• Utvandraren

Regler för 15:åring

Vilka regler bör en 15:åring ha? 

När ska ho vara hemma om kvällarna under skoldagarna? Helger? 

Hur ofta ringer ni som föräldrar under dagen då barnet är ute? 

Konsekvenser när man inte följer dessa regler?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Regler för 15:åring
  • sextiotalist

Vad är syftet med dessa regler? Det är nog den första frågan du ska ställa dig.
    Mitt svar, det enda kravet vi har haft är att grabben sköter skolan, har ett vettigt uppförande.
    Vi har aldrig haft några tider, har inte behövts, han har skött det ändå. Vi har aldrig behövt ringa, de gångerna vi har gjort det har varit pga någon orsak att vi vill ha kontakt med honom.
    Sedan finns det tonåringar som man måste styra upp mer, det är jag medveten om.

• Maddi

Är man 15 år så borde dom veta när dom själv lägger sig en skoldag, i den åldern har man ju lite eget ansvar att läsa till prov och göra läxan, dom ska ju snart börja gymnasiet. 

• Majsan70

Vi har aldrig haft några direkta regler utan vi har kört med kommunikation, egenansvar och respekt åt båda håll. Inga fasta tider utan allt har gjorts upp från gång till gång. Ringa har jag gjort om jag har undrat över nåt, alternativt har jag skickat sms. 
    EN gång har vår överenskommelse brutits med ett av barnen och då egentligen mer genom ett missförstånd och lite otur.
    Konsekvens är ju en naturlig följd på det som görs och inget jag hittar på allt eftersom. Men den naturliga konsekvensen när vårt avtal bröts var först oro och ilska och sen lättnad när allt löste sig.

Skulle avtalet brytas med vilje så blir ju konsekvensen förlorad respekt och tilltro i såna här situationer.

Nu har jag bara ett barn kvar som skall gå igenom tonåren och hoppas det skall gå lika bra som med de andra två. . 

• Fjärilslarv

Är man 15 så är man myndig om tre år, och bör sedan länge veta hur man sköter skolarbetet och när det är läge att gå och sova. 

Svar på tråden Regler för 15:åring