• Luscinia

Flexande umgängespappa ger ingen helgfrid

Pappan till mitt barn vill inte inte ha ett fast umgängesschema. Anledningen menar han är att han har osäker tillvaro med tillfälliga jobb. Perioder han är arbetslös (ca halva året) är han rätt bra på att hålla överenskomna dagar, men sedan när han börjar jobba får jag veta oftast med en veckas varsel att han vill ha nytt umgängesschema. I bästa fall presenterar han fasta veckodagar, i sämsta fall ringer han ett par dagar innan och anger varierande veckodagar för umgänge.

På sommaren när han oftast inte jobbar har han i stället olika hobbyaktiviteter. Då vill han inte bestämma umgängedagar förrän ett par dagar innan när han försäkrat sig om att det inte kolliderar med hans hobbies. Sedan tycker han också att han har rätt att någon dag innan ändra tid för hämtning, beroende på hur lång sovmorgon han vill ha om han varit sent ute kvällen innan.

Storhelger som jul och påsk är det likadant, han kommer på ca tre-fyra dagar innan att han vill ha fler umgängesdagar. Ska han resa bort på semester kräver han plötsligt också extra umgängesdagar före resan.

Eftersom han vill ha umgänge ungefär varannan-tredje dag leder det här till dagliga samtal. Eftersom han oftast inte kan hålla tider för hämtning och lämning blir det ytterligare 3-4 samtal där han meddelar ny tid. (Han bor två mil från oss.)

Jag står inte längre ut med alla dessa samtal. Han ringer också närsomhelst, vid middagstid eller läggdags trots att jag bett honom tusen gånger att inte göra det.

Det här gör det helt omöjligt för mig att planera mitt liv, och jag orkar inte med alla dessa diskussioner. Får han inte de dagar han vill ha blir han också grov och menar att jag dödar relationen med barnet osv.

Sedan kan han också ställa in umgängesdagar och vältra över det på mig att lösa barnpassningsfrågan. Det är inte hans problem menar han, vi har ju inget schema!

Min enkla fråga är: är jag skyldig att hänga med i alla hans svängar?

Jag vill inget hellre än att ha ett fast schema, och ett som inte är varannan - tredje dag ,  t ex bara varannan helg. (VV vill han inte ha, inte ens när han är arbetslös.)

I går fick jag veta att han ska jobba ett halvår på annan ort och vill ha barnet VARJE fredag till lördag. Måste jag gå med på det? Han vill inte ha barnet varannan fredag- söndag eftersom han har sina hobbies på söndagar. Jag vet att han ändå inte kommer hålla detta schema på sommaren. Sen när han slutar jobba kommer han säkert vilja ha umgänge varannan-tredje dag igen.

Jag vill också tidigt på året bestämma umgänge vid påsk och jul, jag vill inte ha bråk om det några dagar innan. Barnets pappa tycker det är orimligt planera så långt i förväg.

Vi har varit i familjerätten och kvinnan där menade att vi skulle tillåta flex. Han fick alltså rätt där! Jag har också varit hos advokat, som sa att livet inte är rättvist (!).

Barnet märker av dessa så gott som dagliga diskussioner och mår inte bra av det. Jag tappar också fokus på mitt liv med barnet när jag hela tiden måste försöka hantera barnets pappa och planera om efter hans nya krav.

Kan jag verkligen inget göra? En kompis har sagt åt mig att flytta lite längre bort så att han inte har nåt val än att ha barnet t ex bara varannan helg. Måste jag verkligen göra något så drastiskt för att tvinga fram ett fast umgängesschema för barnets pappa?

• Svar på tråden Flexande umgängespappa ger ingen helgfrid
  • jenny99

För barnets bästa bör barnet träffa sin pappa så mycket det bara går.Men du har helt rätt,lite fast schema är bra för er alla.Ni kanske ska ha lite flex kvar pga hans jobb men i övrigt tycker jag absolut du ska kräva några fasta dagar,eller bestämda ungängesdagar 1-3 månader framåt.Det är nog inte bra för någon,förutom pappan,att prata varannan dag och ändra umgänge och dagar från dag till dag.Försök få fram att halva tiden måste vara fast,och kan endast ändras på om han tex får jobb.Och att ni hörs Max en gång/vecka,inte mer.Eller tar allt på mejl.

• Malima

Utifrån det du beskriver förstår jag inte hur familjerätten resonerar. Visst är livet inte rättvist, men man borde kunna räkna med att få lite framförhållning. Om inte annat så för barnets skulle. Det är inte schysst, i mitt tycke, att hålla på att ändra hela tiden.
    Jag tycker att du borde prata med familjerätten igen och beskriva hur det påverkar barnet. Jag tycker att det låter som att upplägget endast gynnar pappan.

• Ramborg

Om jag hade varit du skulle jag vägra i sten att hålla på sådär. Familjerätten är ingen domstol, de har ingen makt att tvinga dig till något du inte vill gå med på.

Säg att du erbjuder honom umgänge datumen x och y, mellan klockan si och så. Och så skriver du ett schema ett halvår framåt. Hämtar han inte på rätt tid, blir det inget umgänge förrän nästa gång det står på ditt schema. Passar det inte herrn så får han stämma dig. Om han ska stämma måste han precisera sitt yrkande, och då får du ett fast schema oavsett hur det går.

42.
  • Griseknoen35
    Ramborg skrev 2015-04-11 12:56:36 följande:

Om jag hade varit du skulle jag vägra i sten att hålla på sådär. Familjerätten är ingen domstol, de har ingen makt att tvinga dig till något du inte vill gå med på.

Säg att du erbjuder honom umgänge datumen x och y, mellan klockan si och så. Och så skriver du ett schema ett halvår framåt. Hämtar han inte på rätt tid, blir det inget umgänge förrän nästa gång det står på ditt schema. Passar det inte herrn så får han stämma dig. Om han ska stämma måste han precisera sitt yrkande, och då får du ett fast schema oavsett hur det går.

42.
    Galet att ha det som du har det nu ts. Du och ert barn ska kunna planera och görta saker också. Sedan är det ju självklart att han inte ska ha varje helg, ert barn måste ju få ha helg med sin mor också och inte bara vardag. Ett bestämt schema. Sedan är hans hobbies viktigare än barnet? Han får väl sköta sin hobbie varannan söndag helt enkelt.
Svar på tråden Flexande umgängespappa ger ingen helgfrid