• Kosmos74

Underhåll för Utbildning

Mitt ex ska plugga i 2 månader på annan ort och vi har en son på 14 år som vi har varannan v. I dagsläget så delar vi på barnbidraget, men det är jag som står för 90 % av kostnader som klippningar kläder mm mm för att han är snål.

Nu då han ska plugga och kommer ha vår son endast Lör/sön varannan v kan jag kräva underhållsbidrag under de 2 månaderna då? Har kollat runt lite men hittar ingen shablonsumma för vad en 14 åring kostar i snitt per månad.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Underhåll för Utbildning
  • sextiotalist

Har du tittat på konsumentverkets hemsida. Där har de ganska bra siffror på av ett barn kostar i månaden

• Sweet Sofia

Ja, du kan kräva underhåll eller underhållsstöd via fk. Men varför? Om det bara gäller 2 månader.

• Pescetarian
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 13:20:41 följande:

Ja, du kan kräva underhåll eller underhållsstöd via fk. Men varför? Om det bara gäller 2 månader.

Hon har kanske svårt att gå runt annars?

Om inte annat så är det ju en rättighet som alla ensamstående boendeföräldrar har.
  • Brumma

Jag är inte säker men jag tror inte det. Har för mig att barnet skall vara stadigvarande bosatt hos ena föräldern för att underhållsstöd skall utgå. Alltså precis som med barnbidraget - man ändrar inte utbetalningen för att förhållandena ändras under en kortare period.

Däremot kan du söka underhållsstöd vid växelvis boende. Det är inkomstbaserat så det beror ju på vad du har för inkomst. Det påverkar inte den andra föräldern utan ni kan båda två söka samma stöd.

Svar på tråden Underhåll för Utbildning