• Afrikaslilja

Våld i nära relation

Några frågor i evighets väntan på besked om åtal mot min fd sambo som misshandlade mig i somras.

När anses förundersökningen vara klar, är det när polisen lämnat över allt till åklagaren?

Görs personutredning på honom innan åtal väcks?

Mitt målsägarbiträde sa i början av januari, att det kommer gå till åtal ganska snart efter samtal med polisutredaren. Betyder det att det med största sannolikhet blir ett åtal i a f. ?

Kommer jag få läsa hela förundersökning?

• Svar på tråden Våld i nära relation
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-18 20:08:29 följande:

Min undran är egentligen om jag är m fl? Jag trodde inte att jag var part i målet.

Du är part som målsägande.
  • Afrikaslilja

Ok. Tack!

Om man under hot samt att ta mobilen i ett försök att hindra någon att ringa polis att ses som övergrepp i rättssak? Den rubriceringen har förekommit i utredningen, därför jag undrar.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-20 13:06:27 följande:

Ok. Tack!

Om man under hot samt att ta mobilen i ett försök att hindra någon att ringa polis att ses som övergrepp i rättssak? Den rubriceringen har förekommit i utredningen, därför jag undrar.

Låt åklagaren avgöra.
  • Afrikaslilja

Ja. Jag väntar fortfarande besked om jag får byta målsägandebiträde men väntar med all kontakt med rättsväsendet till dess och hoppas att det inte blir försent med vittnet och lite annan bevisning. Trött på att verka tjatig på egen hand och ingen hör av sig tillbaka trots att jag skickat brev och frågat.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-23 20:47:07 följande:

Ja. Jag väntar fortfarande besked om jag får byta målsägandebiträde men väntar med all kontakt med rättsväsendet till dess och hoppas att det inte blir försent med vittnet och lite annan bevisning. Trött på att verka tjatig på egen hand och ingen hör av sig tillbaka trots att jag skickat brev och frågat.

Har du information, vittnen t ex, som kan vara till vikt för utredningen bör du meddela åklagaren redan nu. Skriv och berätta vad du vet. Du behöver inte ställa frågor, bara berätta. Om det är viktigt och värdefullt avgör sen åklagaren.
  • Afrikaslilja

Målsägandebiträdet ska ha en aktiv roll i rättsprocessen. Jo pyttsan ! Och när man inte vet vem man har eller om man har ngn? När varken tingsrätten, polisen eller åklagaren vet?! Jag tänker inte gå igenom det här längre på egen hand så är det bara. Aldrig att jag går på en huvudförhandling med stöd.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-07-05 18:11:41 följande:

Vad betyder "åklagaren för ej talan"?

Gäller det ditt skadestånd?
  • Afrikaslilja

Vet inte riktigt det står målsägande, mitt namn och under står det, åklagaren för ej talan. Företräds av målsägandebiträdet. Så det handlar kanske om skadeståndet.

Han verkar inte gått att nå varken av polis eller sin försvarare för att gå igen förundersökningsprotokollet. Även hans personalia ser helt blank ut förutom adress och taxeringsår 2013.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-07-05 18:11:41 följande:

Vad betyder "åklagaren för ej talan"?

Åklagaren för statens talan, dvs brottet. Målsägandebiträde för din talan, skadeståndet.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-08-30 15:13:03 följande:

Vad händer om han inte svarar på kallelsen? 2 veckor kvar och inte delgiven än.....

Kan bli polishämtning.
  • Anonym (a)

Om polisen hittar honom ja. Annars blir rättegången inställd och flyttad det hände ganska ofta när jag arbetade på domstol. En del är svåra att delge helt enkelt.

• Afrikaslilja

Återstår att se då. Förhoppningsvis kommer besked innan om det blir inställt. Både vittne och ett annat målsägande åker över halva Sverige till huvudförhandlingen och måste övernatta på orten.

Svar på tråden Våld i nära relation