinnlig vs manlig psykolog