• Cecilia vi

Hotad med polisanmälan

Jag lade för någon vecka sedan ut en annons på en skadad vara. Jag var tydlig i annonsen om vad det var för skada och att den kanske inte funkade. Bifogade  bild på själva skada också. En var intresserad och kom till mig och köpte varan kontant.

Nu 4 dagar senare när kunden tydligen inte kunde fixa skadan och sälja den vidare dyrare som han säkert tänkt, så har han själv gjort en fysisk skada på varan och säger att det i min annons inte stod någonting om den. Nu hotar han att polisanmäla om jag inte betalar tillbaka pengarna och tar tillbaka varan som nu ej är reparerbar på grund av hans skada.

Jag vill inte få en polisanmälan på mig, men jag har inte heller råd att betala tillbaka hans pengar för att få tillbaka en förstörd vara. Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Hotad med polisanmälan
  • Aniiee

Han har inget att komma med, och han kommer förmodligen inte ens polisanmäla. Det brukar vara mycket snack och ingen verkstad på sådana. 

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

Så ligg lågt.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Cecilia vi

Okej, så det bästa är bara att ignorera det då helt enkelt och hoppas han lugnar ner sig och inte polisanmäler?

Det jobbiga är att jag har svårt för social konfrontation och han bor någorlunda nära mig, så han både ringer hela tiden och bankar på dörr. Jag måste ha mina persienner nerdragna och låtsas vara borta för han har varit utanför mitt fönster och bankat också.

• jaghopparhögt
    Cecilia vi skrev 2015-04-11 01:25:31 följande:

Okej, så det bästa är bara att ignorera det då helt enkelt och hoppas han lugnar ner sig och inte polisanmäler?

Det jobbiga är att jag har svårt för social konfrontation och han bor någorlunda nära mig, så han både ringer hela tiden och bankar på dörr. Jag måste ha mina persienner nerdragna och låtsas vara borta för han har varit utanför mitt fönster och bankat också.

Anmäl honom då.
  • Freya

Han kan anmäla bäst han vill, det kommer ej att leda till något. Det vet han nog också, tror mer han försöker skrämma dig att ge honom pengarna tillbaka.

Skriv till honom via mejl eller sms att varan såldes i befintligt skick utan nya skadan, och att du kommer tvingas polisanmäla om han inte lämnar dig ifred.

Och gör verkligen det, om han inte slutar.

• Cecilia vi

Jag mejlar honom nu då, och kommer han hit i helgen och bankar så polisanmäler jag honom.Tack får all hjälp! Det har lugnat mina nerver lite

• viseversa

Äg skit i honom ts. Du skrev om skadan i annonsen. Han visste om den och köpte varan i befintligt skick. Han har INGET att komma med. Be honom sluta trakassera dig! Och spara annonsen du skrivit så du kan bevisa att du skrivit med allt.

• viseversa
    Cecilia vi skrev 2015-04-11 01:25:31 följande:

OJ detta beteende on något kan anmälas. Han hotar och trakasserar dig juh.
  • jur13

Så länge du har rent mjöl i påsen angående beskrivningen av objektet är det ingen fara för dig om en polisanmälan görs. För att bli dömd för brott av den här typen krävs uppsåt och åklagare väcker över huvud inte talan om denne inte har tillräckliga bevis för en fällande dom. Detta är i så fall ett civilrättsligt spörsmål.

Såldes den begagnade varan på auktion? I så fall anses varan vara såld i "befintligt skick" enligt 19 § 2 st. KöpL. Detta innebär att köparen får ta varan sådan den är, med förbehåll för att varans skick inte är i väsentligt sämre skick än vad köparen kan förvänta sig med hänsyn till priset och övriga omständigheter. Köparen har  således att vänta sig skavanker m.m. Dock är du bunden av din objektsbeskrivning och avvikelser mot denna kan köparen framgångsrikt åberopa för att reklamera.

Om inte befintligt skick-
    Enligt 20 § 1 st. KöpL får köparen inte såsom fel åberopa vad han måste ha känt till vid köpet. Det finns - för köp av lös egendom - ingen generell plikt för köparen att undersöka varan före köpets fullbordande, har du emellertid uppmanat köparen att företa en undersökning får denne inte heller såsom fel åberopa vad han måste ha upptäckt vid en sådan undersökning. Detta gäller även om han faktiskt har underlåtit att göra undersökningen trots din uppmaning, se 20 § 2 st. KöpL. Självklart är du även här bunden av din objektsbeskrivning.

När köpet är fullbordat ska köparen "så snart som omständigheterna medger det" företa en undersökning av varan enligt 31 § 1 st. KöpL. Detta innebär att köparen borde ha företagit en undersökning vid avlämnandet, eller senast samma dag. Köparen har påtalat felet fyra dagar senare. Detta tyder - givet köp av skadad vara - på att köparen har spekulerat i möjligheterna att göra vinst på varan genom reparation och vidareförsäljning varvid han insett att detta inte var möjligt. Noteras kan dock att köparen har en "skälig tid" på sig att reklamera varan efter att han upptäckt felet. Omständigheterna talar dock för din version vid en eventuell tvist, särskilt om den nya skadan är uppseendeväckande och lätt upptäcka.

Du hävdar att den nya skadan inte fanns vid köpet och ord står mot ord.

Att upprepade gånger stå och banka på din dörr är ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken.

Du kan begära kontaktförbud hos åklagare om den som förbudet gäller kan förväntas "begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid." -- Se lag om kontaktförbud 1 § 3 st..

Svar på tråden Hotad med polisanmälan