• 3skabli4

5,5mån och ställer sig upp mot möbler, hjälm?

Min lille son på 5,5 mån började ställa sig upp i spjälsängen vid 5 mån. Men nu har han avancerat till att ställa sig upp mot saker. Eftersom han är så väldigt ung så har han ännu inte nån kontroll på kroppen och faller lätt. Bör man sätta hjälm på honom eller är det mer att skälpa än att hjälpa honom?

• Svar på tråden 5,5mån och ställer sig upp mot möbler, hjälm?
  • mallar

Vår dotter reste sig också tidigt. Vi skaffade en sån där skumgummihjälm som hon använde i några veckor tills hon lärde sig behärska att stå. Eller framförallt tills hon lärde sig att sätta sig på rumpan när hon satte sig ner. Innan kunde hon falla rakt baklänges.

• MallaL

Vi hade hjälm på vår dotter som reste sig upp från 6 mån. Hon föll handlöst bakåt eftersom hon inte kunde sätta sig igen, så hon hade hjälm i ett par månader tills hon kunde sätta sig.

• 3skabli4
    MallaL skrev 2015-03-09 19:55:45 följande:

Vi hade hjälm på vår dotter som reste sig upp från 6 mån. Hon föll handlöst bakåt eftersom hon inte kunde sätta sig igen, så hon hade hjälm i ett par månader tills hon kunde sätta sig.

Min son kan sätta sig själv. Men det blir så vingligt när han tror att han kan släppa och stå utan stöd eller gå längs med.

Dottern var 6,5mån när hon började ställa sig upp, kändes som att hon var lite mer stadig/äldre för att göra det. Så jag får vänta ut honom. Men funderar på att sy nån sorts vadderad mössa att sätta på hans huvud ett tag :|

Stora frågan jag ställer mig: Varför måste han ha så bråttom? Min sista "bebis" :,(
  • Limaliie

Vart köper man en sådan hjälm? Skulle också behöva ha det till dottern även om hon är 7 månader, men hon är mot möbler och ska krypa upp på soffbordets mellandel osv hela tiden och slår i huvudet om man inte ser efter konstant

• Harmagedon

Hade också en som var extremt tidig. Barnläkaren på BVC rekommenderade hjälm och vi fick en hemskickad. Så kolla med BVC.

• mallar
    Limaliie skrev 2015-03-10 08:11:58 följande:

Vart köper man en sådan hjälm? Skulle också behöva ha det till dottern även om hon är 7 månader, men hon är mot möbler och ska krypa upp på soffbordets mellandel osv hela tiden och slår i huvudet om man inte ser efter konstant

Vi köpte vår på typ babyland eller liknande. Finns säkert att köpa online på jollyroom typ.
  • Limaliie

Tack ska fråga på bvc först, annars kolla runt på nätet.

• 3skabli4
    Harmagedon skrev 2015-03-10 08:24:58 följande:

Hade också en som var extremt tidig. Barnläkaren på BVC rekommenderade hjälm och vi fick en hemskickad. Så kolla med BVC.

Tack! Det ska jag ta upp på 6 mån kontrollen!
Svar på tråden 5,5mån och ställer sig upp mot möbler, hjälm?