• LasseUnger

Våld i nära relationer

Hej,
    Jag skriver en bok om kärlek och relationer och jag har nu hamnat i den sitsen att jag måste gå in i det ämne som jag tidigare skydde, nämligen våld i nära relationer. 
    Jag har redan pratat med många som har erfarenhet av dåliga relationer, och de är med i min bok. Men jag har kommit att förstå att "dålig" relation är en väldigt vid definition, och att "dålig relation" samtidigt är väldigt komplext.

I vår tid finns det en benägenhet att se på relationer som antingen bra eller dåliga, de dåliga är dåliga för att de "inte tar hand om varandra och underhåller förhållandet", de bra relationerna är bra för att de tar hand om varandra.
    OCH sedan finns det relationer där det förekommer våld.

Men det är en förenklad bild har jag förstått.

En av mina intervjupersoner som alltså redan är med, blev kallad för idiot, ganska ofta, särskilt under andra halvan av deras tioåriga förhållande. Och enligt nationellt centrum för kvinnofrid 
    www.nck.uu.se/kunskapscentrum/kunskapsbanken
    är även att bli kallad för idiot att bli utsatt för "våld i nära relation"?

Man kan då fråga sig var gränsen går. Är det okey att bli kallad för träskalle? Om så, hur ofta? När blir det fråga om psykiskt våld? Vad kan man säga/inte säga i en relation, och hur ofta? Var går gränsen?

Det fysiska våldet är "enklare", ett slag är ett slag, och erfarenheten säger att den som slår en gång, gör det oftast igen.

Hur som helst, relationer där det förekommer "våld i nära relationer" är alltför vanlig och förekommer bakom de finaste av fasader, även där ingen ens skulle komma på tanken. Det är inte enbart alkoholiserade halvkriminella män som slår eller utövar psykiskt våld. Det finns överallt! I alla slags förhållanden.

Jag behöver hjälp med att berätta om detta stora samhällsproblem.

Och jag är även intresserad av att prata med män som har erfarenhet av ?våld i nära relationer?.

Tack för att du läste.

Lasse Unger

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-03 20:56
    min mejladress: lasse@ungerkommunikation.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-04 13:00
    Alla IntervjuPersoner är naturligtvis anonyma!
  • Svar på tråden Våld i nära relationer
  • Saslan

Jag får inte riktigt grepp om vad det är du vill ha reda på? Vill du höra folks personliga erfarenheter av psykiskt våld, som ord och manipulationer, eller spelar det inte roll vilket slags våld man blivit utsatt för?

Jag kan absolut vara intresserad av att dela med mig av mina tankar och erfarenheter men vill gärna veta lite mer. Vad är det för slags bok? Varför skriver du den? Är det en del av en utbildning? Vad är planen för boken, ska den publiceras?

Jag tycker det låter intressant! Har själv funderat på att skriva en bok om ämnet men kommer mig aldrig för.

• LasseUnger

Hej,
    Jag söker intevjupersoner som berättar om sina erfarenheter av våld i nära relationer, oavsett vilken form av våld.. Fysiskt eller psykiskt spelar ingen roll.

Jag skriver boken eftersom jag skrev 3 artiklar i SvD 2005 som handlade om vad jag kallade ?oromantisk kärlek? som handlade om relationer utan romantisk start. Idén till att skriva bok fick jag av den expert som intervjuades i artikelserien, som påstod att ALLA relationer börjar med förälskelse. Experten har fel, alla mina intervjupersoner har oromantisk bakgrund.

Boken är ingen del av ngn utbildning. 
    Boken är inte heller ngn fråga /svar-bok, utan den har två trådar som löper parallellt, dels mina intervjupersoners berättelser, dels min egen text som binder ihop intervjupersonernas berättelser som också innehåller mina egna personliga erfarenheter. MEN detta handlar inte om MIG, utan om oss som har sådana här erfarenheter.
    Syftet med boken är att man ska läsa den och sedan bli klokare och mer insiktsfull över sina egna relationsval. 
    Boken är ingen flummig självhjälpsbok.

Klart boken ska publiceras, det gäller bara att få den klar!

Om du mejlar mig på [email protected] så kan du få mer info, bl.a. artiklarna från SvD.

Lasse

• Afrikaslilja

Hej! Jag är gärna med. Blev misshandlad i somras av min fd sambo. Väntar fortfarande på besked om åtal mm. Skriver även mina tankar på anonym sida på FB " låt aldrig en krokodil hjälpa dig över floden" leta gärna upp den om du vill, annars svarar jag gärna här.

Svar på tråden Våld i nära relationer