• Maddi

Uvi test negativt-hur troligt?

Jag var till barnmorskan i onsdags och hon tyckte få att jag skulle till hälsocentralen och göra ett uvi odling.

BM sa att jag ska hålla mig minst 2 timmar innan, gick ner till hälsocentralen istället för att ringa för att få tid. Men fick komma in på en gång och förklarade då att jag kissade för 1 timme sen och bad om tid. Hon menade på att de ska dynas ändå, att jag inte behövde hålla mig 2 timmar. Hon sa även att eftersom jag inte har några tydliga symptom så är det nog inget.

Jag hade uvi i vecka 20 och fick behandling men inga symptom på uvi (som då kan försvinna när man är gravid). Nu är jag lite oroad att jag ändå kan ha en uvi trotts att det var negativt, eftersom jag inte hållit mig minst 2 timmar. Kan jag lita på detta test? Dom skickade iväg det, så det var inte bara en sticka.

• Svar på tråden Uvi test negativt-hur troligt?
  • Rafael90

Varför ska du kolla om du har UVI om du inte har besvär? Be att de tar en morgonodling om du inte kan hålla dig längre, annars brukar odlingarna vara ganska pålitliga.

• Maddi
    Rafael90 skrev 2015-03-06 13:14:15 följande:

Varför ska du kolla om du har UVI om du inte har besvär? Be att de tar en morgonodling om du inte kan hålla dig längre, annars brukar odlingarna vara ganska pålitliga.

På grund av att symptomen kan försvinna under graviditeten, då jag i vecka 20 också hade uvi men inga symptom dom jag skrev.
  • Tigmatropos

har du inga symptom behöver du inte oroa dig. Det är sammandragningar eller njurbäckeninflammation man är orolig för vid graviditet, lovar du märker om du drabbas.

För övrigt är det minst 4 timmar som gäller, och det är inte alla UVI som syns på prover. Jag har havt UVI 2ggr hittills i min graviditet, ingen av dem syntes på odlingar, men jag hade kraftiga besvär så fick behandling iallafall, och blev bra.

• Maddi
    Tigmatropos skrev 2015-03-06 14:41:07 följande:

har du inga symptom behöver du inte oroa dig. Det är sammandragningar eller njurbäckeninflammation man är orolig för vid graviditet, lovar du märker om du drabbas.

För övrigt är det minst 4 timmar som gäller, och det är inte alla UVI som syns på prover. Jag har havt UVI 2ggr hittills i min graviditet, ingen av dem syntes på odlingar, men jag hade kraftiga besvär så fick behandling iallafall, och blev bra.

Okej. Tack för svaret!
Svar på tråden Uvi test negativt-hur troligt?