• Anonym (Rätt?)

Pappan övergav barnet och dyker nu upp och kräver umgänge - tre år senare!

Hej!

Jag ska dra denna historia så kort som möjligt.

Min dotters pappa övergav dottern då dottern var fyra år. Detta pga att pappan då krävde att få ta med sig dottern hem till sig (cirka 20 mil enkel väg) över helgen. Jag sa att det var okej, förutsatt att dottern skulle få ringa mig närhelst hon ville, om hon blev ledsen, osv. (Tidigare hade allt umgänge ägt rum hemma hos oss, i vår stad, samt i en större stad cirka en halvtimma från vårt hem (på ett lekland) endast under dagtid).

Ett annat krav jag hade, det kravet som fick pappan att gå i taket och aldrig mer höra av sig, var att pappan absolut inte, under några som helst omständigheter, fick ta tag i dottern hårt, dra henne i håret eller i örat (vilket pappan gjort vid tre tillfällen tidigare - vid samtliga tillfällen var jag med och såg det med egna ögon. Jag reagerade givetvis då med en gång).

Efter att jag skrev det på sms (smset finns kvar) för tre år sedan, så slutade pappan att höra av sig.

Nu, tre år senare, har pappan dykt upp som gubben i lådan och kräver umgänge. Pappan och dottern började umgås så smått några timmar i veckan, fortfarande i vår stad.

Nu är det åter igen så att pappan vill ta med sig dottern hem till sig - men dottern vägrar. Hon får panik, skriker, gråter och har till och med kissat på sig vid ett tillfälle (hon har varit torr sedan 2,5-års ålder - aldrig en kissolycka sedan dess).

Pappan skulle ta idag ta med henne till leklandet där de umgicks för tre år sedan. Pappan körde fram bilen och öppnade dörren och sa åt dottern att hoppa in. Då fick hon fullständig panik. Hon är rädd att pappan ska ta med sig henne hem till sig.

Så, hur gör jag nu?

Pappan åkte. Innan han åkte hann han skrika på mig "det här är ditt jävla fel! Du har vänt henne emot mig!". Han förstår inte att det beror på hans tre år av frånvaro.

Nu säger dottern att hon aldrig mer vill träffa pappan. Att hon tänker rymma eller gömma sig om han kommer.

Jag går sönder inombords! Umgänget ska ju vara för barnets skull. Detta umgänge är definitivt inte för vår dotters skull. Hon mår skit av detta!

Vad ska jag göra!? Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Pappan övergav barnet och dyker nu upp och kräver umgänge - tre år senare!
  • Anonym (Rätt?)
    Anonym (-) skrev 2015-03-06 17:00:45 följande:

Ts det förstår du väl själv att om pappan har misshandlat ert barn så ska han inte träffa ert barnt ensam utan det ska vara under uppsikt av någon från sociala eller likandne, om de ens tycker det är en bra idé, det är nämmligens barnets rättigheter det handlar om inte pappans.

Nu tar du och kontaktar sociala och hör hur du ska gå tillväga, ditt barn ska ju inte kissa på sig av rädlsa och oro, du brister ju totalt i din föräldraroll genom att itne agera!

Jag måste bara understryka att dottern minns inte att pappan tagit tag i henne hårt för lite mer än tre år sedan. Hon var strax innan fyra års ålder då det hände. Pappan var sur för att hon trotsade (och skyllde då återigen på mig - att det var mitt fel att hon tjatade om saker och betedde sig trotsigt). Pappan tog då tag i dotterns arm, så att dottern utbrast "aj, släpp mig". Senare tog han tag i hennes hår (men han hävdade då att han egentligen menade att ta tag i hennes jackkrage, men "råkade" komma åt håret. Det såg dock inte ut så, men, men. I bilen, samma dag, så sitter dottern bakåtvänd i baksätet på vänster sida. Hon skriker då något (jag minns inte vad det var), då vänder sig pappan om från förarsätet och klämmer tag i hennes högra öra och trycker till så att dottern skrynklar ihop ansiktet i smärta och liksom följer med draget i örat för att minska smärtan. Därefter började hon gråta. Så det måste ha gjort ont.

I det sista fallet har han också skyllt på att det var jackkragen han skulle åt, men i bilen satt hon inte med jackan på sig, så det är ren lögn!
  • Anonym (Rätt?)
    Anonym (-) skrev 2015-03-06 17:03:04 följande:

Då ser du till att ordna det nu!!

Du är ju delaktig i att ditt barn mår dåligt om du inte gör något.

Detta hände alltså idag, för några timmar sedan.

Det är pappans svek som fått henne att må dåligt, samt hans påstridighet nu, inte jag!

Pappan ringde förut och skrek på mig och ville sedan prata med dottern. Dottern vägrade och började på nytt skrika och gråta. Då skriker pappan på mig "nu skiter jag i det här! Far åt helvete din jävla f*tta!"

Nånstans hoppas jag ju på att han menar allvar med att han skiter i allt - och med det försvinner för alltid. Det vore nog för det bästa egentligen.
  • Griseknoen35
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-03-06 17:03:24 följande:

Men du kan inte ensam bestämma om det är rätt eller inte. Det är här familjerätten kommer in och ev socialtjänst. Ni behöver samtal och komma överens om och skriva umgängesschema. Förslagsvis med övervakat umgänge i början (det är här socialtjänsten kommer in) så nån utomstående får se hur dottern reagerar. Att försöka sköta det här på egen hand kan göra mer skada för dig. Du vill ju inte bli anklagad för umgängessabotage.

• Anonym (Rätt?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-03-06 17:03:24 följande:

Men du kan inte ensam bestämma om det är rätt eller inte. Det är här familjerätten kommer in och ev socialtjänst. Ni behöver samtal och komma överens om och skriva umgängesschema. Förslagsvis med övervakat umgänge i början (det är här socialtjänsten kommer in) så nån utomstående får se hur dottern reagerar. Att försöka sköta det här på egen hand kan göra mer skada för dig. Du vill ju inte bli anklagad för umgängessabotage.

Jag har föreslagit allt, men pappan vägrar gå på samarbetssamtal. Han anser att det är jag som är icke-samarbetsvillig och behöver lärdom i samarbete.

Men jag ska kontakta familjerätten på måndag och rådfråga. De kommer föreslå samarbetssamtal, jag kommer att meddela pappan detta, pappan kommer att vägra - och så var vi tillbaka på ruta ett.
  • Anonym (-)
    Anonym (Rätt?) skrev 2015-03-06 17:20:40 följande:
    Jag har föreslagit allt, men pappan vägrar gå på samarbetssamtal. Han anser att det är jag som är icke-samarbetsvillig och behöver lärdom i samarbete.

Men jag ska kontakta familjerätten på måndag och rådfråga. De kommer föreslå samarbetssamtal, jag kommer att meddela pappan detta, pappan kommer att vägra - och så var vi tillbaka på ruta ett.
    Bra och om han vägrar ja då är det hans problem, vad han anser spelar ingen roll då det är barnets bästa man utgår från.

Att han motsätter sig samarbetssamtal visar ju på att han antagligen vet med sig att han har gjort/gör fel, det borde ju vara i hans intresse att göra allt för at tträffa sitt barfn men tydligen inte, under tiden ska du inte låta honom ha oövervakat umgänge.

Att ditt barn kissar på sig av oro och rädsla över ta träfffa honom är något man bör ta på allvar och utreda.
  • Lindsey Egot the only one

Flickan kanske skulle prata med skolkuratorn. Men först kanske du skulle förklara läget

• Anonym (försök)

Men försök göra Saker ihop? Alla tre. Följ med till lekland, gå på stan fika j gör saker ihop för att dottern ska börja känna sig trygg. Tänk dig själv.om du skulle.tvingas sova hos en främmande människa idag hur skulle du känna? Ja det kommer suga att kanske umgås med.pappan men tänk på det långa loppet . Babysteps.

• micromat

Enligt bris och även andra instanser ska man lyssna på barnens vilja när dom uttrycker en sådan om umgänge.. Dvs vill barnet inte ska det inte behöva, vill barnet så absolut!!

Skulle helt enkelt bara skriva/säga: skulle gärna skicka iväg barnet till dig men hon vill inte och vi kan inte tvinga henne.

• Anonym (HanÄrIngenPappaVärdSinTitel)

Han är knappast en bra pappa om han övergett sitt barn (kanske till och med gång på gång, då detta sällan kommer som en blixt från en klar himmel?).

Jag hade ifrågasatt hans insikt och förståelse i barn och barns bästa.

Han verkar vara väldigt egoistisk!

Sätt samarbetssamtal som ett krav på att han ska få umgänge. Kommer han inte på samarbetssamtal, så får han inget umgänge (om inte er dotter skulle vilja det plötsligt, dvs).

• Anonym (Mamma)

Det låter ju jättebra att du tar så mycket myndighetskontakt du kan, tar hjälp av dem för att lägga upp umgänget och rådfrågar dem vad du kan göra när läget är som det är att han är opålitlig och dottern rädd. Jag tror inte heller att det är så att du är tillbaka på ruta noll om han inte dyker upp, för jag tror att de för protokoll över sina samtal och möten så det kanske blir registrerat att han inte vill samarbeta vilket kan underlätta i framtiden för dig. Men det kan du ju fråga dem om, hur mycket de dokumenterar.

Du ska nog inte bara skita i umgänget på eget bevåg för det kan ju slå tillbaka på dig själv och framstå som att du inte vill samarbeta.

Anonym (Rätt?) skrev 2015-03-06 17:20:40 följande:

• Anonym (N)

Om hon får sån jävla panik att hon kissar på sig så undrar jag vad han har gjort med henne...

Han får bara träffa dottern när du är med. Försök ALDRIG mer att skicka iväg dottern med honom!

• Anonym (Rätt?)

Kan säga att det är lugnt här nu. Pappan sitter häktad för vapen- och narkotikabrott. Han är även misstänkt för ekobrott.

Väldigt elakt att skriva så, men det känns skönt att veta att han förmodligen kommer att få ett längre fängelsestraff, så att dottern - och hela vår familj - får lugn och ro.

• Anonym (N)
    Anonym (Rätt?) skrev 2015-03-12 10:38:42 följande:

Kan säga att det är lugnt här nu. Pappan sitter häktad för vapen- och narkotikabrott. Han är även misstänkt för ekobrott.

Väldigt elakt att skriva så, men det känns skönt att veta att han förmodligen kommer att få ett längre fängelsestraff, så att dottern - och hela vår familj - får lugn och ro.

Förvånad
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Rätt?) skrev 2015-03-12 10:38:42 följande:

Grattis
Svar på tråden Pappan övergav barnet och dyker nu upp och kräver umgänge - tre år senare!