Hur hjälpa förälder?
Min mamma som är pensionär sedan flera år har ett matmissbruk. Hon vet om det och vill gärna arbeta med det men vet inte hur. Hon har all kunskap men klarar inte att göra förändringarna själv, utan behöver stöd. Jag är förtvivlad då jag gärna vill hjälpa henne men inte kan rent praktiskt vara hemma hos henne och laga maten varje dag. Det är förstås skönt att missbruket inte handlar om alkohol eller droger men min mamma är mycket överviktig och både hon och jag är väldigt oroliga för hur detta ska sluta. Jag kan inte bara se på när min mamma dör...eller hur gör andra som har missbrukande föräldrar? Hur orkar man? Kan man få hjälp någonstans? Hon har sökt läkare och gått hos dietister och psykologer men det får man ju bara en tid, sedan är man ensam igen. Hon har inte råd att själv betala för terapi. Detta är på det psykologiska planet och maten är en ångestlindring för henne, så råd om att ta mindre portioner eller äta mer grönsaker osv är inte aktuellt, det är inte alls det det handlar om. Nån som känner igen sig? Jag har fått ångest och sömnproblem av detta och orkar knappt med min egen vardag, oroar mig så för mamma. Funderar på att flytta hem till henne med min familj (Hon bor några mil bort) och sköta hennes mat under några månader. Typ att hon inte får använda köket alls själv, och jag lagar nyttig och mättande mat och förhindrar små- och överätandet. Hon är positiv till detta men orkar jag?