• sanna2

Äta kvarg fast man inte tränar

Jag har inbillat mig att kvarg är nyttigare än yoghurt. Jag tränar inte alls men äter ungefär 3dl kvarg om dagen. Bra eller dåligt? Äter med smak utan tillsatt socker. Går man upp i vikt om man inte tränar och äter kvarg? vad är nyttigast och bäst?

• Svar på tråden Äta kvarg fast man inte tränar
  • Harmagedon

Anledningen till att många äter kvarg i samband med träningen är att det innehåller mkt protein. Gynnsamt vid muskelbyggande. Om du går upp av äta kvarg eller inte går ju inte att svara på med den information du givit. Ökar ditt intag på ditt kaloriintag så lär du gå upp i vikt. Äter du mindre av något annat så inte.

• Anonym (påsen)

Att tänka på om man vill vara miljömedveten är att i princip ingen kvarg tillverkas i Sverige av svensk mjölk utan den importeras.

• Anonym (inte nyttigt)

Kvarg med smak är aldrig nyttigt. Den ska vara naturell för att vara nyttig

• Batmamba

Kvarg har plötsligt blivit modernt, förmodligen pga den träningshets som intar landet. Amatörer vill bygga muskler och prestera som elitidrottare (vilka sliter ut och förstör sina kroppar i förtid). Kvarg har funnits i handeln minst sedan jag var liten under varumärket Kesella. Som redan skrivits är det proteinrikt. En vanlig svensk äter mer än tillräckligt med protein (vi äter jättemycket kött, generellt) och behöver inga proteintillskott.

Med tanke på hur dyrt kvarg är hade jag valt något annat, men det gör ju var och en hur de vill! Kvarg kostar omkring 4 ggr mer än den ekologiska filmjölken och då är, som skrivits redan, kvargen inte ekologisk och tydligen också oftast producerad i länder med sämre lagar om djurhållning (vilket jag inte kände till tidigare).

Men dåligt för din hälsa har jag svårt att tro att det är. Förmodligen inte osedvanligt bra heller.

• sanna2

Tack för svaren! Ja, varför inte vara mån om miljön när man kan. Jag tycker det mättar bra men det går ju ta ytterligare lite yoghurt eller fil så blir man mätt.

• Flizus
    sanna2 skrev 2015-03-12 09:00:21 följande:

Jag har inbillat mig att kvarg är nyttigare än yoghurt. Jag tränar inte alls men äter ungefär 3dl kvarg om dagen. Bra eller dåligt? Äter med smak utan tillsatt socker. Går man upp i vikt om man inte tränar och äter kvarg? vad är nyttigast och bäst?

Nej, kvarg är inte speciellt nyttigt. Det medför inte några hälsofördelar att äta stora mängder protein. Inte ens de som tränar har något för att äta kvarg. Möjligtvis kan muskelbyggare på elitnivå ha effekt av det.

Det allra flesta äter alldeles för stora mängder protein. Normala människor klarar sig utmärkt med 0,8 g protein per kg. Det blir för en person som väger 60 kg 48 g protein på en dag.
  • Anonym (C3)

Tänk att du istället ätit mycket t.ex kyckling eller kött, det är också mycket protein. Så farligt är det nog inte...

• Let it Rain

Jag äter kvarg dagligen trots att jag för tillfället inte tränar. Det är ett lätt sätt att få i sig en större mängd protein samtidigt som man slipper stora mängder kolhydrater och/eller kcal. Själv väljer jag den laktosfria varianten utan smak och smaksätter den sedan med bär, alternativt den sockerfria hallonsmaken.

• Let it Rain
    Flizus skrev 2015-03-13 10:02:16 följande:
    Nej, kvarg är inte speciellt nyttigt. Det medför inte några hälsofördelar att äta stora mängder protein. Inte ens de som tränar har något för att äta kvarg. Möjligtvis kan muskelbyggare på elitnivå ha effekt av det.

Det allra flesta äter alldeles för stora mängder protein. Normala människor klarar sig utmärkt med 0,8 g protein per kg. Det blir för en person som väger 60 kg 48 g protein på en dag.
    Nu utgår du ju ifrån att personen äter en proteinrikt kost, vilket inte alls är säkert. Själv äter jag kvarg för att få i mig protein, då jag endast äter små mängder fisk eller fågel i övrigt. Utan kvargen hade jag inte fått i mig dagsbehovet då jag mestadels lever på grönsaker annars.
  • Let it Rain
    sanna2 skrev 2015-03-12 09:00:21 följande:

Nej, då går inte upp i vikt av kvarg om du håller dig på kaloriunderskott eller -balans. Om du ligger över det dagliga kaloribehovet så kommer du dock att gå upp i vikt.

Du kan således både gå upp och ner i vikt av kvarg beroende på hur stora mängder du äter och vad du får i dig utöver kvargen.
  • Flizus
    Let it Rain skrev 2015-03-13 23:57:32 följande:
    Nu utgår du ju ifrån att personen äter en proteinrikt kost, vilket inte alls är säkert. Själv äter jag kvarg för att få i mig protein, då jag endast äter små mängder fisk eller fågel i övrigt. Utan kvargen hade jag inte fått i mig dagsbehovet då jag mestadels lever på grönsaker annars.
    Ja, eftersom i princip alla i vårt land äter alldeles för mycket protein. Även grönsaker innehåller protein. Det är inte alls nödvändigt att äta kött eller fisk heller. 
  • Jennie med ie

Ät kvarg om du gillar det och det funkar för dig! säger jag. Det är balansen och helheten i kosten som är viktigast, inte enskilda livsmedel. Kvarg är inget underlivsmedel som vips gör dig sund och stark, men det finns heller ingen anledning att nästan belägga den med varningstriangel dit trenden går nu. Det är knappast så att man plötsligt riskerar en hälsovådlig proteinöverdos om man äter kvarg (eller t ex dubblar kycklingportionen).

Jakten på proteinrik mat går absolut över styr ibland, och överdrifter är aldrig bra, men att vi äter aldeles för mycket protein är heller ingen allenarådande sanning. Olika kosthållningar, olika läror, olika personliga erfarenheter påverkar svaren man får ang. detta.

Själv äter jag kvarg (vissa sorter, utan löpe och utan tillsatt socker) då och då men undviker fil och använder bara yoghurt (grekisk ekologisk helst) till röror och såser till mat. Detta bl a för att kvargen mättar mig mer, fil och vanlig yoghurt kan lätt jag äta för mycket av, och för att det är gott helt enkelt. Naturell kvarg med färska bär räcker det med en liten portion av för att jag ska stå mig fint till nästa måltid och är betydligt godare än smaksatt yoghurt (som innehåller socker) eller naturell sådan med bär i som jag då dessutom äter mer av innan jag känner mig nöjd. Tycker jag. Jag väljer dessutom att få den större delen av mitt kcal-underskott genom att minska på kolhydraterna, det energigivande näringsämne som står för den högsta energiprocenten vanligtvis, och detta är en av många delar av detta.

• LHF

Är det någon som vet om det är bra/dåligt/spelar ingen roll när det gäller att ge kvarg till barn?

• Anonym (kvarg)

Inte mindre okej än det mesta annat. Inget konstigt eller farligt på nåt sätt som en del av en varierad och balanserad kost.

LHF skrev 2015-03-14 09:15:32 följande:

Är det någon som vet om det är bra/dåligt/spelar ingen roll när det gäller att ge kvarg till barn?

• Anonym (kvarg)

Ett ägg ger ditt barn lika mycket protein som en liten skål kvarg med bär. Ingen lär säga åt dig att inte låta ditt barn äta ägg för då blir det farligt mycket protein! så...

• LHF
    Anonym (kvarg) skrev 2015-03-14 09:19:24 följande:

Inte mindre okej än det mesta annat. Inget konstigt eller farligt på nåt sätt som en del av en varierad och balanserad kost.

Okej. Tack för svar :)
Svar på tråden Äta kvarg fast man inte tränar