• RosaSvamp

Nedstämdhet - PMSD? Hjälp!

Hej!
    Jag är en ung kvinna som har lidit av nedstämdhet sedan tonåren. Vissa perioder är värre än andra. Det är helt klart genetiskt då min mamma och mormor är likadana. För exakt tre år sedan så led jag av en depression som var det värsta jag har varit med om psykiskt. Jag grät konstant och hade en fruktansvärd ångest. Jag kände mig värdelös och försökte hitta en anledning till varför jag mådde så dåligt då jag inte riktigt förstod varför. Jag började tro att mina tatueringar var anledningen till att jag mådde så dåligt - att de var så "fruktansvärt fula". De var inte nygjorda, ett halvår gamla - men jag kände helt plötsligt att de var helt fruktansvärda. 

Livet blev så pass olidligt att jag behövde söka hjälp hos en psykolog och fick receptbelagd medicin Cipralex. Efter tre månader blev livet sakta men säkert bättre tills jag tillslut kunna konstatera att jag var friskförklarad. Jag tog medicinen i 1.5 år tills jag kände mig lycklig igen. Jag ville försöka att leva ett liv utan min medicin, då trots dess positiva funktion och effekt på mig - ändå gjorde mig ganska avtrubbad. Jag undvek också att titta på mina tatueringar, men när jag väl fick skymten av dom kände jag inte samma hopplöshet som jag gjorde tidigare. Dock har jag sedan min depression aldrig känt mig riktigt nöjd med dem.  

Det gick jättebra utan min medicin och jag har levt utan depression i 2 år nu. Men nu börjar jag sakta känna att ångesten börjar komma tillbaka. Jag känner igen mig i mina känslor och jag börjar även tycka att mina tatueringar börja kännas fula. De kan inte riktigt lämna mina tankar och jag blir rädd för att jag ska bli som förut.

Jag sökte runt på internet och fick fram att med hjälp av symptomer att jag kanske lider av PMSD? Jag slutade äta p-piller för ett halvår sedan efter ca 7 års användning. Jag slutade för att mina slemhinnor inte mådde bra av de. Jag hade fruktansvärt ont vid samlag. Nu mår jag bra och kan ha sex utan smärta. Däremot har inte min menscykel kommit i fas än, vilket är vanligt när man slutar med p-piller och jag börjar förstå att min nedstämdhet kanske har något att göra med min PMS. Jag har även fått akne, vilket jag aldrig har haft sedan tonåren och börjar fundera på om min hormonbalans är rubbad. 

Jag läste att p-piller kan hjälpa mot PMSD och när jag slutade ta dessa så kanske mina psykiska "biverkningar" av PSM kom tillbaka? I princip alla symptomer stämmer in på PMSD: Nedstämdhet, ångest, minskat intresse, trötthet, aptitförändring, sömnstörningar och även bröstspänningar. Det sistnämnda har jag aldrig haft förut men började när jag slutade med p-piller. Jag tycker även att dessa känslor blir extra framträdande en gång i veckan, en gång i månaden.

Vet ni några tillskott som kanske kan hjälpa mig? Jag är inte speciellt intresserad av att ta receptbelagda anti-depressiva igen. Jag skulle vilja testa något annat som eventuellt kan hjälpa mig. 

• Svar på tråden Nedstämdhet - PMSD? Hjälp!
  • RosaSvamp

Läste precis om Efamol - tror ni att det skulle kunna vara något för mig? Någon som har testat? 

• LAHR

låter inte som PMDS utan som deppression men att den blir värre under din pms.

"you can do it you are a croft"
  • Soorii

Om du går på någon form av P-piller/P-stav/P-ring eller liknande ska du genast kolla så att du inte har en allergi mot de.

De du beskriver kan vara en allergi mot ett slags hormon.

Svar på tråden Nedstämdhet - PMSD? Hjälp!