• Anonym (uppgiven)

Sambons barn är ute till kl 22.30 på helgkvällar och till kl 21 på vardagkvällar

Är det normalt? Barnen är 12år och 10 år
    Jag tycker det är för sent men barnen bestämmer olyckligtvis här hemma.

• Svar på tråden Sambons barn är ute till kl 22.30 på helgkvällar och till kl 21 på vardagkvällar
  • Anonym (uppgiven)
    Kim Possible skrev 2015-04-18 21:41:05 följande:

På vilket sätt är de "ute", på er tomt/i närområdet tillsammans med grannskapets andra barn, eller dräller de omkring lite hur som helst och ni inte vet var de är?

Rätt stor skillnad där, tycker jag. Liksom om barnen mår bra i övrigt och klarar av att gå upp i tid på morgonen och fungerar som de ska, eller om tiderna gör att de blir griniga, lättretliga och inverkar på resten av livet.

Eller om ni själva då går och lägger en kl 21, jag vill åtminstone att mina är inom hemmets väggar och helst även i säng (även om de inte sover) när jag själv går och lägger mig. Ni får väl ha ett familjeråd, först du och din man för att sätta upp riktlinjer, och sen ni båda tillsammans med barnen. 

Dom är här utanför i lekparken 30 meter härifrån och ibland går dom inte till grannarna..
  • The past is now
    Anonym (uppgiven) skrev 2015-04-19 19:10:17 följande:
    Nä, jag vet att det inte är mina barn men det är mitt hem..
     Men ta upp det med din partner inte fl. Det är ERT hem..
  • Anonym (uppgiven)
    The past is now skrev 2015-04-19 19:15:49 följande:
     Men ta upp det med din partner inte fl. Det är ERT hem..
    Ja men han tycker ju det är ok medan jag inte tycker det och jag ville se om det är så normalt som han påstår,, Att jag sen jobbar skift och behöver sova när jag behöver är en annan sak
  • Anonym (isa)
    Anonym (uppgiven) skrev 2015-04-19 19:21:46 följande:

Ja men han tycker ju det är ok medan jag inte tycker det och jag ville se om det är så normalt som han påstår,, Att jag sen jobbar skift och behöver sova när jag behöver är en annan sak

Men du måste ju få sova om du behöver, hänsyn måste väl visas åt alla håll.

Jobbar också skift, sambon med och när han lägger sig oftast vid 21.00 så får han se till att hans barn är hemma. Efter 3 borttappade hemnycklar så har hans son inte förtroendet att ha egen nyckel. Hyresvärden kräver att vi byter lås om en nyckel till försvinner.
  • Anonym (va?)
    Kan inte Du sova för att barnen är utomhus?
  • Anonym (uppgiven)
    Anonym (va?) skrev 2015-04-19 20:03:44 följande:
    Kan inte Du sova för att barnen är utomhus?
    Dom kommer ju in sent, dörrar som slås igen, röster som är höga, skramel i skåp och så vidare...
  • Ess
    Anonym (uppgiven) skrev 2015-04-19 20:05:13 följande:
    Dom kommer ju in sent, dörrar som slås igen, röster som är höga, skramel i skåp och så vidare...
    Prata då med din sambo ang att barnen kan se till att va lite tysta och visa hänsyn när dom kommer in. Har dom svårt att komma ihåg det, så får han påminna dem.
  • Anonym (Heaven)

Det är väl helt individuellt. Bonusen här hemma blir snart 7 år, hon måste ha sina 10h än så länge annars är hon trött o gnällig dagen efter. Vi går upp kl 5 eller 6 på vardagar (lite olika) så man får anpassa nattningen till kl 19 el 20. Helger får hon vara uppe till kl 21, blir det senare är det samma visa - trött o gnällig även fast hon sover längre på morgonen. Hon är känslig helt enkelt. Skulle hon klara att vara vaken senare utan att det påverkar hennes mående ser jag ingen anledning att skicka henne i säng tidigare. Känns mer som en principsak isåfall, sånt är jag skeptisk mot..

Nu lite senare i tråden verkar ju framkomma från TS att det kanske inte är själva grejen att barnen är uppe sent som stör utan att dom faktiskt väcker henne när dom kommer in. Då blir det väl mer en fråga om att lära barnen respekt kan jag tycka snarare än läggningstider..?

• Anonym (sent)

Det låter sent tycker jag. Och det tycker jag att det är fint att du som Bonus bryr dig om. Till skillnad från många andra i tråden.

Min 11 åring får vara ute t 7 på vardagar. Längre om det är ngt särskilt på helgen. Han behöver sin sömn. Och kidsen som är ute sent är inte precis dom man vill att ha ska hänga med. Ofta en massa stök och förstörelse. 

• Anonym (Vaa)
    Anonym (uppgiven) skrev 2015-04-19 20:05:13 följande:

Fast det har ju inte med ute tiderna att göra. De skulle väl låta lika mkt även om dom kom hem tidigare.

Tycker du dom ska mattas nån viss tid eller vad är det du vill?

Tiderna är normala för det du skriver. Åldern och 30m från hemmet.
  • K med lilla E
    Anonym (sent) skrev 2015-04-20 16:12:19 följande:

Det låter sent tycker jag. Och det tycker jag att det är fint att du som Bonus bryr dig om. Till skillnad från många andra i tråden.

Min 11 åring får vara ute t 7 på vardagar. Längre om det är ngt särskilt på helgen. Han behöver sin sömn. Och kidsen som är ute sent är inte precis dom man vill att ha ska hänga med. Ofta en massa stök och förstörelse. 

Kl 19 nu på kvällarna när det är ljust ute och fint väder? Skulle jag tvinga in min dotter så tidigt den här årstiden så skulle hon få en depression tror jag. Hon leker i vårt lilla område och behöver inte komma in förrän åtta halv nio.
  • Anonym (sent)
    K med lilla E skrev 2015-04-20 18:27:23 följande:
    Kl 19 nu på kvällarna när det är ljust ute och fint väder? Skulle jag tvinga in min dotter så tidigt den här årstiden så skulle hon få en depression tror jag. Hon leker i vårt lilla område och behöver inte komma in förrän åtta halv nio.
    Då kanske ni bor i ett lugnt och tryggt område? För här är det inte lämpligt att vara ute så sent. Tyvärr.

Väldigt få barn ute öht. De flesta sitter och hänger över en skärm och har inte tid att vara ute och leka. 
  • Kim Possible
    Anonym (uppgiven) skrev 2015-04-19 19:12:15 följande:
    Dom är här utanför i lekparken 30 meter härifrån och ibland går dom inte till grannarna..
    Då hade jag nog inte tyckt det var så farligt, förutsatt då att de klarade av att gå upp på morgonen efter utan problem, och om de inte mådde uppenbart dåligt av det.

Däremot hade jag reagerat direkt på deras (enligt din beskrivning) respektlösa sätt att störa, vara högljudda och inte ta hänsyn till andra (du i det här fallet) i familjen. Det ser jag som viktigare att ni får bukt med än just vilka tider de får vara ute till.

Är man en familj måste man se till att alla i familjen mår bra, och det är alla familjemedlemmars ansvar att se till att det blir så, så långt var och ens förmåga räcker. Well, det är så vi tänker här iaf. 

Så stora barn borde för länge sen ha lärt sig att ta hänsyn till andra i familjen, förutsatt att ni övriga även tar hänsyn till dem.
  • K med lilla E
    Anonym (sent) skrev 2015-04-20 22:43:23 följande:
    Då kanske ni bor i ett lugnt och tryggt område? För här är det inte lämpligt att vara ute så sent. Tyvärr.

Väldigt få barn ute öht. De flesta sitter och hänger över en skärm och har inte tid att vara ute och leka. 

Ja vi bor i ett litet parhusområde och när de är ute på kvällarna så är de bara precis i närheten,  när min dotter bli lite äldre och vill röra sig längre bort så kommer hon inte att få vara ute så sent om hon inte är på området.
  • The past is now
    Det är ju en fråga om respekt här faktiskt. De kan vara ute men ta det lite lugnt när de ska in. Det borde verkligen inte vara för mycket begärt. Du kan köpa öronproppar också. Det har jag, skitskönt att stänga ute ljud.
  • Anonym (Herregud)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-18 23:27:10 följande:

Hålla en nioåring i handen? Är barnet opålitligt och vinglar runt på trottoaren?

Är han exempelvis på väg till och från bilen vid affären så glömmer han se sig för och springer rätt ut. Eller om han ser något intressant så kan han tvärstanna och stå och glo på detta mitt i vägen.
  • Anonym (Vaa)
    Anonym (Herregud) skrev 2015-04-21 18:27:19 följande:

Är han exempelvis på väg till och från bilen vid affären så glömmer han se sig för och springer rätt ut. Eller om han ser något intressant så kan han tvärstanna och stå och glo på detta mitt i vägen.

Ok funktionshinder alltså, då äe det förståeligt.
Svar på tråden Sambons barn är ute till kl 22.30 på helgkvällar och till kl 21 på vardagkvällar