Berätta hur oväsentligt skrev 2015-02-24 22:40:24 följande:
Till Anonym (Transsexuell):
Du har med stor sannolikhet större erfarenhet av transexuella personer än vad jag har, så du har givetvis tolkningsföreträde för dina känslor och upplevelser. Men jag blir uppriktigt förvirrad av din text. Försök gärna att förklara mer, jag tycker detta är intressant.
"En kille är en person som anser sig vara en kille"
Hur anser man sig "vara en kille"? Varför anser man sig "vara en kille"? Vad gör en kille till en kille? Ditt uttryck känns så abstrakt. Som sagt, jag hatar att märka saker, men vad är definitionen i detta sammanhang? Hur vet jag att jag är en kvinna och inte en man? Jag personligen utgår från mitt fysiska kön. Hur vet du? Vad utgår du ifrån? En känsla? Går det inte att förklara kanske..?
Samma sak händer här igen:
"så känner man sig oftast som en tjej i alla fall"
Hur känner man sig som en tjej? Vad avgör att man känner sig som en tjej och inte som en kille? Vad är skillnaden? Jag är en tjej, men jag går aldrig runt och "känner mig som en tjej". Jag är jag. Jag är inte mitt kön. Jag är SÅ MYCKET MER än mitt kön.
"Man vill in i KÖNET."
Hur menar du? Vad innebär det att komma in i ett kön? (Haha, detta börjar låta snuskigt).
Det finns MÅNGA människor som ångrar sin könskorrigering. Räcker med att googla typ "regret sex change" för att se att det är ett problem. Dessa människor har, trots genomgående psykologiska undersökningar, valt att stympa sina fullt fungerande kön, och sedan kommit på, när det väl är försent, att de valt fel.
Jag tänker inte säga något om huruvida TS bonusbarn är trans eller ej, men jag tänker bemöta några saker som skrivs här. Jag förstår att du menar väl, men mycket av det du skriver är sånt som är väldigt, väldigt jobbigt för transpersoner att ständigt mötas av eftersom det indirekt ifrågasätter deras existens och identitet.
För det första: Det är sett till det totala antalet oerhört ovanligt att ångra en könskorrigering.
För det andra, mycket förenklat, så kan vi förklara könstillhörighet i två olika kategorier: Tilldelat kön och könsidentitet.
Tilldelat kön är det som baseras på genitalier och är en kategorisering skapad av samhället. Det är en mycket problematisk kategorisering för många.
Könsidentitet är något komplext och inte samma sak som könsroll. Vi kan inte tro att vi raderar könsidentitet genom att bryta könsroller. Du har aldrig behövt "känna dig som tjej" eftersom du är cis, och din könsidentitet alltid stämt överens med ditt tilldelade kön. Så är det inte för transpersoner. Att förklara könstillhörighet utifrån könsidentitet, dvs hur du "känner dig" är för de flesta en mycket bättre modell.
Vi behöver inte bra vidga könsrollerna för att få ett bättre samhälle för transpersoner, utan även synen på könstillhörighet och genitalier. Kan en kvinna ha penis? Svar JA. Kan en man ha vagina? Svar JA!
Är det rörigt? Svårt att ta till sig? Det är det för de flesta av oss som inte behövt fundera över vår könstillhörighet, som känt oss hemma där i är placerade (vilket inte är samma sak som att känna sig hemma i en konstruerad könsroll!). Men om du vill försöka förstå, läs texter av transpersoner, lyssna på DERAS egna röster.