• Anonym (Bonusmamman)

Flickan vill klippa kort, får ej

Hej!
    Min bonusdotter ,S, är 8 år, snart 9. Och har sedan hon var 5 sagt att hon vill klippa sig kort, helst snagga sig.
    När hon var 6 och började i förskoleklass benämnde hon sig som pojke vilket hon fortsatt med.
    S leker med lastbilar, lego, leker med andra pojkar, tycker inte om rosa, klänningar, kjolar osv bl.a.
    S uttrycker sorg över att inte få vara pojke och tvingas att leka med dockor och se på barbie filmer hos sin mamma. Hennes pappa och jag väntar vårt första gemensamma och S uttrycker att S hoppas det blir en pojke så nya syskonet slipper må dåligt över att vara tjej precis som honsjälv gör.
    S tjatar o tjatar om att åtminstone få klippa sig jättekort, som dom andrs killarna har. Men biomamman säger nej, flickor ska ha långt hår och fina kläningar. Mamman har tagit hål på S öronen, trots att S ej ville ha det, och S fick även sluta med basket som hon fick börja med hos oss eftersom "fina flickor spelar inte bollsporter"..
    Jag frågade om inte hon kunde börja med att klippa till skukderbladen så inte hoppet från rumplångt hår blir så stort, men nej det gick inte.
    jag ser hur ledsen S är över att inte få vara sig själv alla veckor i månaden..
    Hur kan jag och hennes pappa hjälpa S må bättre?

Skriver från mobilen så ber om ursäkt för eventuella fel m.m

• Svar på tråden Flickan vill klippa kort, får ej
  • Anonym (trans)
    Berätta hur oväsentligt skrev 2015-02-24 22:40:24 följande:

Till Anonym (Trans­sexuel­l):

Du har med stor sannolikhet större erfarenhet av transexuella personer än vad jag har, så du har givetvis tolkningsföreträde för dina känslor och upplevelser. Men jag blir uppriktigt förvirrad av din text. Försök gärna att förklara mer, jag tycker detta är intressant.

"En kille är en person som anser sig vara en kille"

Hur anser man sig "vara en kille"? Varför anser man sig "vara en kille"? Vad gör en kille till en kille? Ditt uttryck känns så abstrakt. Som sagt, jag hatar att märka saker, men vad är definitionen i detta sammanhang? Hur vet jag att jag är en kvinna och inte en man? Jag personligen utgår från mitt fysiska kön. Hur vet du? Vad utgår du ifrån? En känsla? Går det inte att förklara kanske..? 

Samma sak händer här igen:
    "så känner man sig oftast som en tjej i alla fall"

Hur känner man sig som en tjej? Vad avgör att man känner sig som en tjej och inte som en kille? Vad är skillnaden? Jag är en tjej, men jag går aldrig runt och "känner mig som en tjej". Jag är jag. Jag är inte mitt kön. Jag är SÅ MYCKET MER än mitt kön.

"Man vill in i KÖNET."

Hur menar du? Vad innebär det att komma in i ett kön? (Haha, detta börjar låta snuskigt).

Det finns MÅNGA människor som ångrar sin könskorrigering. Räcker med att googla typ "regret sex change" för att se att det är ett problem. Dessa människor har, trots genomgående psykologiska undersökningar, valt att stympa sina fullt fungerande kön, och sedan kommit på, när det väl är försent, att de valt fel.

Jag tänker inte säga något om huruvida TS bonusbarn är trans eller ej, men jag tänker bemöta några saker som skrivs här. Jag förstår att du menar väl, men mycket av det du skriver är sånt som är väldigt, väldigt jobbigt för transpersoner att ständigt mötas av eftersom det indirekt ifrågasätter deras existens och identitet.

För det första: Det är sett till det totala antalet oerhört ovanligt att ångra en könskorrigering.

För det andra, mycket förenklat, så kan vi förklara könstillhörighet i två olika kategorier: Tilldelat kön och könsidentitet.
    Tilldelat kön är det som baseras på genitalier och är en kategorisering skapad av samhället. Det är en mycket problematisk kategorisering för många.

Könsidentitet är något komplext och inte samma sak som könsroll. Vi kan inte tro att vi raderar könsidentitet genom att bryta könsroller. Du har aldrig behövt "känna dig som tjej" eftersom du är cis, och din könsidentitet alltid stämt överens med ditt tilldelade kön. Så är det inte för transpersoner. Att förklara könstillhörighet utifrån könsidentitet, dvs hur du "känner dig" är för de flesta en mycket bättre modell.

Vi behöver inte bra vidga könsrollerna för att få ett bättre samhälle för transpersoner, utan även synen på könstillhörighet och genitalier. Kan en kvinna ha penis? Svar JA. Kan en man ha vagina? Svar JA!

Är det rörigt? Svårt att ta till sig? Det är det för de flesta av oss som inte behövt fundera över vår könstillhörighet, som känt oss hemma där i är placerade (vilket inte är samma sak som att känna sig hemma i en konstruerad könsroll!). Men om du vill försöka förstå, läs texter av transpersoner, lyssna på DERAS egna röster.
  • Påven Johanna

Blir barnet inte respekterad av sin ena förälder så bör, enligt min mening, den andra föräldern hjälpa barnet att bevara sin integritet.

• Berätta hur oväsentli

Svar till trans:

Det är verkligen inte meningen att förminska någon, så jag ber om ursäkt om någon mår dåligt över mina inlägg. I min värld är det helt okej för en människa med snopp att kalla sig själv kvinna om denne så önskar, och även att bli erkänd som det rent juridiskt utan att behöva genomgå en könskorrigering. När jag skriver att man/kvinna är benämningar för kön, så menar jag ur ett personligt perspektiv. Det är min sanning, men jag förväntar mig inte att det ska vara alla andras också, och jag applicerar den inte på andra heller. Bara på mig själv.

Jag har svårt för att skilja på könsidentitet och könsroll. För mig är båda dessa en social konstruktion. När man skriver att man "känner sig som en tjej" så utgår man från att tjejer känner sig på ett visst sätt. Man har en tanke om hur tjejer är = roll.

Jag ifrågasätter min identitet och existens också (däremot är jag privilegierad på så sätt att min könsidentitet stämmer överens med mitt kön, precis som du säger, så jag menar inte att det är "lika synd om mig, buhu"). Jag funderar ofta över hur det kommer sig att jag är som jag är. Och det känns jobbigt att erkänna för mig själv att jag också är en social konstruktion, att jag har anammat en roll för att passa in, att många av mina egenskaper beror på att jag har uppfostrats på ett annat sätt än pojkar, endast p.g.a. mitt kön.

Enligt dig så hade könsidentitet inte försvunnit om könsroller försvann. Jag tänker tvärtom. Och kanske är det inte en särskilt realistisk dröm att tro att könsroller någonsin kommer att försvinna, men OM det hade varit möjligt så tror jag att färre människor skulle vara förvirrade i sin könsidentitet eller i sin identitet överhuvudtaget. I min drömvärld så finns det inget behov att märka sig själv, man bara ÄR och tillåts VARA.

Har ingen aning om vad jag skriver makes any sense för en transexuell, men take it or leave it. Jag är på min höjd en amatörpsykolog, om ens det. Man känner sig själv bäst.

• Anonym (mamma)

Att inte få spela bollsporter om hon vill är nästan ännu värre än att inte få klippa sig.

• Ess
    Anonym (pappan då) skrev 2015-02-24 22:09:18 följande:

Jag kommer in sent i tråden och vet kanske inte om detta har besvarats, men varför är det mamman som bestämmer över flickans hår?? Har inte pappan någonting att säga till om?

Det är en sk oskriven regel, bryts den så flippar mamman ur totalt.
  • Stridaströmmar

Som flickmamma som själv är väldigt feminin så förstår jag önskan att klä döttrar i klänning och ha sockersöta saker... Men att projicera sin egen önakan på ett lite barn som inte vill detta är vidrigt. Vi föräldrar får försöka förverkliga oss själv och inte lägga våra egna drömmar och föreställningar på våra barn!

• Anonym (Nhfa)

Jag är medveten om att detta är en gammal tråd, men det kanske kan hjälpa andra som läser denna. Min mamma var alltid "flickor ska vara söta" osv och sa alltid att hon var så glad över att ha fått en flicka. Jag skulle ha långt hår och klänning, precis som i det här fallet. Medan jag själv identifierade mig som en kille. Ville inte vara något annat än en kille. När jag blev 15 och bröt kontakten med henne (pga flera saker) kunde jag klä mig som jag ville. Tömde alla mina sparpengar på killkläder, kepsar, osv. Klippte mig kort och vart jättenöjd. Men sedan började mammas ord rulla i huvudet och det har nu slutat med att jag varken känner mig bekväm som tjej, eller som kille. För jag vill inte vara tjej, men min mamma vill inte ha en kille... 

Jag hade utan tvekan lämnat allt i mitt nuvarande liv för att kunna födas om som kille. 

Ni borde låta S, i den mån det går, bestämma över sig själv. För annars blir det väldigt lätt att S blir osäker på sig själv och inte kan/låter sig identifieras som det S vill. En familjeterapeut låter mycket bra! Hoppas att S kommer må bra! Stackarn :( 

• Anonym (joprecis)
    Berätta hur oväsentligt kön är skrev 2015-02-24 12:55:12 följande:

Mitt tips:

Sätt er ner med S. Berätta för S att faktumet att man föds till tjej eller kille egentligen inte spelar någon som helst roll. Vad man har mellan benen definerar inte ens personlighet, kunskap, hobbyn osv. Vissa människor (som S mamma t.ex.) tror felaktigt att kön definerar en viss roll som man måste anamma och anpassa sig utefter, vilket är förjävligt rent utsagt.

Säg till S att man inte måste se ut som majoriteten av pojkar ser ut, för att som tjej få gilla att leka med lastbilar och få ha killkompisar. Berätta för henne att hon är unik och perfekt precis som hon är, och inte behöver anpassa sig efter någon könsroll (varesig den manliga eller kvinnliga) om hon inte vill. För S själv verkar tyvärr också tro att hon måste välja en av de två roller som samhället har propsat på henne. HON. MÅSTE. INTE. Hon får vara precis som hon vill. Försök att få henne att tänka efter: vad vill HON? Man kan ju faktiskt t.ex. både gilla rosa och ha en kort frisyr och spela fotboll, allt på samma gång, oavsett kön. Förklara detta för henne.

Säg till henne att det är tråkigt att hennes mamma inte respekterar hennes önskan om frisyrer, fritidsaktiviteter eller leksaker. Trösta henne med att hon har större möjligheter att bestämma själv när hon blir äldre, och säg att när hon är hos pappa så får hon göra precis som hon önskar.

Det är inte en jättebra idé att mansplaina för tjejens mamma att kön är en social konstruktion. Du vet ju själv att det bara är att kasta bensin på elden, eller hur?

Och beträffande var en åttaåring vill; barn försöker ställa sig in hos sina föräldrar. När hon är hos mig så vill hon ha långt och tycker att korv är äckligt. Hos mamma mumsar hon korv och vill klippa sig kort. Var inte så säker på att du får se dotterns "riktiga" sida bara för att du tycker att du är moraliskt överlägsen.
  • Anonym (gurkan)
    Anonym (trans) skrev 2015-02-25 11:00:12 följande:
    Jag tänker inte säga något om huruvida TS bonusbarn är trans eller ej, men jag tänker bemöta några saker som skrivs här. Jag förstår att du menar väl, men mycket av det du skriver är sånt som är väldigt, väldigt jobbigt för transpersoner att ständigt mötas av eftersom det indirekt ifrågasätter deras existens och identitet.

För det första: Det är sett till det totala antalet oerhört ovanligt att ångra en könskorrigering.

För det andra, mycket förenklat, så kan vi förklara könstillhörighet i två olika kategorier: Tilldelat kön och könsidentitet.
    Tilldelat kön är det som baseras på genitalier och är en kategorisering skapad av samhället. Det är en mycket problematisk kategorisering för många.

Könsidentitet är något komplext och inte samma sak som könsroll. Vi kan inte tro att vi raderar könsidentitet genom att bryta könsroller. Du har aldrig behövt "känna dig som tjej" eftersom du är cis, och din könsidentitet alltid stämt överens med ditt tilldelade kön. Så är det inte för transpersoner. Att förklara könstillhörighet utifrån könsidentitet, dvs hur du "känner dig" är för de flesta en mycket bättre modell.

Vi behöver inte bra vidga könsrollerna för att få ett bättre samhälle för transpersoner, utan även synen på könstillhörighet och genitalier. Kan en kvinna ha penis? Svar JA. Kan en man ha vagina? Svar JA!

Är det rörigt? Svårt att ta till sig? Det är det för de flesta av oss som inte behövt fundera över vår könstillhörighet, som känt oss hemma där i är placerade (vilket inte är samma sak som att känna sig hemma i en konstruerad könsroll!). Men om du vill försöka förstå, läs texter av transpersoner, lyssna på DERAS egna röster.
    Jag är inte personen du svarade, men tycker att det ändå är intressant. Du, eller vem som helst, vet ju inte hur exempelvis jag känner inför mitt kön. Jag har ingen som helst identitet som kvinna, ändå fyller jag i "kön: Kvinna", etc, eftersom jag helt och hållet ser det som en beskrivning av min fysiska person, och tror att om jag hade varit samma medvetande i en manlig kropp hade tyckt att det var helt okej också (men det är förstås svårt att veta). Jag förstår att det inte är så för alla, och att en del verkligen identifierar sig som "kvinna" eller "man", men jag har svårt att inse hur det skulle vara. Därför tycker jag det är att överförenkla saken att säga att det för ALLA handlar om "hur man känner sig", eftersom jag aldrig känt mig som någonting alls.
  • Ess
    Anonym (Nhfa) skrev 2017-01-04 12:53:26 följande:

Jag är medveten om att detta är en gammal tråd, men det kanske kan hjälpa andra som läser denna. Min mamma var alltid "flickor ska vara söta" osv och sa alltid att hon var så glad över att ha fått en flicka. Jag skulle ha långt hår och klänning, precis som i det här fallet. Medan jag själv identifierade mig som en kille. Ville inte vara något annat än en kille. När jag blev 15 och bröt kontakten med henne (pga flera saker) kunde jag klä mig som jag ville. Tömde alla mina sparpengar på killkläder, kepsar, osv. Klippte mig kort och vart jättenöjd. Men sedan började mammas ord rulla i huvudet och det har nu slutat med att jag varken känner mig bekväm som tjej, eller som kille. För jag vill inte vara tjej, men min mamma vill inte ha en kille... 

Jag hade utan tvekan lämnat allt i mitt nuvarande liv för att kunna födas om som kille. 

Ni borde låta S, i den mån det går, bestämma över sig själv. För annars blir det väldigt lätt att S blir osäker på sig själv och inte kan/låter sig identifieras som det S vill. En familjeterapeut låter mycket bra! Hoppas att S kommer må bra! Stackarn :( 

Skit i vad din mamma tycker. Hon ville inte ha en flicka, hon ville ha en docka som hon kunde klä ut efter behag. Fortsätt va den DU trivs med att va! 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (gurkan) skrev 2017-01-04 13:50:09 följande:

Jag är inte personen du svarade, men tycker att det ändå är intressant. Du, eller vem som helst, vet ju inte hur exempelvis jag känner inför mitt kön. Jag har ingen som helst identitet som kvinna, ändå fyller jag i "kön: Kvinna", etc, eftersom jag helt och hållet ser det som en beskrivning av min fysiska person, och tror att om jag hade varit samma medvetande i en manlig kropp hade tyckt att det var helt okej också (men det är förstås svårt att veta). Jag förstår att det inte är så för alla, och att en del verkligen identifierar sig som "kvinna" eller "man", men jag har svårt att inse hur det skulle vara. Därför tycker jag det är att överförenkla saken att säga att det för ALLA handlar om "hur man känner sig", eftersom jag aldrig känt mig som någonting alls.

Även jag känner som du. Dvs jag känner mig som JAG, inte specifikt som kvinna eller man.

Och detta JAG har vissa traditionellt kvinnliga intressen, är väldigt ointresserade av andra och har många traditionellt manliga intressen. JAG är sexuellt attraherad av män. Den kvinnliga könsrollen skaver, men det skulle förmodligen även den manliga göra om jag fysiskt var man.

Jag är nöjd över att jag har den fysiska möjligheten att föda barn, för jag tycker det är en häftigt upplevelse. Jag är nöjd över att jag är fysiskt stark och skulle gärna vara ännu starkare.

Jag är identitetsmässigt jag, och råkar ha vissa styrkor, svagheter och fysiska egenskaper.

Det är faktiskt ganska ganska förmätet av någon att som trans hävda att hen vet bättre än mig, gurkan och Berätta hur oväsentl och andra som vi hur vi EGENTLIGEN känner oss.

En sorts könsobestämd mainsplaining ...
Svar på tråden Flickan vill klippa kort, får ej