Ät kvarg om du gillar det och det funkar för dig! säger jag. Det är balansen och helheten i kosten som är viktigast, inte enskilda livsmedel. Kvarg är inget underlivsmedel som vips gör dig sund och stark, men det finns heller ingen anledning att nästan belägga den med varningstriangel dit trenden går nu. Det är knappast så att man plötsligt riskerar en hälsovådlig proteinöverdos om man äter kvarg (eller t ex dubblar kycklingportionen).
Jakten på proteinrik mat går absolut över styr ibland, och överdrifter är aldrig bra, men att vi äter aldeles för mycket protein är heller ingen allenarådande sanning. Olika kosthållningar, olika läror, olika personliga erfarenheter påverkar svaren man får ang. detta.
Själv äter jag kvarg (vissa sorter, utan löpe och utan tillsatt socker) då och då men undviker fil och använder bara yoghurt (grekisk ekologisk helst) till röror och såser till mat. Detta bl a för att kvargen mättar mig mer, fil och vanlig yoghurt kan lätt jag äta för mycket av, och för att det är gott helt enkelt. Naturell kvarg med färska bär räcker det med en liten portion av för att jag ska stå mig fint till nästa måltid och är betydligt godare än smaksatt yoghurt (som innehåller socker) eller naturell sådan med bär i som jag då dessutom äter mer av innan jag känner mig nöjd. Tycker jag. Jag väljer dessutom att få den större delen av mitt kcal-underskott genom att minska på kolhydraterna, det energigivande näringsämne som står för den högsta energiprocenten vanligtvis, och detta är en av många delar av detta.