för hårda regler vid ivf
¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...
¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...
Det är bra med dessa regler. Dom borde gälla alla som vill ha barn. Det borde vara förbjudet att skaffa barn om man har dålig ekonomi och betalningsanmärkningar med.
Det finns så många människor som inte borde få föröka sig här i världen.
Det är bra med dessa regler. Dom borde gälla alla som vill ha barn. Det borde vara förbjudet att skaffa barn om man har dålig ekonomi och betalningsanmärkningar med.
Det finns så många människor som inte borde få föröka sig här i världen.
Lesbiska ska ha varit skrivna på samma adress två år ändå.
Själv tycker jag det är låga krav för insemination. Oftast bara ett års försök krävs även för <35 trots att det är normalt att det tar längre tid även för många aktiva fullt friska. Patetiskt med tjugotreåringar som söker offentligfinansierad IVF för att de inte väntar barn ett halvår efter att de började försöka få barn (och ljuger om att det var längre sedan därtill) - jadå, jag har sett detta på nära håll fast paret ifråga inte han få IVF innan hon blev gravid ändå. Inga sociala krav heller vad det tycks, sett bidragsförsörjd tjej med beroende av bensodiazepiner få IVF-försök ihop med sin sjukbidragsförsörjde sambo med panikångest som hindrar honom försörja sig och självmedicinering med alkohol i perioder. De talade säkert inte om det på KK men då lär det ju inte heller ingå i "manualen" att utreda sådant.
Dettta kan man jämföra med adoptivföräldrar där det krävs äktenskap, minst 25 års ålder, stabil social situation, utredning av föräldrarna med mera med mera (och där man ändå lyckas få en och annan olämplig adoptivförälder).
om jag förstått allt rätt utifrån vad alla skrivit så har de alltså ändrat på regeln att man ska ha varit skrivna på samma adress i 2 år innan man får göra landstingsfinansierad ivf och det räcker med att man bara är skriva på samma adress under själva behandlingen oavsett hur länge man varit skrivna på samma adress? Sen har jag hört att de i alla fall har ett krav på att man ska ha ett fast förhållande (minst 2 år) innan man får göra landstingfinansierad ivf , ialla fall förut så var det så. Vilket jag inte tycker är logiskt eftersom man ska tillåta insemination och ivf för ensamstående i Sverige, redan i sommar. Då måste ju ändå det kravet också förvinna snart eftersom ensamstående ska få göra ivf? i ochmed att tillåta ivf för ensamstående har de även börjat ta upp frågan om att tillåta embryoadoption och surrogatmödraskap i Sverige, och de menar att ivf för ensamstående och det andra också ska ingå i den landstingsfinansierade vården. Men kommer inte allt det kosta staten enormt mycket pengar?
Men inte har de klubbat att ensamstående ska få göra inseminationer? Källa?
Men inte har de klubbat att ensamstående ska få göra inseminationer? Källa?