Min sambo körde rattfull
Hej!
Jag har en sån sjuk ångest efter kvällens trevligheter. Jag var tillsammans med min sambo på en fest (jag helt nykter och körde). Min sambo dricker en vinflaskan, 5 öl och lite rom på festen. Han spyr precis innan vi ska åka vidare mot krogen...
Vi åker ner på stan och halvvägs in på krogen säger han att en vän tappat sina nycklar - jag ger honom bilnyckeln för att de är säkra på att de ligger i baksätet. Han lovar att ringa mig om nycklarna inte är där så att jag kan köra tillbaka dem till lägenheten.
Efter 15 min ringer min sambo och säger stt nycklarna inte var där, jag säger då att jag går mot bilen så åker vi upp, varpå han säger stt de är hemma hos killen som hade förfesten. Jag frågar om de gick upp dit - varpå han säger att de inte gjort utan tagit bilen. Jag blir givetvis riktigt förbannad och säger åt dem att vänta där uppe. Efter 5 min ringer förfest killen och säger att de är på parkeringen vid krogen - vilket innebär att min sambo återigen kört full trots att jag bad dem stanna och att jag var förbannad. Han lämnar över bilnyckeln och ber om ursäkt - jag säger bara att han inte behöver prata med mig mer ikväll och att vi snackar ut i morgon när han är nykter igen.
Han börjar senare skrika åt sin vän när nycklarna hittats att vännen fått honom till att köra full och att han nu är osams med mig.
Efter bråket vill min sambo till krogen igen, jag avråder eftersom han är så upprörd. Han börjar då skrika åt mig att jag inte bestämmer över honom - vilket är helt riktigt.. Väl inne på krogen gör han pch beställer en 6a shot och en öl. Hans vänner ger mig då lyckönskningar över att behöva hantera min sambo när han dricker sprit.
Min sambo blir arg över att de önskar mig lycka till och gör iväg. Jag går efter och vi börjar sen prata om allt som hänt. Sen hånler han emot mig och frågar vad det är med mig. Jag förklarar återigen varför jag är upprörd och varför jag tycker att krogbesöket är onödigt med tanke på hans sinnesstämning. Han säger då åt mig att dra därifrån om jag ska stå och döma honom eftersom han bett om utsökt redan, han ska ha kul för att han sällan är i den här staden och jag hindrar honom från att ha kul... Jag säger då att jag väntar till han ska hem eftersom ett löfte är ett löfte. Han skriker då åt mig att dra - jag blir ledsen och går...
Min sambo menar på att detta var en nödsituation då hans kompis var så orolig över att nycklarna var borta. Både min sambo och vännen visste att det fanns folk på festen som hade extranycklar till förfest killens lägenhet så in kom han oavsett om nycklarna var borta.
- vad ska jag göra?
Han pratar alltid om problemen på sådant sätt att jag ska ha agerat, uttryckt mig eller kollat på honom på ett sätt som gör att han reagerar och agerar som han gör.
Han dricker oftast flera ggr i veckan och erkänner själv att han saknar spärrar gällande alkohol. Efter tre öl är alla spärrar borta...
Vad ska jag göra nu? Hur ska jag bemöta detta?