• sofiashem

Bilbarnstol till 5 åring vikt 14 kg, Tre bakåtvända bilbarnstolar?

Hej!

Har en Ford Mondeo 2010. Har stort baksäte, det var därför vi valde bilen. Har två barn och väntar ett tredje, vill därför få till en bra lösning.

Har en 5 åring som väger 14 kg, en 2,5 åring samt (snart) en bebis. Vill ha alla bakåtvända och helst alla i baksätet. Kan tänka mig att flytta fram 5 åringen till framsätet (dock fortfarande bakåtvänd) om 2,5 åringen + bebisen får plats bredvid varandra och en vuxen på en av de ordinarie platserna, dvs inte mitten.

Så, är det någon som har tips på säkra, bra, och SMALA bilbarstolar som passar våra krav? :)

• Svar på tråden Bilbarnstol till 5 åring vikt 14 kg, Tre bakåtvända bilbarnstolar?
  • cosinus

Kan tänka mig att det kan funka med acta gracos duoflex. Den är rätt smal och har iaf funkat länge på våra barn (men de är iofs små till växten).

Den är inte jätterolig att montera, man får ett bryt varje gång man ska ändra bälteshöjd men det gör man ju iofs sällan och i övrigt var vi jättenöjda.

Till litet barn har britax higway varit jättebra, osäker dock på om den ff heter det men den är också helt ok smal.

Vi hade två såna bakåtvänt bredvid varandra i vår bil iaf (toyota avensis)

• mamutten

Vad har de för stolar nu då? Kan de inte ha kvar samma? Minstingen ska väl ha babyskydd när hon eller han kommer?

• pigglet

Vi hade alla 3 bakåtvända i baksätet. Tror en av stolarna var ActaGraco Duoflex, den använde vi längst tid. Sedan hade vi en Britax Twoway, men jag tror den var lite bredare? Funkade i alla fall bredvid Actan.
    Och så babyskydd.
    Har Mondeo ´04.

Annars är ju ett bra tips att ta med bilen till en välsorterad affär och prova ut vad som passar bäst i just er bil.

Svar på tråden Bilbarnstol till 5 åring vikt 14 kg, Tre bakåtvända bilbarnstolar?