• tuntemattomana

Kan jag använda MAM anti-colic-flaska till 4 månaders?

Ska börja delamma min 4-månaders men är osäker på flaska.
    Köpte MAM anti-colic då det verkade vara den bästa som fanns på affären. den är ju från nyfödd.
    Har köpt 2 andra dinappar (heter det så?) som ska passa för 2 resp 4 månader och uppåt då jag var osäker på vilken..!
    Har sett att det även finns vanlig baby flaska som kanske är tänkt för lite större bebisar. 
    på bvc sa de att anti-colic flaska är onödigt då min tjej är så stor och inte har/har haft kolik. kolik har tydligen yngre bebisar..

men ska jag behålla anti-colik-flaskan eller köpa en baby flaska!?
    Det är ju värsta djungeln med flaskor..!

• Svar på tråden Kan jag använda MAM anti-colic-flaska till 4 månaders?
  • Yonndax

Du kan använda precis vilken flaska du vill som ditt barn trivs med så länge nappen är av rätt storlek. Vi använde anti-colic rätt länge då det hjälper till så att barnet inte sväljer för mycket luft. De kan få magknip av det även om de inte har kolik.

• FrökenKaka

Min son har inte haft kolik, men vi fick med en Mam-flaska i en babybox och jag tycker att den är suverän. Dels pga att man enkelt kan sterilisera den i mikron och det är lätt att ta isär alla delar och diska, men också för att jag upplever att sonen får ett mycket bättre tag när man växlar mellan amning och flaska än om jag använder exempelvis Avents flaskor. Med dinappen till Avents flaskor blev taget om bröstet väldigt mycket "trutmun".

• FrökenKaka

Just det, jag menar ju så klart att vi hade en anti-kolikflaska. Kom på att Mam har ju vanliga flaskor också :)

• Rani

Går hur bra som helst! De är de bästa att rengöra eftersom man kan ta lös botten. Min flicka drack ersättning ibland tills hon var 1,5 år och vi använde de flaskorna hela tiden. Såg ingen anledning att byta (om man inte behöver enstörre storlek). Börja med den minsta dinappen och om det verkar gå för trögt, ta den större. Det är storleken på hålet som skiljer. Men det handlar mer om barnets preferenser snarare än ålder vilken napp man ska ha. Men bättre att börja med för litet hål än för stort (lätt att bebisen sätter i halsen).

• tuntemattomana

ja hon är 4 månader precis så kanske ska jag börja med nappen för 2 mån + istället för 4 mån + ??

• Rani

Ja börja med 2-månaders och se. Verkar det gå för långsamt byt till 4-månaders.

Svar på tråden Kan jag använda MAM anti-colic-flaska till 4 månaders?