• Limaliie

Stör min nattamning hennes nyfikenhet att börja äta annan mat än mjölk?

Har en dotter på 8 månader som är svår att få i annan mat, hon vill helst amma eller får hon ersättning ibland. Gröt funkade ett tag, det går knappt nu, annat mat några teskedar oftast.

Hon får pilla själv nu med bitar men mycket kommer inte i munnen och hon tröttnar snabbt eller tramsar bara.

Tog upp detta med bvc igår och hon trodde att dottern inte blir tillräckligt hungrig någon gång eftersom jag ger henne tutten ett par ggr på natten, men hon snuttar ju mest.

Jag vet inte om jag tror på den teorin, bröstmjlk är väl lättsmält? Och vet andra som ammar på nättern men ändå har barn som börjat äta bra.

Vad tror ni? Spelar det in? Hon har gått upp 1,4 kg på 2 månader och vuxit bra på längden så jag är inte orolig på något vis, men vet inte om jag borde försöka sluta amma på nätterna? Känns som hon behöver det ju. (mysigt och tryggt)

• Svar på tråden Stör min nattamning hennes nyfikenhet att börja äta annan mat än mjölk?
  • Zuzanne

Min 19-månaders ammar på natten, hon äter mat ändå. Barn är olika. Så länge ditt barn växer så är det lugnt, stressa inte :)

• Limaliie

Nej egentligen stressar jag inte jättemycket, men klart hade det vart skoj om hon kom igång med något mål mat också, men bvc var inte heller oroliga eller tjatade att hon måste börja äta, vilket jag är väldigt glad över. Har hrt skräckhistorier förr där de stressat föräldrar att tvinga i sina barn. Som om det skulle hjälpa.

Nej hon går upp bra och växer, de sa att många planar till och med i denna åldern så hon har ju gått väldigt bra, och hon är väldigt aktiv också då hon kryper och går mot möbler

• Mylla

Man ska ju aldrig tvinga barn eller tjata med maten. det finns lite andra knep, som att inte amma på ett tag före man erbjuder mat, så de är hungriga. Prova olika mat, även smakrik mat bara den inte är salt. Ät tillsammans i familjen! var ett exempel. 
    Om du bara ammar max två gånger på natten borde det inte göra barnet så mätt, iaf. inte framåt lunch. Sover hon bra emellan? Trötthet kan försämra barns aptit

• Nyfikna72

Sen är det väl så att det är mycket lättare att avvänja nattmålen på ett litet barn än när de blir lite större och mer medvetna om vad de vill och kan. Slutar man så brukar det vara borta på nån dag bara, sen är det bortglömt. Lika gäller ju nappar också.

• aleakim

Jag slutade amma min ettåring nu i helgen, lite mot min vilja men han sov som en kratta och ville snutta nästan varje timme. Inte så hållbart då han snart blir storebror :)

Men, i alla fall, han har hela tiden vart ganska svår med maten. Äter bra när han får plocka själv men försöker jag mata honom så kniper han bara ihop munnen och skakar på huvudet. 
    Och inte har det blivit bättre trots att han inte ammar, han är svår helt enkelt bara. Amningen gjorde varken från eller till.

Tror inte att amningen är ert "problem", hon är nog också bara lite svår. Jag tycker att sonen äter bättre i perioder och en dag lossnar det förhoppningsvis för gott. 

Er dotter går ju upp jättefint, min son hade gått upp 200 gram på 2 månader nu när vi var på ettårskontroll och inte ens det sa bvc något om. Hon sa bara att det går i vågor.

Nä, fortsätt att amma om du inte känner att ni är klara med den biten helt än :)

W och liten i magen :)
  • CissiJissi

Näää precis, ta det lugnt och ta det som det kommer tror jag är bäst :)

Min 21 månades har alltid nattammats, supernyfiken på mat och allt redan vid 3-4 månader, jag har aldrig sett att amning har stått i vägen på något sätt alls.. Med min iaf:) Han ville inte ha gröt eller välling eller puré, han fick äta vanlig mat och verkade tycka det var väldigt roligt, har aldrig handlat om stora portioner för honom dock, han är mer en tapas-person ;) haha :)

• Flickan och kråkan

Om det är något som dödar intresset så är det hunger skulle jag säga. Små barn brukar inte direkt uppskatta att serveras nymodigheter när de är hungriga. Om liten är nöjd och glad så blir plötsligt det omgivningen sysslar med (äter) intressant och till och med kan tänkas att provas .

• Bubbel85

Kunde lika gärna varit jag som skrivit denna tråden känner jag :) känner så igen mig. Vill inte ha speciellt mycket mat alls, plockmat är det som funkar bäst men annars är bröstmjölk favoriten och ammar minst 2ggr per natt. Har absolut inget svar men följer tråden med spänning :)

Svar på tråden Stör min nattamning hennes nyfikenhet att börja äta annan mat än mjölk?