• Donizetti

Flytta ut på landet med innekatter

Nu behöver jag er hjälp med råd. Flyttar i månadsskiftet permanent ut på landet till en sörmländsk idyll. Huset ligger trafiksäkert långt från landsvägen med åkrar, skog och ängar runt omkring.

Mina 5 pälsklingar har tidigare bara varit innekatter eftersom vi bott i ett hus mitt i stan. Alla är kastrerade.

Eftersom huset ligger så perfekt långt ifrån trafik tänkte jag bjuda mina pälsklingar på ett rikt kattliv att få gå ut och smyga på sorkar i dikesrenarna och alla andra naturupplevelser som berikar en katt.

Men min fråga är, hur länge bör jag hålla dem som innekatter efter flytten innan de känner sig hemma? Vill inte riskera att de sticker sin väg eftersom de inte känner igen sig i den nya miljön och kanske ger sig iväg för att hitta "hem" igen till det gamla hemmet.

• Svar på tråden Flytta ut på landet med innekatter
  • Dexter dot com

2 veckor har jag haft mina inne vid flytt och sen varit ute med dom korta stunder i början så dom vänjer sig vid omgivningarna.

• Donizetti
    Dexter dot com skrev 2015-04-15 18:46:19 följande:

2 veckor har jag haft mina inne vid flytt och sen varit ute med dom korta stunder i början så dom vänjer sig vid omgivningarna.

Tack Dexter dot com också. Är en riktig kycklingmamma för mina ögonstenar och är livrädd att släppa ut dem för tidigt innan de vant sig även om jag önskar dem ett rikt kattliv ute på landet. Vägen till huset där vi ska bo ligger efter en allé så endast behöriga dit åker där. Kommer nog att vara ute tillsammans med pälsklingarna första tiden och vaka över dem.
  • Anonym (utekattsägare)

www.kattstatus.se
    Där står att katterna bör vara inomhus i minst tre veckor och sedan ute i sele eller tillsammans med er så de lär känna omgivningarna i ca tre veckor. Sedan kan de vara ute själva om de är minst ett år gamla.

• Donizetti
    Anonym (utekattsägare) skrev 2015-04-17 08:18:07 följande:

www.kattstatus.se

Där står att katterna bör vara inomhus i minst tre veckor och sedan ute i sele eller tillsammans med er så de lär känna omgivningarna i ca tre veckor. Sedan kan de vara ute själva om de är minst ett år gamla.

Ja så har jag hört också, 3 veckor minst. Våra katter är 4 år och alla utom en är vana innekatter och har aldrig varit ute. Vi har 4 st, den som varit utekatt har tidigare bott i Norge och är Norges Socialstyrelses gamla katt som behövde en omplacering
  • Donizetti

Norges Socialstyrelses läkares katt ska det stå, Socialstyrelsen i Norge håller sig nog inte med en katt

Svar på tråden Flytta ut på landet med innekatter