• Djurvän03

Grannens barn är elaka mot min katt

Jag blir upprörd och förbannad när jag ser hur elaka grannens barn är mot min katt. Barnen jagar henne och drar hon i svansen och håller fast hennes ben och min katt är ju världens snällaste för hon biter eller rivs inte, men hon jamar hjälplöst och jag har sagt till barnen med snäll röst att dom jättegärna får klappa henne, för det gillar hon men dom får inte vara elaka mot henne. Har sagt till på snällt sätt 3-4 gånger men dom lyssnar inte och när jag blir irriterad och lite arg så skrattar ungarna bara. Jag har pratat med barnens föräldrar men dom säger bara att barn måste få vara barn. Jag accepterar att barn ska få vara barn och dom är välkomna hem till mig för att få leka snällt med katten. Men jag kan inte acceptera att dom är elaka mot min katt, och jag blir arg när jag har sagt till barnen ett x antal gånger och föräldrarna bryr sig inte. Vi bor i hus bredvid varandra och jag tycker barnen är väldigt mysiga när dom kommer och hälsar på mig och så, och jag berömmer barnen när dom har klappat katten snällt. Min katt spinner när man klappar henne för hon älskar det. Men vad ska jag göra? Det är ok att barnen går över till mig för att klappa eller leka med katten, men det är inte ok att dom är elaka. Jag är mest förbannad på föräldrarna som inte bryr sig.

PS, det handlar inte om att jag inte gillar barn utan det handlar om att jag gillar inte att man är elak. Jag blir lika förbannad när jag hör att barn är elaka mot varandra också.

• Svar på tråden Grannens barn är elaka mot min katt
  • Ann Cistrus
    Djurvän03 skrev 2015-04-16 09:15:41 följande:
    Nu är det så där jag bor att katten bara går på min tomt för jag har stängsel som  katten inte kan komma över. Och nej jag tänker inte ha min lilla katt inne bara för att grannens barn kommer hit. På kväll och natt är hon inne bara för att jag har koll på henne. Nu är det så att jag vill ha en katt och jag säger till barnen och gör vad jag kan, mer kan jag inte göra mer än att skälla ut föräldrarna till barnen vilket jag har god lust att göra!! Katten är ett barn för mig, det är bara något som en djurägare förstår. Och min katt har faktiskt mer rätt att vara ute på min tomt än grannens barn. Faktiskt. Jag bryr mig om min katt.
    Ok, det framgick inte av din ts att det var på din egen tomt detta händer. Barnen och detas föräldrar verkar ju inte helt... välanpassade.
  • Anonym (scary olga)
    Djurvän03 skrev 2015-04-16 09:17:54 följande:
    Jag överväger att göra en polisanmälan. Föräldrarna hotar mig med att döda min katt. Barnen är mellan 5-10 år gamla.
    Verkligen hemskt att människor inte har respekt för en stackars katt och dess ägare. Jävla snorungar och idiotföräldrar. Ibland är det enda svaret att flytta... tyvärr. Hoppas du kan släppa ut katten snart på en tryggare plats.
  • Anonym (scary olga)
    AstaMärta skrev 2015-04-14 21:47:02 följande:
    Nja, det är väl ändå straffbart att hota om våld så kanske inte så bra tips?
    Beror helt på vem man pratar med. På en del personer funkar bara den primitiva hotmetoden. Tyvärr!
  • EnGladPingvin

Om grannens ungar var elaka mot våra katter och föräldrarna inte gjorde något åt det hade jag varit elak mot ungarna. Det finns sätt att skrämmas som gör att de inte kommer att gå i närheten av katterna igen.

Nu har TS katten på tomten, men det är egentligen inte relevant. Det är tillåtet att släppa ut katter och katter får vistas utanför den egna tomten. Det är inte tillåtet att plåga katter däremot. Föräldrar som inte lär sina barn att visa respekt för djur är problemet, inte att katter får gå ut.

• scanmia

Jag hade satt hänglås på grinden och sedan bara låtit barnen komma och hälsa på när jag kunde vara med så att de aldrig mer fick en chans att vara elaka mot katten. Förklara för föräldrarna att barnen inte är mogna nog ännu att vara snälla mot katten och att de därför inte får komma över utan att någon ansvarig vuxen är med och övervakar. Gillar du barnen i övrigt så bjud in dem när du har tid att vara med. Good fences make good neighbours, säger man ju.

• Djurvän03
    viseversa skrev 2015-04-17 11:54:01 följande:

Ts hur går det?

Jo nu när jag sa till föräldrarna att jag kommer att göra en polisanmälan om barnen är elaka mot min katt blev dom rädda, så dom skulle "ta ett snack" med barnen och hoppas att det blir bättre. I övrigt tycker jag om barnen och föräldrarna, men inte när barnen är elaka mot min katt och jag har sagt till ett X antal gånger
  • Fiona M
    Djurvän03 skrev 2015-04-18 23:30:32 följande:

Jo nu när jag sa till föräldrarna att jag kommer att göra en polisanmälan om barnen är elaka mot min katt blev dom rädda, så dom skulle "ta ett snack" med barnen och hoppas att det blir bättre. I övrigt tycker jag om barnen och föräldrarna, men inte när barnen är elaka mot min katt och jag har sagt till ett X antal gånger

Eh, hur kan du tycka om föräldrarna efter det hotet?

Jag överväger att göra en polisanmälan. Föräldrarna hotar mig med att döda min katt. Barnen är mellan 5-10 år gamla.

• Anonym (Äcklad)
    Fiona M skrev 2015-04-18 23:46:14 följande:
    Eh, hur kan du tycka om föräldrarna efter det hotet?

För att TS är en uttav många som ABSOLUT INTE borde ha katt.

Om TS hade varit en bra husse/matte och returnerat hotet så blir det väl 10 år på kåken. Skitungarna borde tvingas äta skitkorvar. Skitsamhälle.
  • Djurvän03
    Anonym (Äcklad) skrev 2015-04-21 11:01:55 följande:

För att TS är en uttav många som ABSOLUT INTE borde ha katt.

Om TS hade varit en bra husse/matte och returnerat hotet så blir det väl 10 år på kåken. Skitungarna borde tvingas äta skitkorvar. Skitsamhälle.

Jättelätt att bara döma mig sådär för att inte vara nån bra kattägare?tack så mycket! Det klart att jag är rädd om min katt! Jag har ju för fan sagt till ungarna och föräldrarna! Nu är det ju faktiskt så att föräldrarna är trevliga på andra sätt men inte lika trevliga när det gäller katten. Och jag har sagt till dom. Vad mer kan jag göra? Det sista jag vill ha är påhopp tack. Jag har det jobbigt spm jag har det ändå?
  • jenny99

Jag hade sprutat vatten på ungarna varje gång i ansiktet.Föräldrarna verkar vara helt störda.Hade mina barn gjort så hade jag varit skogstokig och aldrig släppt ut den utan uppsikt.

• Anonym (...)

Men vänta, va? Har jag förstått rätt nu? Katten är bara inne på din tomt för att du har stängsel runt om.. Alltså måste barnen gå in på din tomt för att kunna träffa på katten. Barnen är elaka mot katten men ändå så låter du dom vara där? 

Hur tänkte du där?

• Anonym (Äcklad)
    Djurvän03 skrev 2015-04-21 22:29:48 följande:
    Jättelätt att bara döma mig sådär för att inte vara nån bra kattägare?tack så mycket! Det klart att jag är rädd om min katt! Jag har ju för fan sagt till ungarna och föräldrarna! Nu är det ju faktiskt så att föräldrarna är trevliga på andra sätt men inte lika trevliga när det gäller katten. Och jag har sagt till dom. Vad mer kan jag göra? Det sista jag vill ha är påhopp tack. Jag har det jobbigt spm jag har det ändå?
    Jag dömer inte dig (jag tycker bara att du bland många borde åtminstone behöva ha KÖRKORT för att kunna skaffa levande varelser). Om du matar/sköter djuret och har empati också med andras djur, så är du inte min fiende.

Jag dömer samhället. Dina händer är ju rätt bundna. Om svinen inte är trevliga när det gäller katten är dom INTE trevliga sattyg.

Om jag hade råkat ut för samma sak, skulle inte jag kunnat mata katten sedan. Så jag är nog ingen bra djurägare heller.
  • Anonym (Äcklad)
    jenny99 skrev 2015-04-22 09:39:18 följande:

Jag hade sprutat vatten på ungarna varje gång i ansiktet.Föräldrarna verkar vara helt störda.Hade mina barn gjort så hade jag varit skogstokig och aldrig släppt ut den utan uppsikt.

Blir nog 10 år på kåken. Katt

TS borde sätt sig och skita i en hink och spruta ut skiten i en slang på både föräldrarna och deras missbildade avkomma.
Svar på tråden Grannens barn är elaka mot min katt