• Anonym (E)

Min sambo körde rattfull

Hej!

Jag har en sån sjuk ångest efter kvällens trevligheter. Jag var tillsammans med min sambo på en fest (jag helt nykter och körde). Min sambo dricker en vinflaskan, 5 öl och lite rom på festen. Han spyr precis innan vi ska åka vidare mot krogen...

Vi åker ner på stan och halvvägs in på krogen säger han att en vän tappat sina nycklar - jag ger honom bilnyckeln för att de är säkra på att de ligger i baksätet. Han lovar att ringa mig om nycklarna inte är där så att jag kan köra tillbaka dem till lägenheten.

Efter 15 min ringer min sambo och säger stt nycklarna inte var där, jag säger då att jag går mot bilen så åker vi upp, varpå han säger stt de är hemma hos killen som hade förfesten. Jag frågar om de gick upp dit - varpå han säger att de inte gjort utan tagit bilen. Jag blir givetvis riktigt förbannad och säger åt dem att vänta där uppe. Efter 5 min ringer förfest killen och säger att de är på parkeringen vid krogen - vilket innebär att min sambo återigen kört full trots att jag bad dem stanna och att jag var förbannad. Han lämnar över bilnyckeln och ber om ursäkt - jag säger bara att han inte behöver prata med mig mer ikväll och att vi snackar ut i morgon när han är nykter igen.

Han börjar senare skrika åt sin vän när nycklarna hittats att vännen fått honom till att köra full och att han nu är osams med mig.

Efter bråket vill min sambo till krogen igen, jag avråder eftersom han är så upprörd. Han börjar då skrika åt mig att jag inte bestämmer över honom - vilket är helt riktigt.. Väl inne på krogen gör han pch beställer en 6a shot och en öl. Hans vänner ger mig då lyckönskningar över att behöva hantera min sambo när han dricker sprit.

Min sambo blir arg över att de önskar mig lycka till och gör iväg. Jag går efter och vi börjar sen prata om allt som hänt. Sen hånler han emot mig och frågar vad det är med mig. Jag förklarar återigen varför jag är upprörd och varför jag tycker att krogbesöket är onödigt med tanke på hans sinnesstämning. Han säger då åt mig att dra därifrån om jag ska stå och döma honom eftersom han bett om utsökt redan, han ska ha kul för att han sällan är i den här staden och jag hindrar honom från att ha kul... Jag säger då att jag väntar till han ska hem eftersom ett löfte är ett löfte. Han skriker då åt mig att dra - jag blir ledsen och går...

Min sambo menar på att detta var en nödsituation då hans kompis var så orolig över att nycklarna var borta. Både min sambo och vännen visste att det fanns folk på festen som hade extranycklar till förfest killens lägenhet så in kom han oavsett om nycklarna var borta.

- vad ska jag göra?

Han pratar alltid om problemen på sådant sätt att jag ska ha agerat, uttryckt mig eller kollat på honom på ett sätt som gör att han reagerar och agerar som han gör.

Han dricker oftast flera ggr i veckan och erkänner själv att han saknar spärrar gällande alkohol. Efter tre öl är alla spärrar borta...

Vad ska jag göra nu? Hur ska jag bemöta detta?

• Svar på tråden Min sambo körde rattfull
  • Anonym (H)
    Anonym (E) skrev 2015-03-14 02:36:09 följande:

Hej!

Jag har en sån sjuk ångest efter kvällens trevligheter. Jag var tillsammans med min sambo på en fest (jag helt nykter och körde). Min sambo dricker en vinflaskan, 5 öl och lite rom på festen. Han spyr precis innan vi ska åka vidare mot krogen...

Vi åker ner på stan och halvvägs in på krogen säger han att en vän tappat sina nycklar - jag ger honom bilnyckeln för att de är säkra på att de ligger i baksätet. Han lovar att ringa mig om nycklarna inte är där så att jag kan köra tillbaka dem till lägenheten.

Efter 15 min ringer min sambo och säger stt nycklarna inte var där, jag säger då att jag går mot bilen så åker vi upp, varpå han säger stt de är hemma hos killen som hade förfesten. Jag frågar om de gick upp dit - varpå han säger att de inte gjort utan tagit bilen. Jag blir givetvis riktigt förbannad och säger åt dem att vänta där uppe. Efter 5 min ringer förfest killen och säger att de är på parkeringen vid krogen - vilket innebär att min sambo återigen kört full trots att jag bad dem stanna och att jag var förbannad. Han lämnar över bilnyckeln och ber om ursäkt - jag säger bara att han inte behöver prata med mig mer ikväll och att vi snackar ut i morgon när han är nykter igen.

Han börjar senare skrika åt sin vän när nycklarna hittats att vännen fått honom till att köra full och att han nu är osams med mig.

Efter bråket vill min sambo till krogen igen, jag avråder eftersom han är så upprörd. Han börjar då skrika åt mig att jag inte bestämmer över honom - vilket är helt riktigt.. Väl inne på krogen gör han pch beställer en 6a shot och en öl. Hans vänner ger mig då lyckönskningar över att behöva hantera min sambo när han dricker sprit.

Min sambo blir arg över att de önskar mig lycka till och gör iväg. Jag går efter och vi börjar sen prata om allt som hänt. Sen hånler han emot mig och frågar vad det är med mig. Jag förklarar återigen varför jag är upprörd och varför jag tycker att krogbesöket är onödigt med tanke på hans sinnesstämning. Han säger då åt mig att dra därifrån om jag ska stå och döma honom eftersom han bett om utsökt redan, han ska ha kul för att han sällan är i den här staden och jag hindrar honom från att ha kul... Jag säger då att jag väntar till han ska hem eftersom ett löfte är ett löfte. Han skriker då åt mig att dra - jag blir ledsen och går...

Min sambo menar på att detta var en nödsituation då hans kompis var så orolig över att nycklarna var borta. Både min sambo och vännen visste att det fanns folk på festen som hade extranycklar till förfest killens lägenhet så in kom han oavsett om nycklarna var borta.

- vad ska jag göra?

Han pratar alltid om problemen på sådant sätt att jag ska ha agerat, uttryckt mig eller kollat på honom på ett sätt som gör att han reagerar och agerar som han gör.

Han dricker oftast flera ggr i veckan och erkänner själv att han saknar spärrar gällande alkohol. Efter tre öl är alla spärrar borta...

Vad ska jag göra nu? Hur ska jag bemöta detta?

Usch,vilken lång tråd!
  • Alvina

Jag hade faktiskt dumpat idioten och flyttat därifrån. Ställ dig själv frågan: Om han skulle ha råkat köra över någon under bilfärden, vad hade du då gjort? Lämnat eller stannat kvar och väntat på att han ska bli frisläppt? Han skulle ju faktiskt lika gärna ha kunnat döda någon. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som beter sig så svinigt åt. Dessutom verkar han vara alkoholist och då är han inte mycket att ha.

• Anonym (C)

Det där beteendet kommer ju aldrig att försvinna... Jag skulle inte klara av att vara tillsammans med en person som saknar spärrar, vet om det, men ändå dricker.

• Anonym (N)

Om du stannar kvar i detta förhållande kommer alkoholen alltid att vara ett problem. Han är säkert världens bästa och han kommer lova dig om och om igen att sluta dricka så mycket. Han älskar dig nog oerhört mycket och du honom.

Men det låter som att alkoholproblemen har gått långt när han kört full och man slutar inte dricka för att man älskar någon. Har växt upp med skiten och i en period haft problem själv, svek precis alla i min omgivning trots att jag älskar dom!

• BCH52

Att disktutera alkoholintag med en person som är berusad är dömt att misslyckas. Detdu kan göra är att vänta till dess han är nykter och kommit ur baksmällan. Försök vara normalt vänlig till dess.

Lista i förväg upp de risker han utsatt sig själv och andra för, var där väldigt konkret. Undvik kommentarer om "jag sa" "du lovade",

1. Han tar nycklarna för att se om kompisens nyckla låg i baksätet, helt Ok

2. Han väljer att köra till kompisens lägenhet att han är berusad, inte Ok

3. Han väljer återigen att köra berusad trots att du bad honom vänta och att du var på väg, inte Ok

4. Han anklagar kompisen för sitt eget beslut att köra berusad, inte Ok

5. Han anser att en ursäkt till dig räcker för att du ska förlåta, inte Ok

Du har inte ansvar för hans beteende, han är en vuxen man som gör sina egna val. Om han använder sådant du sagt, gjort, inte sagt eller gjort i olika situationer som en ursäkt/ förklaring till sitt eget beteende visar på en omogen personlighet.

Då du upptäckt att han alldeles klart inte kan hantera alkohol och har en låg toleransnivå innan normala spärrar släpper så innebär det att han bör sluta HELT med alkohol.

Hur ser du på en framtid med honom, kanske barn? Skulle du känna dig trygg när du vet att hans omdöme helt brister när han dricker?

• Anonym (Neej)

En nödsituation.....nej, det var ingen nödsituation.......och han skulle löst det genom att be DIG om hjälp att lösa problemet, du körde ju! Lämna honom, han har problem och när du "accepterar" det han gör kommer han att fortsätta och det blir värre och värre. Han har allvarliga problem. Nu vet jag att du INTE accepterar det han gjorde, men han kommer tolka det som att du gör det om det inte blir konsekvenser. Därför måste du tänka på dig själv och lämna honom. Han kommer inte visa ånger. Jag ringde till polisen när min ex man körde rattfull. De kom direkt och han fick en månads fängelse. Du kan ju tänka dig vad arg han var på mig. Men i min värld kör man inte bil med alkohol i kroppen. Inte ens dagen efter! (Vi skilde oss strax efteråt). Jag visste inte heller att han skulle köra innan, och det var bara tur att de tog honom. Tänk om han kört på någon!!!!! Det fanns aldrig en tvekan: jag ringde direkt. Jag kommer att göra det igen om det behövs, det spelar ingen roll vem som kör. Nu hann du inte ringa, men nästa gång gör du det så detta får ett slut och han inte skadar någon. Din partner behöver hjälp.

Nej, tråden är inte jättelång. Jag har sett mycket längre. Klart TS behöver skriva av sig om detta!

• Anonym (E)

Tack allesammans som ger konkreta tips. Jag har från början haft en plan att vänta till han är nykter med att snacka. Han har tidigare hållt på med droger i festsammanhang men slutade efter att jag sa att jag lämnar om han fortsätter. Han sover borta hos en vän och jag hos mina föräldrar för att markera att jag vill inte umgås med honom nu... Vet att det är en minimal konsekvens men eftersom vi inte är på hemmaplan är det svårt att göra ngt annat...

Vi har i framtiden diskuterat barn, bröllop och grejer.. Men tanken slog mig när jag körde hem "tänk om de var mina barns pappa? Tänk om mina barn skulle suttit med i bilen? Tänk om han kört på någon eller att han eller ngn annan dött pga detta..."

Just nu snurrar tankarna bara...

Ber om utsökt att tråden var lång - visste inte att det fanns en maxlängd.

• Anonym (Lika)

Mitt ex hade också dåligt ölsinne och det är en av de största anledningarna till att jag lämnar honom efter 9 år. Det jag ångrar mest är egentligen att jag inte gjort det tidigare.

Säger som de andra, det kommer aldrig bli bättre. Och till sist orkar man inte mer. Nu när jag är singel igen är ett av mina främsta krav att den jag träffar ska kunna hantera alkohol. Det, att vara trygg i sig själv, ärlig, allmänbildad och kul att umgås med :)

• Vanillaextract

Han vet om att han saknar spärrar när han dricker - men anser inte det vara illa nog för att sluta dricka. Han väljer att köra rattfull och riskera sitt egna och andras liv - men tycker att det var ditt och kompisens fel och att en ursäkt räcker. Sedan går han och dricker lite till.

Han verkar ha alkoholproblem och ingen insikt. Jag skulle inte stanna med en sådan man med tanke på framtiden (samt för att det visat på en karaktär jag inte vill ha hos en man). Det kommer bara att bli värre.

Jag skulle tro att han behöver utbilda sig över vad som faktiskt kan hända när man kör full(se verkliga olyckor, statistik och verkliga offer) och söka hjälp för sitt alkoholproblem. Vill du stanna hos honom kan du ju ställa de sakerna som krav för att inte lämna.

• radwanska
    Anonym (H) skrev 2015-03-14 02:46:39 följande:
    Usch,vilken lång tråd!
    Det kallas "inlägg", inte tråd.

Till TS: Jag skulle nog ha mycket svårt för att vara tillsammans med en sån här kille. Spyr redan innan det är dags för utgång? Nej fy vad osexigt.
  • Anonym (Lämna honom!)

Lämna honom! Skaffa aldrig barn med någon som har alkoholproblem, det kommer att förmörka deras barndom. Även om ni skulle skilja er sedan så ska han ju fortfarande ha hand om dem, och du har ännu mindre koll...

Du verkar ju ha vettiga värderingar själv. Kasta inte bort ditt liv på honom utan ge dig själv möjligheten att träffa någon likasinnad istället! Det är du värd!

• Anonym (fel)

Sen också att han skyller på dig, att det är pga hur DU har agerat, uttryckt dig o kollar på honom. Det betyder bara att han inte tar ansvar för sig själv.

Inget bröllop eller barn förrän han har tagit itu med det här på allvar, gått i behandling eller verkligen visat att han har förändrat sig. Tycker jag.

• Julia1245

Dumpa kräket, han är inte värd din omsorg.

• Anonym (alkoholist)

Den där storyn skulle kunna vara tagen ur mitt före detta förhållande. Hur länge har ni varit tillsammans?

Jag insåg efter några månader att mitt ex var blandmissbrukare, främst alkoholist. Förhållandet slutade riktigt illa och mitt liv utsattes för risker många gånger. Mitt råd är att du sätter dig ner på en lugn plats där du får vara ifred och tänker över hur många situationer har sett ut under ert förhållande, tänk över hur din pojkväns drickande ser ut, hur han beter sig när han dricker och innan han ska börja dricka och hur det får dig att må. 

Svar på tråden Min sambo körde rattfull