• Mikjan

6 mån och stödjer ej på benen

Hej!

Jag har en dotter som är 6 månader gammal och som inte visar tillstymmelse till vilja att stödja på benen, exempelvis när jag håller henne i knät. Hennes ben är som spagetti... Alla barn i min mammagrupp kan stödja sig på sina ben. Vet att barn utvecklas olika och att man inte ska jämföra, men kan inte låta bli att oroa mig.

Är det någon annan som känner igen sig i detta?

I övrigt har hon utvecklats normalt, vänder sig åt båda hållen, sitter hyffsat med stöd, bra finmotorik.

• Svar på tråden 6 mån och stödjer ej på benen
  • Harmagedon

Lugn och fin. Min äldsta var precis likadan. Strax efter 6 månaders dagen började han krypa och han gick hyfsat tidigt kring 10 månader. Men jag förstår vad du menar. Alla andra har en bäbis som står i knät runt fikabordet och själv sitter man med en degklump. Men du det som verkar som jättestora skillnader när de är bäbisar försvinner helt när de växt till sig.

• Flickan och kråkan

Just så tidigt i åldern är det väldigt olika. Jag har tre barn. Ett av barnen stödde på benen i den åldern - mellanbarnet. Inget av de andra. Min äldsta hade inte ens rullat åt något håll vid 6 månader. Idag är han en vanlig 7-åring som är extremt fysiskt aktiv även om han tillhörde det senare spannet grovmotoriskt första 1,5-2 åren. Yngsta stödde inte heller på benen vid halvåret. Började gå vid 10 månader.....till allas förvåning .

Svar på tråden 6 mån och stödjer ej på benen