• Mamori

När hade era barn sin "Varför"-fas?

När hade era barn den fasen i utvecklingen där de frågar "Varför?" "Varför då?" om allting? Typ
    "Nu ska vi till förskolan"
    "Varför?"
    "Så att mamma kan jobba"
    "Varför?"
    "Så att mamma kan tjäna pengar"
    "Varför?"
    etc etc

• Svar på tråden När hade era barn sin "Varför"-fas?
  • Tow2Mater

Aldrig egentligen. När han frågade saker hade han tror jag funderat ett tag och funderade sen på svaret, ibland kom en följdfråga, men i princip aldrig var det det där "varför". Jag hade förväntat mig en massa "varför?", men de kom aldrig....

• nozpa

Alltså, runt 2-2½ började äldsta. Men snart är hon 4 och nu är det värre än tidigare. "Varför?" Va sa du?" Varför?" "Vad sa du?" Heeeela tiiiiden. Hon gjorde nyligen hörseltest så den är det inget fel på. Det bara ploppar ur henne "Varför?".
    Det är inte så ofta hon faktiskt vill höra på varför, utan det är mest "varför" Innan lyssnade hon på svaret och så var det bra. Nu kommer det automatiskt "varför?"

• Natulcien

Vår son är 4,5 år och frågar väldigt mycket. Och det har han hållit på med sedan han var 3 år ungefär. Han är otroligt vetgirig.
    Och han frågar inte bara "varför?" utan formulerar alltid en hel fråga. Ex:

-Varför är gatan trasig här?
    -De håller kanske på med något arbete här.
    -Varför håller de på med ett arbete?
    -De kanske gräver ner någon ledning.
    -Varför ska de gräva ner en ledning?
    -Jag vet inte. Det kan ju vara så att de lagar en ledning också.
    -Varför lagar de en ledning?
    -Den är kanske trasig.
    -Varför har den gått sönder då?
    -Jag vet inte. Den kanske var gammal.
    -Varför var den gammal? 

Ja, så kan det fortsätta i all evighet....

• Dasha

dottern hade sin varför-fas mellan 3,5 och 4,5 ungefär.

många "varför" om allting.

nu är hon i "döden"-fas istället (5,5), ställer mååånga frågor om döden. 

• fluu

Hon hade en sådan period ganska nyligen, hon är tre år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Topcom

Han började väl intensivt vid 4 och still goong strong. Han e snart 6.

• CissiJissi
    sina skrev 2015-04-10 23:44:11 följande:

Det började vid 1,5 och håller på forfarande - hon är snart 6. Men det går i perioder hur intensivt det är.

Woah, vad tidigt!!:) eller?? Min är snart två och kan inte ens säga varför, men han har tre språk att reda ut så det kan väl komma lite senare då iofs:)
  • Snällspiken

Det är ju lite olika, hur och varför de är frågvisa. 

Många tvååringar kan ju konsekvent fråga "varför", bara för att hålla konversationen igång, de verkar tycka att det är jättekul. Då kan det vara bra att replikera: "vad tror du själv?" Så får de tänka till en smula och man kan få en del kul svar. Båda våra barn har hållit på så i tvåårsåldern.
    Sen kan de ju helt enkelt vara väldigt vetgiriga. Som när vår son var 4,5, då "tvingade" han oss att sitta och slå i lexikon i det oändliga för att svara på frågor om allt från skelettet till vägmärken och rymden. För det mesta kunde vi inte svaret så då fick vi helt enkelt använda oss av lexikon eller google. 

• Natulcien
    Snällspiken skrev 2015-04-12 14:42:55 följande:

Sen kan de ju helt enkelt vara väldigt vetgiriga. Som när vår son var 4,5, då "tvingade" han oss att sitta och slå i lexikon i det oändliga för att svara på frågor om allt från skelettet till vägmärken och rymden. För det mesta kunde vi inte svaret så då fick vi helt enkelt använda oss av lexikon eller google. 

Japp. Exakt där är vi nu... Man lär sig mycket!
  • Snällspiken

Natucien: Man blir också pinsamt medveten om hur lite man vet... eller snarare, hur mycket man har glömt!

• Natulcien
    Snällspiken skrev 2015-04-12 17:27:17 följande:

Natucien: Man blir också pinsamt medveten om hur lite man vet... eller snarare, hur mycket man har glömt!

Ja. Jag fick precis frågan vilket som kom först; trias, jura eller krita!? Obestämd
    Öh, jag vet inte. Vänta så ska jag se efter...
  • Snällspiken
    Natulcien skrev 2015-04-12 18:31:42 följande:
    Ja. Jag fick precis frågan vilket som kom först; trias, jura eller krita!? Obestämd
    Öh, jag vet inte. Vänta så ska jag se efter...
  • sina
    CissiJissi skrev 2015-04-11 14:33:32 följande:
    Woah, vad tidigt!!:) eller?? Min är snart två och kan inte ens säga varför, men han har tre språk att reda ut så det kan väl komma lite senare då iofs:)

Var det? Alltså, det var ju inga långa meningar när hon var 1,5 och hon tappade intresset snabbare. Då lät det väl:

-E de?

-Det bruna på marken? En kotte.

-Vaffö?

-Varför den ligger på marken? Den har ramlat från ett träd.

-Vaffö?

Och så vidare ett tag.

Numera är det en blandning mellan lek och vetgirighet. Ibland provar hon nya ord, ibland är det en fantasilek, ibland är det filosofiskt och ibland är det rena faktafrågor.

• CissiJissi
    sina skrev 2015-04-13 13:50:41 följande:

Var det? Alltså, det var ju inga långa meningar när hon var 1,5 och hon tappade intresset snabbare. Då lät det väl:

-E de?

-Det bruna på marken? En kotte.

-Vaffö?

-Varför den ligger på marken? Den har ramlat från ett träd.

-Vaffö?

Och så vidare ett tag.

Numera är det en blandning mellan lek och vetgirighet. Ibland provar hon nya ord, ibland är det en fantasilek, ibland är det filosofiskt och ibland är det rena faktafrågor.

Aaah jag förstår!!:) det är säkert helt normalt, är bara min son som är lite efter!!:) just ordet varför är inte ens i närheten av att finnas i hans vokabulär än!:)
  • Serendipitet

Äldsta började med varför runt 2.5-3 år och yngsta är i varför perioden nu. Hon fyllde 3 i januari och började för någon vecka sedan. 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Gudinnan

Min är 4 år och munnen på honom är som mun diarré hahaha

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden När hade era barn sin "Varför"-fas?