• swemay

får jag inte uppfylla kontrakt

jag är dum att ha skrivit under kontraktet.

kan jag ändra mig innan avtalstid?

• Svar på tråden får jag inte uppfylla kontrakt
  • swemay

jag har knappt erfarenheter att vad ska man titta i en visning. 10 april tittade jag igen med min sambo (första gången han gick där). jag upptäckte problemen och då visste jag det fanns ingen persienner och bar en enkel garderob i hall .....
  • mammaåten

Har du kollat innan? Tvivlar på att du får bryta kontraktet för det. Persienner brukar inte ingå.. Är det trasiga saker kanske du kan få hyresvärden att fixa till dom.

• swemay

ja, jag planerar att kontakt husvärd imorgon kl 7 om vilka problemen kan fixa och när. Sen ska jag gå till distriktskontor kl10 och fråga har möjlighet att få bryta kontraktet.

• swemay
    persienner och garderob kanske vi kan fixa.
    Jag vet inte kan husvärden fixa problemen som bilden jag visade om trasiga sprickor, smutsig vägg och  dörr...... fredags jag frågade honom och han var inte säkert.
  • mammaåten

Småsaker får man räkna med att det finns i en hyresrätt. Man flyttar in i befintligt skick och så länge det inte måste rustas är nog inte hyresvärden skyldiga att fixa det. Däremot hjärtana tex bör dom ha fått betalt av föregående hyresgäst för så de bör dom kunna måla över bara. Hela listen behöver ju inte direkt fixas. 

• mammaåten

I lagen står det:  På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.

Och den lär nog anses som godkänd, så du har ingen rätt att få avtalet brutet skulle jag tro. Däremot får du självklart säga upp lägenheten med vanlig uppsägningstid

• swemay

Ja. Jag tror det. Och min sambo vil ha lägenheten innan vi ska ha andra barn nästa månad.

Tack jätte mycket för råden.

Jag lärde mig mycket från den här flyttning.

Svar på tråden får jag inte uppfylla kontrakt