• thekinglol

testamente

En snabb fråga går det att testamentera allt man äger till ett av ens barn. jag har 3 barn och värdet är ca 15 miljoner kronor. Detta vill jag göra pågrund av att mina andra barn pratar ej med mig och vill ej veta av mig mer än vad mina saker är värda till arvode. Därför undrar jag om jag kan testamentera alt till ett av mina barn

mvh

• Svar på tråden testamente
  • Zuzanne

Nej det kan du inte, inte i Sverige iaf. Du är förälder, dina barn ärver dig. Att de inte pratar med dig beror på dig.

• Hummeldummel

Barnen har rätt till sin laglott. Utöver det kan du testamentera mer till ett av barnen. Kontakta en jurist och skriv ett testamente :)

• Hummeldummel

Sen kan du ge ditt barn en gåva, och tydligt skriva att det inte ska räknas som förskott på arv. Du bör inte vid det tillfället ha en dödlig sjukdom, eller hög ålder. Då kan det klassas som kränkning av laglotten.

• jenny99

Du kan ge det som gåva redan nu.Det gjorde en släkting,gav mycket som gåva till 2 av 3 vuxna barn.Sen när hon gick bort fanns inte mycket kvar alls till barn 3.Barn 3 gick till rätten men fick inte rätt till nåt alls eftersom allt gått rätt till.

• jur13

Som huvudregel gäller att dina bröstarvingar har rätt till minst laglotten.

Det kommer emellertid en ny EU-förordning i Augusti som möjliggör för dig att testamentera allt till endast ett av dina barn. Det krävs då att du har din "hemvist" i ett land där det saknas regler om laglott.

Länder som saknar laglott är exempelvis England, Thailand och Nederländerna.

• Dixie
    Zuzanne skrev 2015-04-08 23:40:59 följande:

Nej det kan du inte, inte i Sverige iaf. Du är förälder, dina barn ärver dig. Att de inte pratar med dig beror på dig.

hur vet du detta?! 
  • Olympia

Du kan skriva ett testamente att bara ett av dina barn ska ärva dig.
    Men om de andra barnen klandrar testamentet kommer de att få ut sin laglott dvs i detta fall en sjättedel var av arvet.

Svar på tråden testamente