• tessylin

faktura från advokat Hjälp!!

Min sambo håller på att träda ur ett familjeföretag ( och få ut sin andel) som ägs av han och två bröder. Eftersom de inte riktigt kommer överens har han sen en tid anlitat en advokat som ska gå hans ärenden. Just nu ligger fallet hos tingsrätten vilket kan ta sin tid. Hursom helst sä fick min sambo hem en räkning på 1700 kr från advokaten där det är spec ett samtal som hans bror ringt till advokaten. hans bror har altså ringt till min sambos advokat och samtalat utan vår vetskap och sen får han bara en räkning. Är detta korrekt? Någonsom vet hur det kan gå till? Tycker det verkar helt vansinnigt.

• Svar på tråden faktura från advokat Hjälp!!
  • Sweet Sofia
    tessylin skrev 2015-03-04 21:58:21 följande:

Min sambo håller på att träda ur ett familjeföretag ( och få ut sin andel) som ägs av han och två bröder. Eftersom de inte riktigt kommer överens har han sen en tid anlitat en advokat som ska gå hans ärenden. Just nu ligger fallet hos tingsrätten vilket kan ta sin tid. Hursom helst sä fick min sambo hem en räkning på 1700 kr från advokaten där det är spec ett samtal som hans bror ringt till advokaten. hans bror har altså ringt till min sambos advokat och samtalat utan vår vetskap och sen får han bara en räkning. Är detta korrekt? Någonsom vet hur det kan gå till? Tycker det verkar helt vansinnigt.

Låter normalt. Advokaten har gjort ett jobb för din sambo, där jobbet har varit att prata med din sambos bror. Det kostar pengar. Inte alls vansinnigt. Advokaten företräder din sambo och samtalar med motparten, och då ska han självklart ha betalt. Ett jobb är ett jobb och advokatens jobb är att förhandla med motparten.
  • Anonym (ej okej!)

Detta hände min mamma, i kontakten med hennes förra advokat. När hon frågade en annan advokat om detta sa han att det var helt uppåt väggarna galet. De hade dessutom en egen advokat, så om någon kontakt skulle ske borde det ha varit mellan de två advokaterna.

Mitt råd är att kolla upp det med en annan advokat, då jag inte har fullständig kunskap.

• Anonym (ej okej!)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-04 22:39:07 följande:
    Låter normalt. Advokaten har gjort ett jobb för din sambo, där jobbet har varit att prata med din sambos bror. Det kostar pengar. Inte alls vansinnigt. Advokaten företräder din sambo och samtalar med motparten, och då ska han självklart ha betalt. Ett jobb är ett jobb och advokatens jobb är att förhandla med motparten.
    Eh - OK?! Då ligger det ju både i broderns och advokatens intresse att dra ut på samtalet så länge som möjligt...?
  • Anonym (ej okej!)

Har brodern en egen advokat?

• Anonym (ej okej!)

Ifrån "vägledande regler om god advokatsed"

5.6 Om motparten anlitar advokat

Om motparten anlitar advokat, skall förhandlingar i saken föras med advokaten och meddelanden i ärendet riktas till denne. Det är då inte tillåtet att söka kontakt direkt med motparten, om det inte är fråga om åtgärd som lagligen måste företas mot motparten själv eller det annars av särskilda skäl framstår som nödvändigt. I sådana fall skall motpartens advokat underrättas. 

• Kjell2
    tessylin skrev 2015-03-04 21:58:21 följande:

Vad säger advokaten när ni frågar? Gäller det ärendet och advokaten på något sätt företräder din sambo finns det en viss rimlighet i  det hela. Men ni kan alltid instruera advokaten att inte lägga en minut mer på ärendet från och med nu.

• Sweet Sofia
    Anonym (ej okej!) skrev 2015-03-04 22:40:58 följande:

Eh - OK?! Då ligger det ju både i broderns och advokatens intresse att dra ut på samtalet så länge som möjligt...?

Om de medvetet drar ut på samtalet är fel. Men din sambos bror borde egentligen ha en egen advokat. Kan ju vara att han inte har det och då är det eran advokat som för eran talan till motparten.

Att ett telefonsamtal kostar 1700kr är inte speciellt mycket med tanke på för- och efter arbete. Advokater är inte billiga och vissa tar betalt för precis varje minut.
  • tessylin

Tack för era svar. Läget är så att det är bara min sambo som har begärt att få ut sin andel ur företaget. hans bröder kommer att fortsätta driva företaget vidare.min sambo begärde utträde för snart 4 år sedan och tanken var att genom en oberoende kille som de känner gemensamt komma överens om hur utträdet ska gå till. Bröderna har aldrig haft något emot att min sambo ska träda ur, det som är problemet är att hans bröder sinsemellan inte kommer överens iom olika saker( allt är så invecklat). I höstas tog min sambo beslutet att anlita juridisk hjälp då de i nte kommer till ett avslut. Han är väl medveten om att varje minut som hans advokat arbetar för hans ärende så kostar det. Vare sig det gäller telefonsamtal eller andra saker. Men i detta fallet ringer hans bror upp min sambos advokat. Hade advokaten ringt hans bror och tagit betalt tycker jag inte är något konstigt.

• Sweet Sofia
    tessylin skrev 2015-03-05 18:27:46 följande:

Tack för era svar. Läget är så att det är bara min sambo som har begärt att få ut sin andel ur företaget. hans bröder kommer att fortsätta driva företaget vidare.min sambo begärde utträde för snart 4 år sedan och tanken var att genom en oberoende kille som de känner gemensamt komma överens om hur utträdet ska gå till. Bröderna har aldrig haft något emot att min sambo ska träda ur, det som är problemet är att hans bröder sinsemellan inte kommer överens iom olika saker( allt är så invecklat). I höstas tog min sambo beslutet att anlita juridisk hjälp då de i nte kommer till ett avslut. Han är väl medveten om att varje minut som hans advokat arbetar för hans ärende så kostar det. Vare sig det gäller telefonsamtal eller andra saker. Men i detta fallet ringer hans bror upp min sambos advokat. Hade advokaten ringt hans bror och tagit betalt tycker jag inte är något konstigt.

Oavsett vem som ringde vem så gjorde advokaten ett jobb och det kostar självklart pengar.
Svar på tråden faktura från advokat Hjälp!!