• Andra augusti

Dåligt samvete över att jag inte vill amma

Vi väntar vårt andra barn om två månader och jag har bestämt mig för att jag inte vill amma.

Vårt första barn som nu är drygt ett och ett halvt ammar fortfarande (mycket) vilket till och från är hemskt tröttsamt. Vår dotter har alltid velat amma massor, under perioder har det också gjort ont att amma och hennes fixering vid mitt bröst har lett till att hon har varit och fortfarande är väldigt mammig, det är exempelvis bara jag som kan natta henne och få henne att somna om på nätterna. Jag orkar i ljuset av detta inte amma ett barn till, framförallt så orkar jag inte riskera att bebisen blir likadan som sin syster.

Min ambition är att pumpa mjölk så näringsmässigt kommer barnet inte att sakna någonting och hen kommer att vara bärselebarn och inte ha vagn så närhetsmässigt så kommer hen förhoppningsvis också att få tillräckligt. Trots det så har jag dåligt samvete över att jag av egoistiska skäl vill neka vårt andra barn det som har varit och är självklart och underbart för vårt första.

Är det någon som har något förslag på hur jag bör tänka eller har andra synpunkter?

Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Svar på tråden Dåligt samvete över att jag inte vill amma
  • Kvinna88

Jag pumpade och hade inga problem med det! Det blir väl vad man gör det till?

Jag ammade i 1vecka och mådde jätte dåligt över vår situation.

Pumpade ett tag tills BVC tyckte att det fick vara nog!

Ersättning har hon ätit sedan dag 1 som komplement och när BVC sa till vart det enbart ersättning.

Och vet ni?

Hon är idag över ett år och har aldrig varit sjuk!

Så man blir precis lika bra barn utan amningen!

• fluu

Ha inte dåligt samvete! Tänk så att om du ammar fast du verkligen inte vill så kommer du förmodligen att uppleva stress/obehag= inte optimalt för amningen plus att du förmodligen blir en vresigare mamma. Inget skoj alltså.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

För övrigt kanske pappa skulle jobba på mer med att ta läggning och dylikt så lättar ju din börda oavsett om du ammar eller ej.
    Vill dock inflika att alla inte kan pumpa. Jag kunde det inte alls förutom under de första dagarna. Så bli inte besviken om det inte går!

• theSwan

Utgå ifrån vad som fungerar bäst för dig/er.

En stressad/ångestfylld mamma eller lugnare dito. Amning vs ersättning är så laddat just för att rekommendationernafrån från WHO inte enbart är nationella utan globala och vem vill inte ge sitt barn bästa möjliga start i livet. Ur näringssynpunkt innehåller ju ersättning allt en baby behöver minus antikroppar då förstås.

Försök släppa pekpinnarna och vad omgivningen skulle tycka. Hur blir det bäst i er familj? Lita på ditt omdöme.

• Tow2Mater
    Andra augusti skrev 2015-03-01 06:03:21 följande:

Är det någon som har något förslag på hur jag bör tänka

Du provade en sak tidigare, nu vill du prova en annan. Behover inte vara svårare än så.
    När barnen blir storre, ska allt behova vara likadant då också? Om det äldre åker med en kompis till lekland, måste det yngre få gora det också? etc.
  • Kvinna30plus

sverigesradio.se/sida/avsnitt/518454

lyssna på detta från 17.15!!

Där ges bakgrunden till rådet att helamma i 6 månader. Det är alltså inte naturligt att helamma, utan ett råd som vi har skrivit under att följa från WHO och ge ut för att i u-länder så är det det bästa sättet att komma bukt med infektioner, just för att de inte har rent vatten e.t.c. Men så är inte fallet i i-länder.
    Men går vi tillbaka i historien så är det inte det naturligaste, utan då introducerade man annan föda också. Kan möjligtvis vara anledningen varför vi är mycket mer allergiska mot olika födoämnen idag. 

VÄLDIGT intressant så in och lyssna!

• Lucy Pevensie
    Kvinna30plus skrev 2015-03-01 19:37:58 följande:

Där ges bakgrunden till rådet att helamma i 6 månader. Det är alltså inte naturligt att helamma, utan ett råd som vi har skrivit under att följa från WHO och ge ut för att i u-länder så är det det bästa sättet att komma bukt med infektioner, just för att de inte har rent vatten e.t.c. Men så är inte fallet i i-länder.
    Men går vi tillbaka i historien så är det inte det naturligaste, utan då introducerade man annan föda också. Kan möjligtvis vara anledningen varför vi är mycket mer allergiska mot olika födoämnen idag. 

Jag blev uppriktigt nyfiken över programmet, tills jag klickade på länken och såg att det var Agnes Wold... Hon är absolut ingen amningsexpert utan bakteriolog som använder det faktum att hon är läkare som ett medel för att få folk att tro på henne även i frågor hon inte har någon koll på, t.ex. amning som hon gjort många uttalanden om (i negativt syfte ska tilläggas). Missförstå mig rätt, sitt område kan hon, men det finns betydligt fler aspekter av amning (och helamning) än mikrobiologin...
  • Kvinna30plus
    Lucy Pevensie skrev 2015-03-01 19:59:20 följande:
    Jag blev uppriktigt nyfiken över programmet, tills jag klickade på länken och såg att det var Agnes Wold... Hon är absolut ingen amningsexpert utan bakteriolog som använder det faktum att hon är läkare som ett medel för att få folk att tro på henne även i frågor hon inte har någon koll på, t.ex. amning som hon gjort många uttalanden om (i negativt syfte ska tilläggas). Missförstå mig rätt, sitt område kan hon, men det finns betydligt fler aspekter av amning (och helamning) än mikrobiologin...
    Nu tyckte jag dock att själva anledningen till helamninngsrådet finns från WHO var/ är det intressanta här. Det baseras på en studie gjord i u-länder. Den är inte relevant för oss som bor i i-länder.  Detsamma med att går vi tillbaka i hela vår historia så har det inte heller vart naturligt att helamma så länge. Också mycket intressant. 

Sedan går hon faktiskt inte in som expert i amning i programmet!!, utan hon förklarar bara hur det historisk  sett ut, och anledningen till WHOs råd. 
  • MxMeNow
    viseversa skrev 2015-03-01 12:31:52 följande:

Oj vad lättskrämd du är. Och jo det är särbehandling när man låter det ena barnet få den närhet och näring amning behöver men det andra barnet får det inte.

Tillåt mig hånle. Näring och närhet får barn oavsett de ammas eller flaskmatas. Riktigt obildat resonerande i ditt inlägg.
  • MxMeNow
    Kvinna30plus skrev 2015-03-01 19:37:58 följande:

Exakt det där har jag tagit upp i tråd efter tråd i flera år. Men människor är generellt dumma och obildade i frågan och vill fortsätta på leva

med tunnelseende och förnekande.
  • Penida

Fundera på för vems skull du har dåligt samvete. Jag ser inte alls varför du ska ha det men så tycker jag inte att det finns ett rätt sätt. Man kan amma, pumpa ut om det fungerar eller ge ersättning. Man kan ha barnet i sjal/sele eller vagn. Oavsett hur man väljer att göra där kan man vara en lika bra eller dålig förälder. Det är inte det som avgör, det viktiga är att barnet får näring och närhet och kärlek när det visar ett behov, inte att näringen kommer direkt från en bröstvårta eller att man som förälder är nära med hjälp av ett bärhjälpmedel.
    Personligen tror jag att det bästa för barnet är att göra det som känns bäst för en själv så länge man är lyhörd för dess behov, jag tror att en mamma som inte vill amma kan komma påverka anknytningen negativt så jag förstår mig verkligen inte på människor som tycker man ska amma mot sin vilja. Vill du inte, gör det inte. Prova att pumpa och se hur du upplever det. Trivs du inte med situationen som är nu, sätt gränser för barnet. Det är okej.

Avskyr CIO-metoder
  • Kvinna30plus
    MxMeNow skrev 2015-03-01 20:18:56 följande:
    Exakt det där har jag tagit upp i tråd efter tråd i flera år. Men människor är generellt dumma och obildade i frågan och vill fortsätta på leva

med tunnelseende och förnekande.
    Ja men folk är intalade att det är på ett visst sätt, för det är ju vad som intalas och man möts av,  men aldrig att man då reflekterar på vad rådet kommer ifrån och hur och varför det har uppstått. 

Jag tycker det är otroligt intressant. Att få höra bakgrunden till detta råd. Att få höra hur det varit förr. 

Sen får alla göra som man själv vill!!. Men att propsa på att de eller de är bäst till andra, när man eg inte har någon susning, utan bara hört från andra eller går på det man blir intalad utan att tänka efter bakgrunden till råden, det tycker jag inte är ok. 
  • Lucy Pevensie
    Kvinna30plus skrev 2015-03-01 20:11:58 följande:
    Nu tyckte jag dock att själva anledningen till helamninngsrådet finns från WHO var/ är det intressanta här. Det baseras på en studie gjord i u-länder. Den är inte relevant för oss som bor i i-länder.  Detsamma med att går vi tillbaka i hela vår historia så har det inte heller vart naturligt att helamma så länge. Också mycket intressant. 

Sedan går hon faktiskt inte in som expert i amning i programmet!!, utan hon förklarar bara hur det historisk  sett ut, och anledningen till WHOs råd. 
    När det kommer från henne så tar jag det mesta som rör amning med en stor nypa salt. WHO:s riktlinjer baseras ju inte bara på en enda studie. apps.who.int/iris/bitstream/10665/67208/1/WHO_NHD_01.08.pdf
    Här finns en lista på olika studier de har granskat för att komma fram till sin 6 månadersrekommendation, och det syns klart och tydligt att de tagit med studier från både u- och i-länder. Men kan absolut tänka mig att Agnes Wold väljer att fokusera på det som passar hennes egna åsikter.
  • Kvinna30plus
    Lucy Pevensie skrev 2015-03-01 20:38:38 följande:
    När det kommer från henne så tar jag det mesta som rör amning med en stor nypa salt. WHO:s riktlinjer baseras ju inte bara på en enda studie. apps.who.int/iris/bitstream/10665/67208/1/WHO_NHD_01.08.pdf
    Här finns en lista på olika studier de har granskat för att komma fram till sin 6 månadersrekommendation, och det syns klart och tydligt att de tagit med studier från både u- och i-länder. Men kan absolut tänka mig att Agnes Wold väljer att fokusera på det som passar hennes egna åsikter.
    Hela den studien gick ut på detta:
    the available evidence
    demonstrated no apparent risks in recommending, as a
    general policy, exclusive breastfeeding for the first 6
    months of life in both developing and developed country
    settings.

Alltså att det inte finns någon direkt risk att alla länder, u- som i-länder politiskt rekommenderar 6 månaders helammning. Dom gör dock uppmärksam på:
    Thus, with the caveat that individual infants must still
    be managed individually, so that insufficient growth or
    other adverse outcomes are not ignored and appropriate
    interventions are provided, 

Att alla barn måste hanteras individuellt och alla klarar sig inte på bara bröstmjölk. 

Det var vad den studien gick ut på. 
  • Lucy Pevensie
    Kvinna30plus skrev 2015-03-01 20:56:51 följande:
    Hela den studien gick ut på detta:
    the available evidence
    demonstrated no apparent risks in recommending, as a
    general policy, exclusive breastfeeding for the first 6
    months of life in both developing and developed country
    settings.

Alltså att det inte finns någon direkt risk att alla länder, u- som i-länder politiskt rekommenderar 6 månaders helammning. Dom gör dock uppmärksam på:
    Thus, with the caveat that individual infants must still
    be managed individually, so that insufficient growth or
    other adverse outcomes are not ignored and appropriate
    interventions are provided, 

Att alla barn måste hanteras individuellt och alla klarar sig inte på bara bröstmjölk. 

Det var vad den studien gick ut på. 
    "We found no objective evidence of a ?weanling?s dilemma.? Infants who are exclusively breastfed for 6 months experience less morbidity from gastrointestinal infection than those who are mixed breastfed as of 3 or 4 months, and no deficits have been demonstrated in growth among infants from either developing or developed countrieswho are exclusively breastfed for 6 months./.../ Although infants should still be managed individually so that insufficient growth or other adverse outcomes are not ignored and appropriate interventions are provided, the available evidence demonstrates no apparent risks in recommending, as public health policy, exclusive breastfeeding for the first 6 months of life in both developing and developedcountry settings."

Sammanställningen gick ut på att undersöka huruvida det fanns något som talade emot 6-månadersrekommendationen eftersom det fanns (och finns) en diskussion kring detta. De kom fram till att 6-månadersrekommendationen skulle stå kvar. Dessutom finns massor med annan information i artikeln, t.ex:

"The epidemiologic evidence is now overwhelming that, even in developed countries, breastfeeding protects against gastrointestinal and (to a lesser extent) respiratory infection, and that the protective effect is enhanced with greater duration and exclusivity of breastfeeding".

"Prolonged and exclusive breastfeeding has also been associated with a reduced risk of the sudden infant death syndrome (SIDS) and of atopic disease,and some studies even suggest acceleration of neurocognitive development and protection against long-term chronic conditions and diseases like obesity, type I diabetes mellitus, Crohn?s disease, and lymphoma. Maternal health benefits have also received considerable attention in developed countries, including possible protection against breast cancer among premenopausal women, ovarian cancer, and osteo-porosis".

Det här börjar dock gå lite väl OT... Och jag hoppas verkligen inte jag framstår som otrevlig, jag har egentligen inte alls lust att diskutera, det bara det att Agnes Wold i amningssammanhang får det att sticka så i ögonen på mig Glad
  • fluu
    Lucy Pevensie skrev 2015-03-01 20:38:38 följande:
    När det kommer från henne så tar jag det mesta som rör amning med en stor nypa salt. WHO:s riktlinjer baseras ju inte bara på en enda studie. apps.who.int/iris/bitstream/10665/67208/1/WHO...
    Har så svårt för henne!
Svar på tråden Dåligt samvete över att jag inte vill amma