Morkullan skrev 2015-02-20 18:45:57 följande:
Att sluta använda vagn för att "det ser jätte konstigt ut" vid en viss ålder tycker jag är ett märkligt kriterium för när det är lämpligt att sluta använda vagn. Din kommentar låter som att du dömer dem som av något för dig okänt skäl valt att låta barnet åka vagn. Visst finns det stockholmare som använder vagn för att slippa betala biljett på bussen men oftast så kan en nog anta att det finns tyngre vägande skäl än snålhet/dålig ekonomi eller lättja när ett större barn åker vagn. Kanske har barnet du sett stukat foten? Eller är nyopererad nånstans? Eller har hjärtfel eller astma och inte orkar gå? Kanske är sulkyn smidigare än rullstolen när en ska åka kollektivt=trångt? Eller så kanske barnet bara är väldigt stort och betydligt yngre än det ser ut. Eller så kanske just det barnet inte är redo för långa promenader i högt tempo ännu. Om något av dina barn vid fyra års ålder skulle visa sig oförmögen att gå de sträckor som ibland krävs- av vilket skäl det än må vara- skulle du då hellre stanna hemma alternativt bära barnet eller kanske lugnt vänta på bättre tider eller skulle du svälja din stolthet och ta barnet i vagn trots att det troligtvis finns fler än du själv som tycker att det ser konstigt ut?
Min rekommendation är att använda barnets förmåga att, när än det krävs, kunna ta sig fram helt till fots, som vägledning för när det är dags att sluta med vagn.
Jag hade själv kunnat tänka mig en liggvagn för vuxna. Tänk va skönt om någon körde runt mig på stadens gator och torg.
Allt handlar ju om bekvämlighet.
Jag har arbetat på förskola där föräldrarna kör sina barn 250m från hemmet till förskolan för lille Anna inte orkade gå fast hon är fem år och kommer kl åtta på morgonen. Och föräldrarna daltar som om Anna är två år och inte kan något själv. Och man ser hur Anna faller in i en roll så fort föräldrarna är med. Men så fort de åkt till jobbet blir Anna fem år och kan allt själv och klara det mesta helt själv. Ta mat, duka av, gå på toa, tom torka sig, klä på sig efter väderlek osv.
Föräldrarna borde följa med sina barn till förskolan en dag och lägga händerna på ryggen och bara se. Då kommer de få en helt annan uppfattning.