• Mangowool

Fördelning Morgonrutiner föräldrar

Hej! Så jag och min sambo har en dotter på 1. Jag jobbar vanliga byggtider 0630-1530. Men ibland har jag jour hemma. Så ibland kan jag vara hemma 2-3 gånger i veckan och då kör vi varannan morgon med dottern så den ena får sova. Iallafall sambon min tycker vi ska köra varannan morgon varje dag. Helt ologiskt för mig då jag jobbar kliver jag upp 2 timmar före dem när jag jobbar.

Men till frågan där jag söker era åsikter.

Så måndag tar min sambo dottern på morgonen kl 07. Jag får sova. Tisdag jobbar jag upp 05, sambo tar dotter. obs att om jag var ledig tisdag var det min morgon med dottern. Så onsdag jag har jour dvs hemma och det är min sambos morgon men hon sköt fram tisdagen för jag tog inte dottern då för jag jobba. Är detta rättvist mot mig eller tänker jag helt fel tycker ni? Detta kanske ses som ett skitproblem för många som läser men vi stöter på det varje vecka

• Svar på tråden Fördelning Morgonrutiner föräldrar
  • Flickan och kråkan
    Flizus skrev 2015-03-04 12:02:44 följande:
    Jag tycker varannan dag låter rättvist.
    Blir ju rätt svårt när pappan åker innan barnet ens vaknat flera dagar på raken.
  • Flizus
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-04 12:08:49 följande:
    Blir ju rätt svårt när pappan åker innan barnet ens vaknat flera dagar på raken.
    Självklart så gäller detta de dagar då pappan är hemma på morgonen, vilket jag även förstod från ts att det gjorde.
  • vs2

Jag har svårt att hänga med i alla scheman, men tänker spontant att om just morgonrutinerna är knepiga, finns det andra sätt att jämna ut schemat?
    Tex extra tid för den föräldralediga på helgen, kvällar, någon lunch (?) kanske etc då denne kan vila? Och utöver det dela upp morgonrutinerna i att den som arbetar utanför hemmet tar mornarna när denne inte ska iväg och annars gör den hemmavarande föräldern det?

(och ang tidigare svar; Jag tycker inte att det är självklart att den föräldralediga ska ta hand om barnet hela tiden då denne är "föräldraledig"...  då den "ledigheten" inte enbart består av slappande på soffan direkt ("ledighet" kanske borde bytas ut mot "uppehåll"/liknande?) så jag tycker absolut att finns det två föräldrar så delar man på omsorgen (och hushållsarbetet!) när man är hemma)

• Annelie 76

Naturligtvis får ni varannan sovmorgon. Innan barnet hade ni varje, nu får ni varannan. Var glad att ni får flera sovmornar i veckan, de flesta får bara 1 på helgen...

• Rosa Fluff

Spontant tänker jag att åker du innan de går upp tar hon självklart morgonen. Är ni båda hemma går ni upp BÅDA två och hjälps åt. Lördag och söndag tar ni en varsin sovmorgon. I mitt huvud skulle det vara bästa lösningen. : )

• Mangowool

Vet inte om jag blev så mycket smartare av denna tråd, blev lite olila svar. Men skönt att höra era åsikter då vi inte har alltför många föräldrar/småbarnsföräldrar i våran krets. Ska prata med min sambo om vi ska prova andra idéer eller bara fortsätta som vi gör men ta än mer hänsyn till varann och vardagsformen. Tack för era inlägg! Och har ni andra eller fler åsikter så skriv gärna.

• Rosa Fluff
    Rosa Fluff skrev 2015-03-04 12:46:27 följande:

Spontant tänker jag att åker du innan de går upp tar hon självklart morgonen. Är ni båda hemma går ni upp BÅDA två och hjälps åt. Lördag och söndag tar ni en varsin sovmorgon. I mitt huvud skulle det vara bästa lösningen. : )

Ska tillägga att ni kanske kan ta varannan natt eftersom barnet ändå inte vaknar så ofta.
  • Mangowool

Tack för era inlägg! Och har ni andra eller fler åsikter så skriv gärna.

[/quote]

• Natulcien
    Mangowool skrev 2015-03-04 10:03:32 följande:

Jo självklart får sambon sovmorgon nör jag har jour vu försöker hålla varannan dag. Även helg kör vi varannan dag. Sambon är mammaledig. Händer att vi gör efter behov men även det kan krocka då båda känner att de behöver sova. Hon sover ofta hela nätter kan hända att hon vaknar till vid 03 behöver en flaska el napp sen sova vidare. Där är min sambo överlägsen, hon tar oftast det. Kanske orättvist men då tänker jag att hon är mammaledig och kan göra det, ombytta roller när jag är hemma sen.

Om det är din sambo som tar nätterna (när barnet vaknar en natt) så är det ju rimligt att hon får sova ut de mornar som hon har varit uppe på natten (om du nu inte jobbar just den morgonen, förstås).
    I övrigt tycker jag att ni bestämmer kvällen före vem som ska gå upp, och att ni kan vara lite flexibla beroende på hur mycket du har jobbat och hur mycket hon har varit upp på natten.
  • mammalovis

Det låter ju som att helgerna funkar med varannan sovmorgon i alla fall.

På vardagarna får ju sambon per automatik ta dina tidiga jobbarmornar. Sedan är ju frågan vilken tid du går upp jourdagarna? Går du ändå upp före dottern så kan du ju ta henne tills du måste åka. Sedan går det kanske räkna ut hur stor andel sovmornar sambon fått dina jourdagar förra veckan och kompensera det när du har sena mornar veckan efter, då systemet är så osäkert.

Här går jag upp först och duschar, väcker båda barnen och serverar frukost. Sambon masar sig förhoppningsvis upp tills barnen måste få hjälp att tvätta sig, borsta tänderna, byta blöja, ta på kläderna - annars får jag tjata. 4-åringen klarar det mesta själv med påstötning så då kan jag både plocka in maten och ur diskmaskinen, innan jag själv måste borsta tänderna, packa matlådan och hjälpa till med tänder och hår på äldsta. Sambon hoppar bara i kläderna och går på toa innan åker till jobbet.

Helgerna vaknar jag eller barnen först, sambon kommer oftast inte upp förrän 10, halv elva om jag inte tjatar, så där kan det vara surt att ha hunnit starta både tvättmaskin och diskmaskin innan han ens börjat fundera på gå upp. När vi får ett andra gemensamt barn får han nog vänja sig vid tidigare mornar. När jag var föräldraledig tog jag nog alla mornar då barnen ofta sov när han åkte ... Man väcker ju inte barnen om man inte måste iväg en viss tid.
    Så 100%-ig rättvisa i ert fall är nog en utopi.

• falukorv

Den som är föräldraledig ska ju såklart ta hand om barnet under "arbetstid"..Ska du gå upp med barnet de dagar du jobbar (=har jour) så får ju du göra dubbelt "jobb" trots att hon är fri från sitt arbete för att just ta hand om barnet medan du jobbar.

Så för mig är det självklart att den som är fl tar hand om barnet under arbetstid och resten av tiden delar man på ansvaret..

Svar på tråden Fördelning Morgonrutiner föräldrar