• pille1

Borttappad/stulen jobbnyckel

Tjenare, det är så att min jobb nyckel är borttappad eller har blivit stulen i alkohol dimman, vet att jag hade min nyckelknippa på mig när jag gick ut och på den satt hemnyckel, bilnyckel och jobbnycklar + diverse andra nycklar.

Nu är det så att jag ska sluta på ett företag och de vill ha tillbaks sina saker, arbetskläder, verktyg och nycklar etc etc.

Jag undrar om jag är ersättnings skyldig för jobbnyckeln och bytta lås på hela fastigheten eftersom samma nyckel fungerar i alla lås ?
    Jag är provanställd men hade ingen nyckel i början av jobbtiden, den gavs till mig i förra månaden utan att jag skrev på papper etc, han kom och gav mig den mitt under arbetsdagen sen va det inget mer med det. har jag skyldighet att ersätta den + eventuella låsbyten nu då ?

• Svar på tråden Borttappad/stulen jobbnyckel
  • Birgitta02

Risken finns faktiskt. Men come clean och erkänn för din arbetsgivare.

• Johan70

Om du blir ersättningsskyldig, kan det hända att din hemförsäkring kan gå in och täcka kostnaden. Kolla med försäkringsbolaget.

• sportpappa

Anmäl det till din arbetsgivare direkt. Om det visar sig att din nyckeln använts vid ett inbrott hos företaget och du inte berättat att du blivit av med nyckeln så kan det få allvarliga konsekvenser. Inte just för att du tappat bort nyckeln för det kan alla göra, men att du inte anmäler det.

Jag ställer mig tveksam till att du skulle bli ersättningsskyldig för mer än eventuellt nyckeln om ens det. Om de försöker få dig betalningsskyldig för mer än nyckeln så kolla med facket eller jurist.

Svar på tråden Borttappad/stulen jobbnyckel