• Anonym (TS)

Min pappa ska dö..

Det känns så overkligt när jag skriver det, men det är så det är. Min pappa ligger döende.
    jag är förtvivlad och mår så oerhört dåligt. Det känns som att jag aldrig kommer att känna ren lycka och glädje mer någonsin. Jag förstår ju att han är allvarligt sjuk och att det inte finns någonting man kan göra och jag vill inte att han ska lida mer. Känner mig bara så hjälplös. Hur går man någonsin vidare i livet med all denna smärta. Ångesten och saknaden, hur lär man sig leva med den?

Jag är gravid i vecka 21 och är orolig för att min sorg och att jag mår så dålig påverkar min lilla tjej i magen också. Bara tanken av han aldrig kommer få träffa henne gör mig så ont.

hur tar man sig igenom något sådant här?

Förtvivlad
  • Svar på tråden Min pappa ska dö..
  • misspoison

Min mamma dog för 3 månader sedan. Otroligt nog tar man sig igenom det och fortsätter leva. Jag tänker att det är så här det är, det går inte att ändra, finns inget att göra och det är en naturlig del av livet. Du kommer att må dåligt och det är ok. Det kommer att gå upp och ner. Acceptera dina känslor och låt dig själv njuta av de stunder du mår bra. Säg allt du behöver säga till din pappa, gör dig av med eventuella känslor som ger dig dåligt samvete och va där med honom när han dör om du behöver det. Du kommer att klara det, man klarar mer än vad man tror <3

• Tigrisog

Förstår inte vidden av ditt lidande samtidigt känner jag oerhört för dig och din situation just nu. Vad kan jag säga för att lindra ditt lidande... Inte mkt känns det som. Men som jag tänker, försöker känna mig in i din situation, skulle jag passa på att samtala så mkt det går, försöka föra hans ord vidare på nåt sätt. Ta bilder tillsammans ev. också spela in filmsekvenser, eller bara ljud så att barnet får lite mer närhet, känsla för morfar flickan aldrig fick träffa. Ovan om du kan kommunicera med din pappa, prata med honom. Inte mkt till tröstande ord, möjligen lite konstigt kanske en del tycker men det är vad jag skulle passa på att göra mer konkret om det handlar om nu eller aldrig. Om du kan kommunicera med din pappa låt honom veta att han var bra som han var, att du älskar honom, att du kommer att klara dig bra i livet och föra hans av vidare med stolthet Ta väl hand om dig, barnet, din familj...

• sockerkringla

Min pappa gick bort i november förra året helt utan förvarning. Två månader innan honom gick min farmor bort så jag vet precis hur du kommer må, och tro mig det kommer bli helt svart ettag och det kommer kännas som du aldrig mer kommer bli densamma som innan. Men det blir lättare men du måste oxå låta dig själv sörja. Och nu först och främst njut av hans närvaro. Jag va hos min pappa dagen innan han dog en onsdag, han va som vanligt bara lite influensa symptomer. När jag kom dit på fredagen efter att ha ringt hela torsdagkvällen och fredag förmiddag så hittade jag honom i sängen. Han hade somnat in i sömnen. 56 år gammal. Jag vet inte hur gammal du är men jag är 25. Hade precis köpt hus med min sambo och skulle flytta i samma veva. Mina föräldrar skilde sig för länge sen och jag va pappas enda barn. Så det jag hoppas är att du har en fantastisk omgivning som kommer stå som berg vid din sida när dagen kommer och du troligen kommer falla djupt. Men älskade du, du kommer fixa detta! Lev för din far! Det försöker jag göra nu. Även att jag inte vet vem du är så kommer jag stötta dig så mycket du vill när helst du vill. Nu som senare!

Svar på tråden Min pappa ska dö..