• ledsenbesviken

underhållsstöd när pappan har flera barn

jag väntar barn med en kille som har 3 barn sen tidigare med samma mamma detta blir hans 4e barn. han betalar ej underhåll till sina första 3 barn då mamman inte krävt honom de. jag kommer söka sen men kommer fk räkna mitt barn som hans första då han ej betalar något till de andra barnen eller kommer han få betala mindre då han stå som pappa i papperna till snart 4 barn? är tacksam för svar

• Svar på tråden underhållsstöd när pappan har flera barn
  • Kerubmamman

Det beror på hur stor hans inkomst är. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ledsenbesviken
    Astarte skrev 2015-04-15 21:17:45 följande:

FK kommer att ge dig 1273 kr / må oavsett hur många barn han har eller hur stor inkomst han har. Hur mycket han sedan ska betala till dem göra upp mellan FK och honom. 

ja jag vet men de var inte min fråga. jag vill veta hur mycket han måste betala. räknar fk med antal barn han betalar för eller antal barn han har när man räknar ut hur mycket han ska betala tillbaka.  finns en lista på hemsidan men måste veta hur dom räknar?
  • Långbenopluto
    ledsenbesviken skrev 2015-04-15 21:18:23 följande:

han har låg inkomst. men räknas mitt barn som hans första då han ej betalar för dom andra barnen?

Spelar det nån roll? Du kommer få ditt underhåll oavsett....
  • LaLola
    ledsenbesviken skrev 2015-04-15 21:23:01 följande:
    ja jag vet men de var inte min fråga. jag vill veta hur mycket han måste betala. räknar fk med antal barn han betalar för eller antal barn han har när man räknar ut hur mycket han ska betala tillbaka.  finns en lista på hemsidan men måste veta hur dom räknar?
    www.fk.se
  • LaLola
    jaha ser nu att du hittat till FKs sida...
  • Astarte
    De räknar så klar med alla barnen oavsett om underhåller går via dem eller om man gjort upp det på annat sätt.
  • ledsenbesviken
    Astarte skrev 2015-04-15 21:26:31 följande:
    De räknar så klar med alla barnen oavsett om underhåller går via dem eller om man gjort upp det på annat sätt.
    tack. så om man tex blivit gravid med en privat spermadonator och han stå som fadder till 15 andra barn. varav bara 3 kräver underhåll. och har han då låg inkomst så behöver han alltså inte betala något själv överhuvudtaget? för de blir ju mindre och mindre för varje barn och han man då låg inkomst kan man inte betala något. läste på fk att pappan inte behöver betala om de blir mindre än 50:- kr i månaden.
  • Astarte
    ledsenbesviken skrev 2015-04-15 21:31:23 följande:
    tack. så om man tex blivit gravid med en privat spermadonator och han stå som fadder till 15 andra barn. varav bara 3 kräver underhåll. och har han då låg inkomst så behöver han alltså inte betala något själv överhuvudtaget? för de blir ju mindre och mindre för varje barn och han man då låg inkomst kan man inte betala något. läste på fk att pappan inte behöver betala om de blir mindre än 50:- kr i månaden.
    "Står som fadder" känner jag inte till. Står han som barnens far räknas de som hans barn,
  • JPT

När FK räknar ut hans betalningsförmåga tas samtliga barn med i beräkningen, oavsett om han betalar underhåll för de andra barnen eller inte.

Sen kan man inte stå som "fadder".  

• Anonym (Pär)

jag betalar underhåll för ett barn - men har tre barn.  alla tre står med i uträkningen från FK. 

• ZeldinaMina

Du får pengar för ditt barn , hur han sköter det med sina andra barn angår inte dig . Så punkt !

Svar på tråden underhållsstöd när pappan har flera barn