• Alexi

Varför blir det så viktigt med lediga lov plötsligt när barnen börjar skolan?

Det känns som att det bland många föräldrar verkar oerhört viktigt att barnen är lediga hela eller delar av alla lov, sportlov, påsklov, höstlov mm (det här handlar alltså inte om sommar och jul då ju de flesta arbetande är lediga något). Däremot verkar det inte alls vara viktigt att barnen ska vara lediga medan barnen går på förskola, då framhålls ofta att man inte har koll på loven och att man inte ska vara lediga just när det är lov (tex i diskussioner gällande föräldralediga).

Men borde inte en tvååring generellt ha större behov av ledighet från förskolan än en sjuåring från fritids? Sjuåringen har ju ett behov av kompisar och aktivitet på ett helt annat sätt än tvååringen som ofta behöver föräldrarna mer.

Men det är så oerhört tydligt på förskolan hur olika man tänker. Vi har haft barn på förskola i 4,5 år och varje lov (av de här kortare loven) så är det stor skillnad mellan avdelningarna hur många barn som är lediga. I den rena femårsgruppen (där ju antagligen många barn har äldre syskon som går i skolan) är jättemånga lediga, nu kommande vecka när det är sportlov här är över hälften av den avdelningen borta. Medan på småbarnsavdelningen (där ju få har syskon som är skolbarn) är nästan inga barn lediga under dessa lov. Så uppenbarligen gör föräldrar väldigt olika prioriteringar mellan förskolebarn och skolbarn. Varför?

Ska tillägga att vi har ett barn på förskola och ett barn i förskoleklass och de går som vanligt under sportlovet, eftersom vi som vi alltid gjort (vare sig vi har barn på förskola eller skola), prioriterar att vara långlediga under sommaren och över jul.

• Svar på tråden Varför blir det så viktigt med lediga lov plötsligt när barnen börjar skolan?
  • mammalovis

Jag tror mycket hänger ihop med att under förskoleåren försöker många föräldrar jobba deltid och ha kortare dagar eller lediga dagar i veckan. Åtminstone här på familjeliv låter det som att många föräldrar försöker slå knut på sig själva. Där är det ju nästan ett krav att barnen ska vara lediga mer än 5 veckor gärna motsvarande skolans lov på uppåt 10 veckor.

När barnen börjar skolan är det ingen idé att ha ledig dag mitt i veckan för barnets skull. Om man då kan och har möjlighet vill man säkert prioritera tid med sitt barn när det väl kan vara ledigt, d v s på loven.

Just nu jobbar jag som lärare och barnen har varit lediga hela sportlovet. För min 4-åring har det varit skittufft att börja gå heltid på förskolan igen denna veckan och hon har somnat 4 eftermiddagar flera timmar innan läggningstid, så för hennes del hade det nog varit bättre att hon fått gå några dagar med vanliga/kortare tider även på loven. Det var samma sak efter jullovet också. Idag vaknade hon den tid jag väcker en motvillig tjej på mornarna med förskola.

• Varit där

Min dotter är 3,5 och hon är ledig varje lov oavsett om det är sportlov som nu eller jullov och det är för att jag har haft den möjligheten och jag hoppas att jag kommer kunna fortsätta att ha den här möjligheten även när hon blir äldre

• Butterscotch
    Dixie skrev 2015-02-21 19:18:15 följande:

Förskolans verksamhet är ju precis samma v.8 som v. 11, men fritids på loven är ju inte samma sak - tyvärr känns det ibland som om fritids är endast förvaring under loven..... Därför försöker vi låta skolbarnen vara lediga på loven.

Hos oss är det precis tvärtom - på loven hittar de på massor av roliga grejer med de barn som är på fritids. Det är allt ifrån besök på museum, teatrar, utflykter, skridskoåkning osv. Varje dag är det någon större aktivitet, superbra!
  • gbgumman

Men hur kan man som förälder till skolbarn hålla reda på sport höst och påsklov. På vårt dagis var verksamheten exakt lika dan. Ibland var vi lediga men det hade inget med lov art göra. Nu är de skolbarn och jag tvingas ta reda på när dessa infaller.

• gbgumman
    gbgumman skrev 2015-02-22 09:43:43 följande:

Men hur kan man som förälder till skolbarn hålla reda på sport höst och påsklov. På vårt dagis var verksamheten exakt lika dan. Ibland var vi lediga men det hade inget med lov art göra. Nu är de skolbarn och jag tvingas ta reda på när dessa infaller.

Menar så klar förälder till icke skolbarn.
  • Dixie

det är ju inte precis svårt att hålla reda på lov - påsklovet är ju hos oss alltid veckan innan påsk, sportlov v. 8 och höstlov v.44!!
    detta hade jag koll på långt innan barnen började skolan och nu får man ju även den infon från skolan - får inte ni reda på när lov/studiedagar etc infaller?
  • gbgumman
    Dixie skrev 2015-02-22 10:41:07 följande:
    det är ju inte precis svårt att hålla reda på lov - påsklovet är ju hos oss alltid veckan innan påsk, sportlov v. 8 och höstlov v.44!! smile1.gif
    detta hade jag koll på långt innan barnen började skolan och nu får man ju även den infon från skolan - får inte ni reda på när lov/studiedagar etc infaller?
    Nu är inte inte påsklovet alltid samma hos oss utan olika. Det där med V.9 och V. 44 har jag lärt mig NU när de går i skolan. Inget jag tänkte på när de gick på dagis.
  • Batmamba

Jag förstår inte riktigt frågan. Som arbetande har man ett visst antal semesterveckor per år. Om man har barn i skolåldern får man ta ut semesterdagar under loven för att vara med sitt skolbarn (om de inte kan vara på fritids). Finns det yngre syskon är de givetvis också hemma de dagarna (ngt annat vore inte tillåtet!).

Har man inga skolbarn väljer man kanske att ta ut alla semesterdagarna sammanhängande - och båda föräldrarna samtidigt - under sommaren. Vilka veckor de stora barnen har lov är ju helt irrelevant för småbarnsfamiljen. Vi ser en fördel med att ha barnet i förskola under skolornas lovveckor. Det är färre barn där då och lite lugnare och skönare.

• Natulcien

Jag tycker inte att det är så konstigt. Har man skolbarn så tar man väl ofta sin semester när de har skollov. Har man bara småbarn så kan man ta sin semester när man vill, och behöver inte nödvändigtvis göra det under loven.

Vi hade vår 4-åring på förskolan på sportlovet för första gången i år. Och det var en jättebra vecka. Lugnt och mysigt på förskolan med bara halva barngruppen. På påsk får man ju två röda dagar ledigt, men för övrigt ska vi jobba och sonen kommer att vara på förskola även då. Vi satsar på långledigt i sommar istället.

Dock jobbar vi båda deltid och sonen har aldrig varit på förskolan mer än 4 dagar/vecka, och aldrig gått mer än 25 timmar, eftersom vi anser att en lugn och harmonisk vardag är minst lika viktig som sammanhängande ledighet.

• Alexi

Förskolan frågar alltid några veckor innan hur barnen kommer vara där på loven. På jobbet pratas det mycket om lov, eftersom det ju oftast finns föräldrar med skollov där. Och inte minst märks det i kollektivtrafiken här i Stockholm, mycket mer plats.
  • cosinus

vi tillhör dem som brukar låta våra skolbarn vara ledig på loven.

Så också sportlovet som är v 10. Det innebär inte att vi kommer vara lediga. måndag får barnen vara hemma själva (de går fsk, 2an och 4an). tis och ons får vi jobba i skift då äldsta åkt till mormor och morfar och de två yngre är lite väl vanskligt att lämna helt själva. Även här går dagisbarnet på dagis eftersom vi jobbar hemma i den mån vi kan och det är enklare med färre små barn hemma.

Tor-fre har vi tagit semester då vi ska åka iväg.

Ofta kommer även morfar upp och passar skolbarnen så de kan få vara lediga.

Dagisbarnen går dock som vanligt (nu har vi bara en kvar på dagis) eftersom är de hemma själv är de för små, har de morfar som barnvakt så kan han hitta på mycket roligare saker med de större barnen och för att det ändå brukar vara väldigt lungt och skönt på dagis på loven.

Dagisbarnet är ju dessutom hemma så fort något av de övriga syskonen är sjuka, det är inte barnen med skolplikt så sett över året har nog dagisbarnet varit hemma lika mycket som skolbarnen fast utspritt.

• Rani

Jag tycker inte det är så konstigt. Visst, mindre barn har mer behov av att vara med sina föräldrar. Men då är det väl snarare kortare dagar på fsk de har behov av. En tvååiring har ingen koll på om hen är ledig på sportlovet eller inte. För en sjuåring däremot, som fattar att det är lov och säkerligen har längre dagar på fritids än tvååringen på fsk, så kan det betyda mycket att få vara ledig och kanske resa bort på lovet. En sjuåring fattar ju vad ett lov är på ett helt annat sätt.

• Hannah76

1. Vi arbetade mindre när barnen var yngre. Det var kortare dagar o minst en ledig vardag i veckan. Nu arbetar vi heltid när båda barnen går i skolan.

2. Det är mer påfrestande att gå i skolan.

Detta sportlov är den äldsta hemma själv (hon är tonåring) o den yngsta är hos mormor o morfar större delen av veckan.

• gbgumman
    Alexi skrev 2015-02-22 13:46:17 följande:
    Förskolan frågar alltid några veckor innan hur barnen kommer vara där på loven. På jobbet pratas det mycket om lov, eftersom det ju oftast finns föräldrar med skollov där. Och inte minst märks det i kollektivtrafiken här i Stockholm, mycket mer plats. smile1.gif
    Hos oss var det ingen som prata innan. Under lovet märkte man att det var lov för barn med äldre syskon var lediga men inget de prata om innan.
  • molly50
    Alexi skrev 2015-02-20 20:34:59 följande:

Det känns som att det bland många föräldrar verkar oerhört viktigt att barnen är lediga hela eller delar av alla lov, sportlov, påsklov, höstlov mm (det här handlar alltså inte om sommar och jul då ju de flesta arbetande är lediga något). Däremot verkar det inte alls vara viktigt att barnen ska vara lediga medan barnen går på förskola, då framhålls ofta att man inte har koll på loven och att man inte ska vara lediga just när det är lov (tex i diskussioner gällande föräldralediga).

Men borde inte en tvååring generellt ha större behov av ledighet från förskolan än en sjuåring från fritids? Sjuåringen har ju ett behov av kompisar och aktivitet på ett helt annat sätt än tvååringen som ofta behöver föräldrarna mer.

Men det är så oerhört tydligt på förskolan hur olika man tänker. Vi har haft barn på förskola i 4,5 år och varje lov (av de här kortare loven) så är det stor skillnad mellan avdelningarna hur många barn som är lediga. I den rena femårsgruppen (där ju antagligen många barn har äldre syskon som går i skolan) är jättemånga lediga, nu kommande vecka när det är sportlov här är över hälften av den avdelningen borta. Medan på småbarnsavdelningen (där ju få har syskon som är skolbarn) är nästan inga barn lediga under dessa lov. Så uppenbarligen gör föräldrar väldigt olika prioriteringar mellan förskolebarn och skolbarn. Varför?

Ska tillägga att vi har ett barn på förskola och ett barn i förskoleklass och de går som vanligt under sportlovet, eftersom vi som vi alltid gjort (vare sig vi har barn på förskola eller skola), prioriterar att vara långlediga under sommaren och över jul.

Vår dotter har en sk öppen förskoleplats vilket innebär att hon måste gå efter sonens lov osv under terminen.
    Dessutom är vi lediga så jag ser ingen anledning att lämna dottern på förskolan då.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (mamma)

När det inte är skolplikt kan man ju vara ledig när som helst. Sen måste man ju passa på när det är lov.

Dessutom är vårt stora barn gärna flera dagar hos far eller mor föräldrar. Det yngre barnet kan vi inte lämna där så länge. Dels för att han ännu inte är van att sova borta och dels för att det är mycket mer krävande för far och mor föräldrarna att ta hand om ett litet barn.

• Lindsey Egot the only one
    Dixie skrev 2015-02-22 10:41:07 följande:
    det är ju inte precis svårt att hålla reda på lov - påsklovet är ju hos oss alltid veckan innan påsk, sportlov v. 8 och höstlov v.44!! smile1.gif
    Det där beror ju helt och hållet på var man bor i landet. Alla barn har höstlov samtidigt men sportlov infaller v 7, v 8 eller v 9 och påsklovet är innan eller efter påsklovet beroende på var man bor. Vi i Göteborg har sportlov v 7 medan Halland från Varberg och neråt har v 8 och påsklovet v 14 innan påsken medan Halland från Varberg och neråt har efter påsken dvs v 15
  • cosinus
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-03 07:20:19 följande:
    Det där beror ju helt och hållet på var man bor i landet. Alla barn har höstlov samtidigt men sportlov infaller v 7, v 8 eller v 9 och påsklovet är innan eller efter påsklovet beroende på var man bor. Vi i Göteborg har sportlov v 7 medan Halland från Varberg och neråt har v 8 och påsklovet v 14 innan påsken medan Halland från Varberg och neråt har efter påsken dvs v 15
    vi har sportlov nu, alltså v10 och det hade vi även förra året medan det året innan det var v9. De varierar sig lite alltså. Påsklovet kan infalla både före och efter påsken här beroende på år och hur nära sportlovet det blir. Med sportlov v10 blir det ibland fånigt kort till påsklovet och är påsken tidig ligger det nästan alltid efter medans är påsken sen kan det ibland ligga före.
Svar på tråden Varför blir det så viktigt med lediga lov plötsligt när barnen börjar skolan?