• Sjömamma

Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?

Ja, som rubriken lyder, hur länge behöver man en barnvagn till barnet?

Vår dotter fyller fyra nu och den barnvagn vi har nu börjar bli så sliten. Så nu funderar jag om det är värt det eller ej att köpa en ny vagn. I så fall funderar vi på nån typ av lättvikt paraplysulky, typ McLaren Mark II.

Kanske nån kan dela med sin erfarenhet av när man slutar med vagn helt.

Som det är idag så går hon ju typ överallt när vi ska nån stans i vardagen, till dagis, affären, mormor etc. Men allt detta ligger jättenära inom 500 m.

Det vi använder vagnen till nu är när vi går ner på stan ca 1,5 km enkel väg. Om vi ska åka tåg till Stockholm, mycket för att det är så bra att kunna ha packning på vagnen eller sätta fast dottern i vagnen när det är mycket folk runt så vet man var hon är.

Sen till sommaren/semestern kommer det väl bli en del dagsturer i parker då det kan vara bra med vagn. En och annan tågresa och ev. en resa till London i höst.

Hur har ni andra gjort med vagn i den här åldern? 

Tacksam för svar med lite tips!

• Svar på tråden Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?
  • Sjömamma
    sagofröken skrev 2015-02-20 21:00:18 följande:

Jag går mot strömmen och berättar istället om sulkyn ni funderar på :) Vi köpte en Maclaren Mark II när dottern var ca 3,5 och vi skulle flyga till London. Hon kan fortfarande (nu 4 år och ca 109 cm) ligga relativt skönt i den. Men tänk på att det är just en lättviktssulky - inget man drar långa vägar på grusiga trottoarer och i leriga parker. Hjulen fixar inte det i längden. Maclaren Mark II är så lätt att man kan bära den på axeln/ryggen när den inte används. Men den kostar ju lite, så vi hade nog inte köpt den om vi inte hade tänkt skaffa ett till barn. 

Antagligen BEHÖVER ni inte en ny vagn. Vi klarar oss utmärkt utan vagn till vardags sedan bra tid tillbaka, är egentligen bara när vi är på resa som vi verkligen känt behovet (typ på flygplatser, storstäder, kanske om vi ska vara ute sent på kvällstid eller att barnet behöver sova middag). Och om ett febrigt barn behöver åka till doktorn så kan det vara skönt att ha en sulky stående i garderoben. Men har man inte det så klarar man sig ändå. 

Principdiskussionen om hurvida fyraåringar ska åka vagn eller inte sparar jag åt dem som bryr sig om sånt. 

Tack för dina tips!Skrattande

Det är ju just att den är lätt som skulle vara en fördel. Jag åker ofta tåg själv med min dotter och just då skulle en lätt och smidig vagn vara bra. Det är skönt att kunna ha henne fast i vagnen när man är på perrongen. 

Ja, kanske jag letar efter nåt lite billigare för det blir nog mest bara att använda den till nån resa och parkbesök nu i sommar. Inte några skogspromenader, då får hon gå själv Flört
  • tessan27

Vi hade vagn till sonen förra sommaren då han var 4 år och någon månad. Vi åkte till Stockholm för att gå på grönan och funderade innan om skulle ta vagnen eller inte. Och tur var det för när vi kom fram upptäckte vi att han hade feber... Utan vagn hade vi fått åka hem igen 12 mil... Nu kunde vi ge honom alvedon och stoppa ner honom i vagnen, ta oss till grönan åka lite karuseller innan han somnade i vagnen, medan storasyster kunde åka lite till.
    Så ibland behöver man vagn till 4 åringar också. I år har vi valt att sälja sulkyn, nu känns han för stor blir 5 i april.

• Sjömamma
    Morkullan skrev 2015-02-20 15:13:33 följande:

Beror ju på barnets själv, hur den klarar av att gå, i kombination med kraven som ställs på att orka gå en viss sträcka under en viss tid.

I vår familj har vi hund = många och långa promenader barnet måste med på i alla väderlekar och även när hen är trött efter förskoledagen.

Barnet är 2 1/2 år och kan vanligtvis i någorlunda utvilat tillstånd utan problem gå tre km utan paus, men då gäller det att ha obegränsat med tid.

Detsamma gäller många fyra-åringar. De orkar oftast gå långt om de är utvilade, friska och mätta- men det kan ta tid. För att slippa onödiga konflikter om en vet att det kommer krävas promenader som inte tar hänsyn till barnets aktuella form är en vagn som back up bra att ha. En begagnad sulky kan du få billigt.

Nu har vi inte hund men då kan jag verkligen förstå att man behöver vagn Glad

Det är ju just vis lite speciella situationer som en vagn kan behövas. Nåja, jag har ju ett par månader till på mig innan det är sommar. Jag får väl lägga dottern i hårdträning Flört
  • Sjömamma
    tessan27 skrev 2015-02-20 21:44:48 följande:

Vi hade vagn till sonen förra sommaren då han var 4 år och någon månad. Vi åkte till Stockholm för att gå på grönan och funderade innan om skulle ta vagnen eller inte. Och tur var det för när vi kom fram upptäckte vi att han hade feber... Utan vagn hade vi fått åka hem igen 12 mil... Nu kunde vi ge honom alvedon och stoppa ner honom i vagnen, ta oss till grönan åka lite karuseller innan han somnade i vagnen, medan storasyster kunde åka lite till.
    Så ibland behöver man vagn till 4 åringar också. I år har vi valt att sälja sulkyn, nu känns han för stor blir 5 i april.

Ja, det är ju just det att mycket oförutsett kan dyka upp. Man kanske blir försenad, det blev längre att gå än man tänkt etc. Då är det ganska bra att kunna ha en vagn åt henne. 

Tur för er att ni hade vagnen så ni inte fick resan förstörd!
  • Absolut rent

Ja vad ska man säga.... mitt äldsta barn var 3 år och 5 mån när hon fick ett syskon och jag hade ingen syskonvagn - hon fick snällt traska bredvid.... det hände hon fick ligga bredvid lillebror då vi var på semester och var ute på promenad sent på kvällen. Kände aldrig att jag hade behov att ha vagn till henne.

• Lindsey Egot the only one
    Morkullan skrev 2015-02-20 18:45:57 följande:
    Att sluta använda vagn för att "det ser jätte konstigt ut" vid en viss ålder tycker jag är ett märkligt kriterium för när det är lämpligt att sluta använda vagn. Din kommentar låter som att du dömer dem som av något för dig okänt skäl valt att låta barnet åka vagn. Visst finns det stockholmare som använder vagn för att slippa betala biljett på bussen men oftast så kan en nog anta att det finns tyngre vägande skäl än snålhet/dålig ekonomi eller lättja när ett större barn åker vagn. Kanske har barnet du sett stukat foten? Eller är nyopererad nånstans? Eller har hjärtfel eller astma och inte orkar gå? Kanske är sulkyn smidigare än rullstolen när en ska åka kollektivt=trångt? Eller så kanske barnet bara är väldigt stort och betydligt yngre än det ser ut. Eller så kanske just det barnet inte är redo för långa promenader i högt tempo ännu. Om något av dina barn vid fyra års ålder skulle visa sig oförmögen att gå de sträckor som ibland krävs- av vilket skäl det än må vara- skulle du då hellre stanna hemma alternativt bära barnet eller kanske lugnt vänta på bättre tider eller skulle du svälja din stolthet och ta barnet i vagn trots att det troligtvis finns fler än du själv som tycker att det ser konstigt ut?

Min rekommendation är att använda barnets förmåga att, när än det krävs, kunna ta sig fram helt till fots, som vägledning för när det är dags att sluta med vagn.
    Jag hade själv kunnat tänka mig en liggvagn för vuxna. Tänk va skönt om någon körde runt mig på stadens gator och torg.

Allt handlar ju om bekvämlighet.

Jag har arbetat på förskola där föräldrarna kör sina barn 250m från hemmet till förskolan för lille Anna inte orkade gå fast hon är fem år och kommer kl åtta på morgonen. Och föräldrarna daltar som om Anna är två år och inte kan något själv. Och man ser hur Anna faller in i en roll så fort föräldrarna är med. Men så fort de åkt till jobbet blir Anna fem år och kan allt själv och klara det mesta helt själv. Ta mat, duka av, gå på toa, tom torka sig, klä på sig efter väderlek osv.

Föräldrarna borde följa med sina barn till förskolan en dag och lägga händerna på ryggen och bara se. Då kommer de få en helt annan uppfattning.
  • stor grön drake

Min 5-åring använder vagn ännu. På resa eller somrarna, för att sova i. Vi bor så, att har vi varit på resa kommer vi hem mitt i natten med färja, och då är vagn nästan ett måste ännu. Är vi bara hemma är det gå eller cykel som gäller

• tobbe01
    stor grön drake skrev 2015-02-21 05:38:55 följande:

Min 5-åring använder vagn ännu. På resa eller somrarna, för att sova i. Vi bor så, att har vi varit på resa kommer vi hem mitt i natten med färja, och då är vagn nästan ett måste ännu. Är vi bara hemma är det gå eller cykel som gäller

Skulle skriva ngt liknande om våra barn när de var fem men nu behöver jag ju inte.
  • Fenna
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-20 12:23:34 följande:
    Men en tre, fyra åring! Skämtar du?

På förskolan går alla barn över 2,1/2 år. Det är bara de riktigt små som åker vagn när de går utanför grindarna. Det är bekväma föräldrar som sätter barnen i vagn i tid och otid. Jag kan förstå om man har bråttom och måste hinna i tid eller bor olämpligt med mycket tung trafik. Men på semestern eller på helgen när man har all tid i världen.
    Jag är helt övertygad om att de bekväma föräldrarna inte har vagn. De åker bil.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2015-02-20 13:24:55 följande:
    Fast varför kan de inte få åka vagn om de vill om det inte påverkar den då. Alla vara glad och nöjda. Onödiga konflikter känns meningslösa att ta.
    Klart dina barn får åka vagn, om ni vill ha det så. Jag svarade ju TS vad jag personligen anser, eftersom hen villa veta hur andra har gjort. Och för oss var barnvagnen en ruskigt onödig pryl efter 3 års ålder eftersom sonen kunde gå själv.
  • tobbe01

Om man vill gå på en härlig långpromenad en solig söndag på vårvintern (t ex) så är det inte säkert att ens femåring orkar med. Kanske går man mer än en mil? och då kan det vara tryggt att ha vagnen med utifall att.

• gbgumman
    Fenna skrev 2015-02-21 09:36:15 följande:
  • stor grön drake

Cykel

tobbe01 skrev 2015-02-21 10:28:32 följande:

Om man vill gå på en härlig långpromenad en solig söndag på vårvintern (t ex) så är det inte säkert att ens femåring orkar med. Kanske går man mer än en mil? och då kan det vara tryggt att ha vagnen med utifall att.

• tessum

Min äldsta dotter klättrade ur vagnen när hon nyss fyllt 2 och efter det vägrade hon att åka vagn. Hon gick glatt bredvid mig till dagis, en sträcka på ca 3 km.

Andra dottern åkte vagn länge, tills hon var närmare 5. Hon hade aldrig orkat med att gå en hel dag under tex semesterresor.

Barn är så olika.

• tobbe01
    stor grön drake skrev 2015-02-21 10:58:00 följande:

Cykel

På vårvintern i Norrland där vi bor? 
  • Natulcien
    Fenna skrev 2015-02-21 09:36:15 följande:
    Jag tror inte heller att man använder vagn av bekvämlighet, för det är ju bra mycket mer bekvämt att promenera bredvid sitt barn än att skjuta hen i en vagn...
  • mammalovis

Självklart önskar jag ju att min 4-åring går mycket, men de dagar hon tjurar ihop är det lättare att sätta henne i vagnen än fortsätta bråka, oftast har hon somnat i vagnen på vägen hem eller i soffan innan 18, vilket förklarat tjurigheten. De dagar hon är pigg orkar hon gå hela vägen hem, så allt beror på dagsformen. Vi lämnar förskolan runt halv fem på eftermiddagen 4 dagar i veckan. Att hon somnade även i fredags vid 3 var definitivt inget jag hade räknat med. Då har vi en promenad hem på ca 1,5 km.

• Texasthecat

När jag blev gravid med Lillfjutt så började vi avvänja tvillingarna från vagn. De var runt två årsåldern då. Nu är de fyra och har inte suttit i vagn alls sen de var tre och lillebror föddes. Det har helt enkelt att göra med att det skulle bli förmycket vagnar med en syskonvagn och en bebisvagn. Tvillingarna har sina sparkcyklar och det funkar bra.

Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
Svar på tråden Barnvagn till 4-åring, hur länge behöver man en barnvagn?