• tulip79

När kan barn leka själv?

När kan barn leka själv? Finns det en viss ålder eller är det individuellt dvs att vissa kan leka själv från början o vissa inte vill/kan leka själv över huvudtaget oavsett ålder?

• Svar på tråden När kan barn leka själv?
  • En blå giraff

Vet inte. Men mina har kunnat börja leka själva stundtals från 2-årsåldern. Äldsta har alltid varit bättre på detta än yngsta som alltid ska ha någon att leka med. Det är nog olika från barn till barn. Jag tror det är viktigt att barnen har tillgång till kreativa leksaker och att man står ut med lite gnäll och tjat emellanåt att barnet har tråkigt. Att de har lite tråkigt ibland är en förutsättning för att de leker själva.

• Belevaere

Från 2,5 har vår äldsta son kunnat leka bra själv även om han gärna har oss sittande bredvid ibland. Yngsta är bara 9 månader så det återstår att se

• nokla

Jag håller med om att det är viktigt för deras kreativa utveckling att man inte sysselsätter dem hela tiden. Runt två år började nog min dotter också leka själv. Henne kan man typ lämna i ett kalt rum med två kottar och hon kan hålla igång en fantasilek i timmar Hennes äldre bror utvecklade aldrig fantasilekandet, hans utveckling var försenad och avvikande överhuvudtaget (pga funktionsnedsättning) men till sist kunde han bygga och måla och sånt på egen hand iaf men då var han betydligt äldre.

Svar på tråden När kan barn leka själv?