• Prosit14

Sluta amma snuttande 7månadersbebis

Behöver lite tips och råd på hur ni gjorde när ni slutade att amma?

Har en 7 månaders bebis som ligger och snuttar på tuttarna hela natten. Vaknar minst en gång i timmen för att ge bröstet. Så har det varit sedan födseln. Börjar fundera på att sluta att amma men vill gärna ha lite tips och råd hur ni har gjort!

Dagarna har jag slutat att amma och helt gått över till fast föda, vilket älskas av bebisen. Men på kvällen/natten går det inte att somna om inte bröstet är i munnen...

• Svar på tråden Sluta amma snuttande 7månadersbebis
  • aleakim

Sätter en tass här, behöver också råd. Försöker sluta amma min ettåring men det går åt skogen..

W och liten i magen :)
  • Malima

Vi hade samma bekymmer! Vi vande honom vid flaska dagtid, till slut tog han den även på natten( med välling). Det tog ungefär 3 veckor att vänja honom vid flaskan.

• Prosit14

Flaska går utan problem på dagarna.. Men på natten och kvällen vägras det. Slutar med jätteskrik och krokodiltårar om inte bröstet kommer fram.

Jag används istället för nappen och flaskan...

Aleakim, du får gärna följa. Slutar ni amma så berätta gärna hur det går :)

De senaste 7 månaderna har jag aldrig fått sova mer än en timme i sträck och det börjar ge resultat nu.. I form utav konstant huvudvärk :(

• Malima

Om det bara är envishet att inte ta flaskan nattetid får ni nog ta den hårda striden- bestämma att det är slut helt enkelt. Personligen tror jag att det är jätteavårt med något" mellanting".

• Erizajo

När barnet inte vill sluta är det bäst att lämna till pappan en natt eller två och själv sova på annat håll tycker jag. Svårt för barnet att förstå varför det inte kan få när brösten ju är där lixom... Funkade super för oss. Självklart tårar först men sen inga problem. Och inte heller när jag kom hem igen :)

• Lizzie 83

Mina barn var likadana. Vi gjorde så att jag sov i ett annat rum några nätte. Det gick jättebra med äldsta dottern som helt enkelt slutade att vakna när jag inte fanns till hands. Efter det började hon också ta napp och flaska vilket underlättade... Hon var då 7,5 månader.

Med yngsta dottern tog vi fighten när hon var runt ett år. Hon fortsatte dock att vakna ändå och pappan fick söva om henne genom att vagga istället. Hon blev väldigt mammig och klängig på dagen så jag flyttade in i sovrummet och började amma på natten igen i ett par månader innan vi testade igen. Den här gången sov jag i rummet, men började natta henne utan amning istället. Hon var lite ledsen första kvällen, men sedan slutade hon att vakna för att amma på nätterna. Det räckte med att lägga en hand på henne om hon vaknade.

• Prosit14

Ja, det är väl "bara" till att samla kraft och ta striden.

Tycker att det är och har varit jättemysigt att amma, men inte när man måste vakna 3ggr/timme för att det ska snuttas..

Hade hoppats på att bebisen bara skulle tröttna och sluta själv.. Man har ju läst om att det varit så för vissa. Men här får det nog bli en "strid".

• Prosit14

10 nätter utan amning, första två nätterna var lite jobbiga men det funkade med att ge flaska! Detta har aldrig funkat innan, så det var nog dags att sluta med amningen. Bebisen är nöjd med att ev. få flaskan, men viktigast av allt är att få känna att jag är kvar. Och vi kan mysa utan amningen.

Känns som att sluta var jobbigare för mig än för bebisen (mjölkstockning!) . Dock så har vi fortsatt att samsova, jag med tröja på och bebisen ligger på en madrass vid sidan om.

Men tyvärr har jag inte märkt någon förbättring i sovandet ännu. Vaknar fortfarande väldigt ofta hela kvällen och natten. Hoppas att detta ändrar sig snart...

• Litet My

TS: Separationsfas på G? Det brukar komma runt 8 månader och bebisarna är ofta som du beskriver. De söker närhet och snuttar och klänger. Det brukar gå över på några veckor.

Svar på tråden Sluta amma snuttande 7månadersbebis