• AnnieAnniee

Katt med mjäll? Hjälp??

Hej,

Köpte mig en katthane som är ca 10 månader nu. Han är kastrerad om det gör någon nytta i detta inlägget.

Ett tag nu har han haft vita prickar i pälsen som ser nästan ut som mjäll. Kan det hända katter?

Jag badade honom utan schampoo men det gick inte bort.

Han ligger inte på något eller drar sig på något dammigt ställe så det är inte det.

Kliar jag honom grovt så kommer det jätte mycket och mer vitt från huden.

Min fråga är då, vad ska jag göra? Finns det schampoo mot sånthär?

• Svar på tråden Katt med mjäll? Hjälp??
  • Anonym (Suck)

Jag hade för det första googlat på problemet innan jag var lat och frågar folk här som får göra jobbet.

Sen hade jag bytt foder till en sensitivsort, tvättat katten med mjällschsmpo för katter eller använt en mjällspray och så hade jag borstat mycket med en underhullsborste så att huden får andas.

• Anonym (Crazy Cat Lady)

Laborera inte för mycket själv, kontakta veterinär. Den där typen av mjällbildning hos katt beror oftast på födoämnesallergi eller problem med matsmältningen. Din katt behöver utredas och få ett foder veterinären rekommenderar.

• Anncharlotte

Jag fick rådet av min vetrinär att tvätta katten i mjällschampo (kan använda fungoral schampo med försiktighet o då 14 dagar mellan varje tvätt) sedan köpa hem omega 3 fetter till katten. Hon var kal på örat och hon rev sig hela tiden. Idag så är hon frisk ifrån mjället. När hon får fisk så häller jag över extra omega 3 i blötmaten o den som jag använder heter Grizzly Pet Products, Omega-3 fettsyror, naturprodukt. Man häller omega 3 på blötmaten med fisk i varje gång under ett par månader framåt .

Lycka till!

Svar på tråden Katt med mjäll? Hjälp??