Kodein abs
Hej!
Hur vet man att man är beroende av kodein?
När kommer symtom som abstinens? Och hur artar de sej? vilka dygn är värst ?
Lindra ?
Tack <3
Hej!
Lindra ?
Tack <3
Hej!
Lindra ?
Tack <3
Har du använt kodein i 6-8 veckor kontinuerligt, så kan man säga man är beroende av kodein.
Nu är det så att detta ord skrämmer folk, "beroende" då.
Men saken är att det är helt normalt för såna mediciner som kodein, och en mängd icke narkotiska mediciner också.
Dock är problemet om du är beroende av kodein, så pekar folk fingret och blir stigmatiserad av samhället.
Men är du beroende av kortison blodtrycksmedicin, ja då rycker på folk på axlarna och lite surt säger, "det skiter väl jag i".
Kodein är den mest fluktuerande opiaten/opioiden, i hur väl kodeinet funkar, om den ens funkar.
I hur beroende kroppen blir, och hur starka AT man får.
Lärt mig genom åren här, att det finns AT allt från den värsta möjliga(påstår dom i alla fall :p ), till helt obefintlig.
Andra opiater/opioider är betydligt mer pålitliga i ge beroende och abstinens, även om det även här skiljer från person till annan.
Men inte som på kodein.
Svaret är man vet inte hur ens AT blir.
De klassiska AT som kan infinna sig, är feber, illamående, extremtrötthet, myrkrypningar, extremtrötthet men inte kan somna, ont i huvud och kropp osv.
Svårt att säga vilket dygn som är värst, men redan vid dygn 2 så borde AT vara i full gång.
Om man vill sluta med mediciner som kodein, så ska man trappa ut.
Så blir den eventuella så mild den kan bli.
Trappa ut, kan vara bra att få hjälp med, som dela ut tabletterna.
Kom ihåg långsamt schema i så fall.
Sen nått som en del inte fattar, och det är frågan vad din härkomst är("ras").
Då det har med i hur du kodeinet påverkar dig, detta verkar kodeinet var ensamt om att fungera i beroende vart man kommer ifrån.
Är man vanlig Svensk, så avviker ca6-8% från metabolisera kodeinet normalt, dvs ca30procentig omvandling.
Hej !
tack för svar. Jag är på dag 2. Tog sista tab i söndags fm.
känner inget alls. är helt svensk
tagit kodein i några år med ca 6 tab om dagen.
vilken dag kommer de ?
Finns inga säkra svar, men vid ca 2 dagar så ska det öka i intensitet och börja känna av en oro i kroppen.
Kodein är den mest opålitliga medicinen när det kommer till AT, då den skiljer drastiskt mellan person och annan.
Och lika opålitlig som medicin, då en del får ingen effekt alls andra får dubbel effekt.
För mig finns ett fall med en mamma som barnet dog, då mamman hade dubbel metabolisering.Och fick hög dos kodein, detta fick sen barnet via amning och dog av andningsdepression.
Så då kommer jag må dåligt i morgon ? :( vad kan man lindra med? Har dimor..... kanske skulle be om lugnande då? Fasen med !!
Man får vara förutseende när man slutar med såna här mediciner.
I om det är sjukt jobbigt i morgon, det vet jag inte som jag sagt.
Dimor mer rättar till magen att den inte går in i ränneskita fas.
En del säger dimor minskar AT också, det är ju trots allt en opioid också, dock klarar den inte av att bryta blod/hjärnbarriären.
Därför ger den inga smärtstillande effekter eller rus.
Känner sug. tomhet känsla och längtan efter rus. Inget annat. Så antar de mest är psykiskt då? eller?
Jag tog en öl nu och allt försvann typ?
motion? kan man ersätta kodeinet med de? hört de.
Carintas. Tack för dina svar. du är guld !
Som du beskriver det, så är det bara det psykiska suget du känner.
Det kan ju ändra sig, men börjar du inte få fysiska reaktioner inom 2-4 dagar.
Så tror jag du har en mild AT.
Motion frigör anandamider och kodein liknande ämnen.
Det är därför motion kan funka.
Kryper i hela bröstet på mej idag.. känner mej lätt irriterad och ledsen. Antar de är helt normalt ? :( Fan med. Tog en Tavegyl, de ända som var hemma....
BLÄ
Jag brukar få krypningar i benen, som är värst när man försöker sova.
Men har slutat med att försöka sova om jag har AT, utan bara är uppe till kroppen säger nu somnar vi.
För att försöka sova för mig, blir bara en enda lång pina för mig.
För en del kan antihistaminer(som tavegyl tillhör) hjälpa för kunna sova, då man blir trött av dom.
Ett bra råd är att ladda upp med filmer/tv, och få hjärnan på nått annat.
Sen sluta på en söndag kanske inte är det bästa heller, då man får sin AT mitt i veckan och där är den inte så roligt med jobb, skola och åtaganden man har.
Jag har mina smärtor i skov, och kan bli 1-2 per år jag får ett fysiskt beroende.
Beroende på hur lång tid mina smärtor varar.
Men har erfarenhet av detta i ett gäng år nu, så man vet vad som händer.
Vilket gör det lite enklare att tackla det, i mitt tycke i alla fall.
Cold turkey är klarar jag av, men föredrar att trappa ut.
Då man fungerar bättre, än ta smällen heads on.
inga myrkryp. Tog två tab i dag. Sån värk. :/ Klarat utan i 6 dygn. Är de samma i mon igen? Börjar allt om igen nu?
Tycker de gått bra, men rastlös och depp....