• Anonym (Z)

för hårda regler vid ivf

¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...

• Svar på tråden för hårda regler vid ivf
  • Anonym (Bra!)

Det är bra med dessa regler. Dom borde gälla alla som vill ha barn. Det borde vara förbjudet att skaffa barn om man har dålig ekonomi och betalningsanmärkningar med.

Det finns så många människor som inte borde få föröka sig här i världen.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Bra!) skrev 2015-04-09 13:15:04 följande:

Det är bra med dessa regler. Dom borde gälla alla som vill ha barn. Det borde vara förbjudet att skaffa barn om man har dålig ekonomi och betalningsanmärkningar med.

Det finns så många människor som inte borde få föröka sig här i världen.

Utöver det borde vi ha psykiatriska undersökningar av de som vill skaffa barn. Där ska både EQ och IQ fastställas. Man borde heller inte få skaffa barn om man är under eller över en viss ålder, och det gäller båda föräldrarna. Personer med psykisk eller fysisk sjukdom i släkten går även de bort.
  • Anonym (Bra!)
    Anonym (Ja) skrev 2015-04-09 13:22:15 följande:
    Utöver det borde vi ha psykiatriska undersökningar av de som vill skaffa barn. Där ska både EQ och IQ fastställas. Man borde heller inte få skaffa barn om man är under eller över en viss ålder, och det gäller båda föräldrarna. Personer med psykisk eller fysisk sjukdom i släkten går även de bort.
    Håller med fullständigt.
  • Anonym (asta kvarts)
    Heil
  • Gena
    Anonym (Z) skrev 2015-04-08 22:29:02 följande:
    det är väl så att landstinget har tvingat privata att ha ungefär samma regler som landtinget har? i alla fall som jag förstått de
    Nej så är det inte. En privat klinik där du betalar ur egen ficka följer de lagar som finns i Sverige. Alltså ska paret vara skriven på samma adress. Det finns inget i lagen som säger hur länge paret ska ha varit sammanboende. Vi skrev oss på samma adress månaden innan vi påbörjade IVF-behandlingen, som vi betalade ur egen ficka.

Tvåårsgränsen som det aktuella landstinget har satt är helt godtyckligt (antagligen av resursskäl) och har inget med lagen att göra. Privata kliniker som ligger inom det landstinget behöver bara följa tvåårsregeln om det är så att landstinget betalar behandlingen (vissa privata kliniker utför behandlingar på par som står i landstingets kö).
  • Anonym (Usch)
    Anonym (låga krav) skrev 2015-04-09 02:00:38 följande:

Lesbiska ska ha varit skrivna på samma adress två år ändå.

Själv tycker jag det är låga krav för insemination. Oftast bara ett års försök krävs även för <35 trots att det är normalt att det tar längre tid även för många aktiva fullt friska. Patetiskt med tjugotreåringar som söker offentligfinansierad IVF för att de inte väntar barn ett halvår efter att de började försöka få barn (och ljuger om att det var längre sedan därtill) - jadå, jag har sett detta på nära håll fast paret ifråga inte han få IVF innan hon blev gravid ändå. Inga sociala krav heller vad det tycks, sett bidragsförsörjd tjej med beroende av bensodiazepiner få IVF-försök ihop med sin sjukbidragsförsörjde sambo med panikångest som hindrar honom försörja sig och självmedicinering med alkohol i perioder. De talade säkert inte om det på KK men då lär det ju inte heller ingå i "manualen" att utreda sådant.

Dettta kan man jämföra med adoptivföräldrar där det krävs äktenskap, minst 25 års ålder, stabil social situation, utredning av föräldrarna med mera med mera (och där man ändå lyckas få en och annan olämplig adoptivförälder).

du låter ju inte riktigt klok!
  • Tutilure
    Spännande! Då skulle det bli väldigt få människor som skulle få skaffa barn, vilket i slutändan troligen skulle leda till inavel.
  • Anonym (Bra!)
    Tutilure skrev 2015-04-09 14:52:39 följande:
    Spännande! Då skulle det bli väldigt få människor som skulle få skaffa barn, vilket i slutändan troligen skulle leda till inavel.
    Ju färre människor desto bättre. Inavel skulle så klart inte vara tillåtet.
  • Anonym (Z)
    såna regler gäller för såna som ska göra ivf. Men jag tycker det är fel att göra sådana utredningar innan ivf när man inte gör sådana utredningar på par som skaffar barn naturligt , även där sparkar man på de som redan ligger ner.
  • Anonym (Z)
    fast med dom värderingarna låter du som nazister under 30 talet för de hade sådana värderingar. Kan även jämföras med 60 talets tvångssteriliseringar.
  • Anonym (Z)

om jag förstått allt rätt utifrån vad alla skrivit så har de alltså ändrat på regeln att man ska ha varit skrivna på samma adress i 2 år innan man får göra landstingsfinansierad ivf och det räcker med att man bara är skriva på samma adress under själva behandlingen oavsett hur länge man varit skrivna på samma adress?  Sen har jag hört att de i alla fall har ett krav på att man ska ha ett fast förhållande (minst 2 år) innan man får göra landstingfinansierad ivf , ialla fall förut så var det så. Vilket jag inte tycker är logiskt eftersom man ska tillåta insemination och ivf för ensamstående i Sverige, redan i sommar. Då måste ju ändå det kravet också förvinna snart eftersom ensamstående ska få göra ivf? i ochmed att tillåta ivf för ensamstående har de även börjat ta upp frågan om att tillåta embryoadoption och surrogatmödraskap i Sverige, och de menar att ivf för ensamstående och det andra också ska ingå i den landstingsfinansierade vården. Men kommer inte allt det kosta staten enormt mycket pengar? 

• Bebelle
    Anonym (Anonym LY) skrev 2015-04-09 11:59:37 följande:
    Ja, det är jag fullt medveten om. Samma procedur gäller för de lesbiska som gjort det i Sverige om de är sambos. Där är det lika.

Dock inte om de lesbiska åker till ex Danmark som jag tidigare skrev. Då räcker det inte att gå till socialkontoret utan där måste de lesbiska först gifta sig och sedan gå igenom en process av närstående adoption. Något heterosexuella par inte behöver göra utan kan då gå direkt till socialkontoret.

Jag skrev inte att det var jättesynd om lesbiska men däremot är det ju inte lika regler. Säg att något händer med den biologiska mamman innan den närstående adoptionen gått igenom, då har den andra mamman som också gått och väntat i 9 månader på sitt barn ingen som helst rätt till det barnet. Du tycker inte att det är orättvist?
    Om kvinnan som burit barnet dör så är det ju självklart att familjerätten kommer ge vårdnaden till den andra mamman även om hon inte hunnit adoptera än. Finns det verkligen något fall i Sverige där barnet adopterats bort till någon främmande bara för att mamma nr 2 inte hunnit adoptera?
  • Anonym (Z)
    det som står där tycker jag är väääldigt överdrivet. Man kan ju för sjutton inte jämföra ivf med egna celler med adoption! det är ju två helt olika saker. Man ska väl ha rätt till hur eller hur att kunna ta ut sina egna ägg för befruktning ?! det är ju ens egna kropp och egna ägg. Ja jag säger då det, var är detta land egentligen påväg ? sorgligt....
  • Anonym (ja 2)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-04-09 10:02:00 följande:
    Varför steriliserade han sig om han nu inte var säker på om han ville ha barn eller ej?
    Han var gift med en annan kvinna och visste att han inte ville ha fler barn än henne (hade redan 2). Tänkte sig inte annat än att det gällde för all framtid. När vi träffades ändrade han sig.
  • Anonym (ja 2)
    Gena skrev 2015-04-09 14:01:01 följande:
    Nej så är det inte. En privat klinik där du betalar ur egen ficka följer de lagar som finns i Sverige. Alltså ska paret vara skriven på samma adress. Det finns inget i lagen som säger hur länge paret ska ha varit sammanboende. Vi skrev oss på samma adress månaden innan vi påbörjade IVF-behandlingen, som vi betalade ur egen ficka.
    Det stämmer inte. Vi var inte skrivna på samma adress när vi gjorde ivf privat. Vi bodde inte ens i samma land när ivf påbörjades.
  • Anonym (Z)
    Anonym (ja 2) skrev 2015-04-09 22:52:12 följande:
    Det stämmer inte. Vi var inte skrivna på samma adress när vi gjorde ivf privat. Vi bodde inte ens i samma land när ivf påbörjades.
    när gjorde du din ivf? reglerna kanske har ändrats
  • Anonym (ja 2)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-09 22:57:23 följande:
    när gjorde du din ivf? reglerna kanske har ändrats
    Vi började 2011 på Carlanderska i Göteborg. Ja, det kan ju ha ändrats, men kanske också skiljer sig åt mellan olika privatkliniker?
  • Anonym (Anonym LY)
    Bebelle skrev 2015-04-09 15:59:52 följande:
    Om kvinnan som burit barnet dör så är det ju självklart att familjerätten kommer ge vårdnaden till den andra mamman även om hon inte hunnit adoptera än. Finns det verkligen något fall i Sverige där barnet adopterats bort till någon främmande bara för att mamma nr 2 inte hunnit adoptera?
    Det är tyvärr inte självklart... Antagligen skulle barnet gå till den biologiska mammans släktingar i första hand om man ska följa lagen. Vet inte om något fall där den biologiska mamman gått bort innan allt är klart. Men varför chansa?
    Bättre att de ändrar så att den icke biologiska mamman får samma rättigheter som ett heterosexuellt par som gjort behandlingen utomlands kan jag tycka.

Gör de lesbiska samma behandling inom vården i Sverige är det ju ingen skillnad så varför krångla till det så bara för att barnet är gjort utomlands.. Kan man ju fråga sig..
Svar på tråden för hårda regler vid ivf