• Anonym (undrar)

Ej tappa SGI vid förskola

Hej

Min dotter går på förskola två dagar i veckan och då arbetar jag 75%.
    Resterande tid tar jag ut SGI 100%.och är hemma med henne.

Nu vill förskolan att jag ska ha henne en dag till för att det är bra för henne.
    Jag undrar då hur jag måste göra med ersättningen för att inte förlora SGI
    dvs kommer ta ut mindre än 5 dagar då. Kan dock inte arbeta mer än 75%...

Hoppas du kan svara på min fråga.
    Med vänlig hälsning Malin

• Svar på tråden Ej tappa SGI vid förskola
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har lägstanivådagar kvar att ta av, så kan du t.ex ta en hel lägstanivådag den dagen du inte jobbar, men din dotter är på förskolan.(Om hon inte går mer än 7 timmar.)

Annars kan man eventuellt lägga föräldrapenning på helgen beroende på hur din ansökan ser ut under veckan. Om du jobbar 75% de två dagarna hon går på förskolan i dagsläget behöver du ta ut för 3,5 dagar/vecka för att skydda din heltids-SGI.

Ett annat alternativ är att skriva in sig som arbetssökande för de 25% du inte arbetar.

Enklast är att kontakta Kundcenter på 0771-524 524 för att gå igenom vad du har för alternativ för att kunna fortsätta skydda din SGI.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (undrar)

Hon går ju bara mellan 9-3 och jag tar ut 5 dagar nu dvs. över helgen också.
    Så jag skulle kunna ta ut lägsta nivå dom två dagar hon är på förskolan och då skydda sig. Man skydda sig med lägsta nivå alltså?

• Försäkringskassan

Hej!

Man kan skydda din sgi med att ta ut lägstanivådagar, så om barnet är högst 7 timmar på förskola då kan du ta en hel lägstanivådag.

Hälsningar

Gerd, handläggare

Svar på tråden Ej tappa SGI vid förskola