• lajnia

Någon jurist eller kunnig som kan hjälpa mig med ett konsumentärende!

Är det rimligt att kräva depositionsavgift vid bokning av operationstid för plastikoperation?
    Gäller sedan inte ångerrätt då man efter två dagar beslutat sig för att avboka operationen?
    Har kontaktat kirurgen som nekar mig en återbetalning av depositionen på 10% av operationsarvodet.
    Operationen skulle äga rum 31/3. Konsultation där även betalning för bokning av operation skedde den 19/2.
    Inget skriftligt avtal gjordes, inte heller erhöll jag något kvitto från betalning av deposition.

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Någon jurist eller kunnig som kan hjälpa mig med ett konsumentärende!
  • mammatill3underbara

Ångerätten är alltid 30 dagar! Om man inte gör det via internet för då är ångerrätten enbart 14 dagar. Dock kan du få problem eftersom du inte har ett kvitto på depositionen. Då kan det bli svårt att få tillbaka pengarna. Men ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Du kan läsa mer här

www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/

Jag hoppas det löser sig för dig men jag är rädd för att du inte kommer kunna kräva tillbaka depositionen utan kvitto, om du inte har haft ett vittne med som kan styrka att du betalat. 

Hoppas detta hjälper lite. 

• Tutilure
    mammatill3underbara skrev 2015-02-21 08:39:39 följande:

Ångerätten är alltid 30 dagar! Om man inte gör det via internet för då är ångerrätten enbart 14 dagar. Dock kan du få problem eftersom du inte har ett kvitto på depositionen. Då kan det bli svårt att få tillbaka pengarna. Men ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Du kan läsa mer här

www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/

Jag hoppas det löser sig för dig men jag är rädd för att du inte kommer kunna kräva tillbaka depositionen utan kvitto, om du inte har haft ett vittne med som kan styrka att du betalat. 

Hoppas detta hjälper lite. 

Varifrån har du fått att det finns en ångerrätt på 30 dagar?

Den enda lagstadgade ångerrätten som finns är vid s.k. distansförsäljning (dvs vid köp via t.ex. internet eller telefon) det går under distansförsäljningslagen.

TS, jag tror att det blir svårt för dig att få tillbaka pengarna. Depositionen är ju en säkerhet för kliniken just för sådana här fall, om kunden ändrar sig.

Mitt råd till dig är att du vänder dig till kommunens konsumentrådgivning för att få hjälp med vad du kan göra, om det finns något att göra.

Lycka till!
  • MajaVira
    mammatill3underbara skrev 2015-02-21 09:06:56 följande:
    Ja just, jag blandar ihop det. Det är 30 dagars öppet köp. Ber om ursäkt.
    Öppet köp är ett helt frivilligt erbjudande från butikerna. De kan välja att ha 30 dagar, 7 dagar eller inget öppet köp alls. Det enda som är reglerat i lag är rätten att reklamera en felaktig vara eller tjänst, där kommer företagen inte undan.

I TS fall beror det på villkoren hos plastikkirurgen, om det står att man får depositionen återbetald om man ångrar sig inom X dagar - ja då gäller det. Om det inte finns någon rätt till återbetalning, då kan man inte heller få det.
  • lajnia

Fast jag fick inte eller såg något avtal..Antar att jag ändå får ge mig i detta ärende. Bara surt med förlorade pengar!

Tack alla för hjälpen!

• Nyfikna72

Ja men varför begärde du varken avtal eller kvitto på pengarna? Är det nåt källarföretag eller?

• lajnia

Vet inte varför! Antog att de var så pass seriösa ändå, är ändå det största privata sjukhuset i Sverige! Men hädanefter ska jag inte anta något utan be att få allt skriftligt Cool

• lajnia

Det står såhär:
    Vid bokning av operationsdatum betalas 10% av operationsarvodet och resterande belopp 3 veckor före operation. Vid sjukdom och uppvisande av läkarintyg kan operationen skjutas upp till lämpligt datum.

Framgår dock inte om man genom ångerrätt får de 10% tillbaka...

Svar på tråden Någon jurist eller kunnig som kan hjälpa mig med ett konsumentärende!