• camillas1985

Någon som har barn med autism OCH adhd?

Min pojke har en autismdiagnos men jag tror även att han har adhd. Han är 6 år nu ska börja förskoleklass till hösten. Jag skulle vilja göra en adhd utredning på honom nu så man vet innan skolan men pappan och bup håller inte med mig om att det är nödvändigt än utan att det kan vänta till senare. Jag vill göra en för min egen skull också för att lära mig mer om honom. Lära mig förstå vad som är vad. Vad är autismen i honom, adhdn (om han nu har det) och vad är bara vanligt 6års beteende. 
    Just nu är han i en otroligt jobbig period och jag känner mig helt känslomässigt slut. Jag vet inte hur jag ska hantera honom. Han är otroligt speedad, trakasserar sina syskon och mig, provocerande, högljudd, trotsig och det är hela dagarna. Idag fick han åka till sin pappa en dag tidigare för det gick inte att ha honom kvar längre. 

Jag undrar lite hur era barn med autism och adhd är? Vid vilken ålder fick era barn sina diagnoser? Hur lång och jobbig är en adhd utredning?

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Någon som har barn med autism OCH adhd?
  • Långbenopluto

Min son är 8 år och har autism, ADHD och en lindrig utv.störning.

Autismdiagnos vid 3 års ålder.

ADHD-diagnos vid 6 års ålder

Lind.utv.störnings diagnos via 8 års ålder.

ADHD-utredning är inte jobbig, det är mest frågeformulär för föräldrarna samt skola/förskola.

Jag är jättenöjd att vi fick den diagnosen tidigt, han äter nu concerta som hjälper jättebra!

• camillas1985

Tack för ditt svar ?.

Hur var din pojke innan han började med medicin?

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Långbenopluto
    camillas1985 skrev 2015-03-02 06:55:34 följande:

Tack för ditt svar ?.

Hur var din pojke innan han började med medicin?

Helt "utflippad"... noll koncentration och ingen hejd med något.
  • Mie85

Hej!

Jag har en son på 8 år (fyller 9 år i september) som är diagnosticerad med autism grad 2 som grunddiagnos och också med en tilläggsdiagnos som är adhd, också grad 2.

Sonen var väldigt speedad som liten, noll fokus, noll koncentration, enorma utbrott, enorm frustration när han blev missförstådd. Nattsängvätare fram tills 6-7 års ålder, enorma insomningssvårigheter, selektiv både mot människor men även i maten, allt var tvungen att vara "var för sig" på tallriken och han hade enormt svårt för vissa konsistenser. Däremot enorma specilintressen, då hade han enorm fokus, Svårt att avsluta och vid övergångar. Svårt med det sociala, han är väldigt social men har svårt för sociala regler och tar en på orden. Enormt rak och ärlig! tog sälln ögonkontakt iaf inte med främlingar.

Idag har han fortfarande svårt med sömnen i perioder. Han sover inuti påslakanet, hans sätt att "avskärma sig". Han äter nästan allt men man får berätta exakt vad som är på tallriken. Han är enormt renlig, enormt duktig på allt logiskt, som matte, kemi, fysik, spel och fakta. Enormt stort hjärta och enorm empati! Hans autism har kommit fram mer och mer med stigande ålder, medan adhd:n inte är lika synlig längre.

Han fick diagnos 8 år gammal, stod på kö från 6 års ålder. Han utreddes för allt då hans symtom var komplicerade och inte kändes som "bara " adhd.
    Jag har själv en adhd diagnos, och tycker att det mesta funkar bra, förutom skolan ibland.

• gulligavera

Hur menar du att autismen har kommit mer med åldern? Hur fick du din son att våga prova fler maträtter?

Min son är fem år, han pratar inte.
    Endast ett fåtal ord och en del obegripligt , fast i meningar.
    Slutade precis med blöja, men sängväter ofta på natten.
    Han sover också i täcket och har svårt att somna.

Pratade in son?

• Mie85

Hans autistiska  drag syns tydligare ju äldre han blivit, när han var mindre så syntes mest adhd:n utåt skulle jag säga. Sonen har med lite lock och pock alltid precis som dottern i vart fall provsmakat all mat, även om det bara är en tugga. Med åren har det gått att introducera honom sakta men säkert för ny mat. 

Sonen hade blöja länge också, och hade speciellt svårt att sluta med blöja nattetid. 

Sonen pratar, han har grund diagnos Autism grad 2 (medelsvår autism), normalbegåvad utan språkstörning, och som tillägg adhd, också den medelsvår. Han har därmed språket men tolkar allt bokstavligt, och förstår inte ironi, kan inte ljuga osv. Han har stort ordförråd men dålig ordförståelse. Han är som sagt även normalbegåvad så han är väldigt medveten om att han är speciell jämfört med många andra barn 

Svar på tråden Någon som har barn med autism OCH adhd?