• joss82

IVF på RMC Malmö 2015

Nästa vecka kommer vår gynekolog skicka iväg en remiss för IVF på RMC. Jag har ägglossningsproblem och min sambo har för dålig kvalitet på sina spermier, som jag förstår det är chansen att vi ska bli gravida på egen hand liten. Nu håller vi alla tummar för att de tar emot oss på RMC och tycker att vi uppfyller kriterier för IVF! Vill gärna ha kontakt med fler som ska påbörja eller har påbörjat IVF i Malmö. Hur lång tid för man vänta på besked om remissen blivit godkänd? Hur lång tid dröjer det från att remissen kommit in tills man faktiskt för göra sitt första IVF-försök? Hur är det att gå igenom hela proceduren? Jag vill veta allt och prata med andra som vet eller ska gå igenom samma sak!

• Svar på tråden IVF på RMC Malmö 2015
  • Fröken Smilla

Hej!

Vi fick en remissbekräftelse nån vecka in i november, vår gynekolog hade skickat in DN ca en vecka tidigare. I bekräftelsen stod det att vi inom tre månader skulle få en tid (dvs den vanliga vårdgarantin) och vi förväntade oss inget fort. I början av december fick vi ett brev från RMC med en tid redan två veckor senare för första mötet. När vi kom dit fick vi veta att vi kunde börja redan vid nästa mens, såvida det inte var för många som ville börja då. Så vi hämtade ut alla mediciner, och inväntade mens.

Den 1/1 kom så mensen och dagen efter ringde jag dit och meddelade det. Blev uppringd lite senare och fick klartecken att börja med sprutorna samma kväll så jag tyckte allt gick väldigt fort!

Nu fick vi ju korta protokollet, men det spelar ju mindre roll

Det är en spännande och ganska knasig resa att gå igenom! Det är som en bergochdalbana... Man ska vara beredd att åka dit ofta i början, jag åkte dit nästan varannan dag då äggblåsorna inte riktigt ville växa till sig. Sen bara det att ge sig själv en massa sprutor inte helt vanligt haha!

Men de är otroligt proffsiga på RMC. Äggplocket gick betydligt mer smärtfritt än jag trodde (älskar morfin!!) och man blev väl behandlad. Våra befruktade ägg långtidsodlades och ett ägg sattes in 5 dagar efter äggplocket.

Ruvartiden därefter är pest och pina. Man har gått från en massa action till dödtid. Man bara väntar och väntar på testdagen.

Jag kan också garantera deras skicklighet då vi 29/1 testade positivt helt overkligt! Och på första försöket. Hade aldrig kunnat tro det... Så från det att gynekologen skickade remissen, tills dess att vi fick ett positivt gravtest tog det mindre än 3 månader!

Lycka till, jag håller tummarna för er!!

• joss82
    Fröken Smilla skrev 2015-02-18 21:53:10 följande:

Hej!

Vi fick en remissbekräftelse nån vecka in i november, vår gynekolog hade skickat in DN ca en vecka tidigare. I bekräftelsen stod det att vi inom tre månader skulle få en tid (dvs den vanliga vårdgarantin) och vi förväntade oss inget fort. I början av december fick vi ett brev från RMC med en tid redan två veckor senare för första mötet. När vi kom dit fick vi veta att vi kunde börja redan vid nästa mens, såvida det inte var för många som ville börja då. Så vi hämtade ut alla mediciner, och inväntade mens.

Den 1/1 kom så mensen och dagen efter ringde jag dit och meddelade det. Blev uppringd lite senare och fick klartecken att börja med sprutorna samma kväll smile1.gif så jag tyckte allt gick väldigt fort!

Nu fick vi ju korta protokollet, men det spelar ju mindre roll smile1.gif

Det är en spännande och ganska knasig resa att gå igenom! Det är som en bergochdalbana... Man ska vara beredd att åka dit ofta i början, jag åkte dit nästan varannan dag då äggblåsorna inte riktigt ville växa till sig. Sen bara det att ge sig själv en massa sprutor smile5.gif inte helt vanligt haha!

Men de är otroligt proffsiga på RMC. Äggplocket gick betydligt mer smärtfritt än jag trodde (älskar morfin!!) och man blev väl behandlad. Våra befruktade ägg långtidsodlades och ett ägg sattes in 5 dagar efter äggplocket.

Ruvartiden därefter är pest och pina. Man har gått från en massa action till dödtid. Man bara väntar och väntar på testdagen.

Jag kan också garantera deras skicklighet då vi 29/1 testade positivt smile1.gif helt overkligt! Och på första försöket. Hade aldrig kunnat tro det... Så från det att gynekologen skickade remissen, tills dess att vi fick ett positivt gravtest tog det mindre än 3 månader!

Lycka till, jag håller tummarna för er!!

Åh, vad roligt att läsa din berättelse! Stort grattis till plusset! Skönt att höra att det inte verkar vara alltför långa väntetider, jag räknade kallt med att första försöket skulle bli tidigast efter sommaren. Nu blev jag glad! Håller alla tummar för att det går så smidigt för oss också. Får jag fråga vad ni hade för problem? Så rädd att de inte ska ta emot oss!
  • Fröken Smilla
    joss82 skrev 2015-02-19 11:21:33 följande:

Åh, vad roligt att läsa din berättelse! Stort grattis till plusset! Skönt att höra att det inte verkar vara alltför långa väntetider, jag räknade kallt med att första försöket skulle bli tidigast efter sommaren. Nu blev jag glad! Håller alla tummar för att det går så smidigt för oss också. Får jag fråga vad ni hade för problem? Så rädd att de inte ska ta emot oss!

Tack!

Vi är oförklarligt barnlösa, dvs man hittar varken fel på mig eller min man. Jag ser ingen anledning till varför de inte skulle ta emot er
  • Mammas Lilla Ängel

Jag vill gärna följa er resa. Jag kan berätta lite kort så du förstår varför.
    Jag och min sambo har varit tillsammans i 7år. Han är sjuk och har en godartad tumörsjukdom och en kronisk hudsjukdom.
    Under första året vi var tillsammans så fick han beskedet att han var tvungen att genomgå cellgifter, detta var då år 2009-2010 om jag minns rätt så var det i 7 månader och efter det 6 månader där jag inte fick bli gravid.

Innan han började med sina cellgifter så fick han en remiss till RMC i Malmö där han frös in 3st spermaprover. Sommaren 2012 blev jag gravid efter en lång och tuff väntan och många månaders försök hemma på egen hand. Redan långt innan vi började försöka så visste vi att hans sperma var kraftigt nedsatt. Jag blev iaf gravid och vi var lyckliga i 22 veckor tills vattnet gick och vi förlorade vår son den 5 oktober 2012. Under tiden på sjukhuset fick vi erbjudande om att få hjälp med nästa graviditet men i den bubblan jag var i så sa jag nej, var tvungen att smälta allt som hände för jag var förkrossad.

Nu 2,5år senare har vi inte lyckats bli gravida trots vi försökt varje månad. Jag är så less på att inte kunna bli gravid på egen hand och är villig att söka hjälp nu!
    Eftersom jag är under pågående vaccination av HPV och tar sista sprutan 10 April så få jag inte bli gravid då heller :(

Jag ska boka och be om en gynundersökning efter 10/4 och fråga varför jag inte blir gravid längre. Bör jag ta med sambon på denna undersökning? Hur tog du första kontakten? Jag vill gärna följas åt om du vill?

Kramar

• joss82
    Mammas Lilla Ängel skrev 2015-02-19 16:00:39 följande:

Jag vill gärna följa er resa. Jag kan berätta lite kort så du förstår varför.
    Jag och min sambo har varit tillsammans i 7år. Han är sjuk och har en godartad tumörsjukdom och en kronisk hudsjukdom.
    Under första året vi var tillsammans så fick han beskedet att han var tvungen att genomgå cellgifter, detta var då år 2009-2010 om jag minns rätt så var det i 7 månader och efter det 6 månader där jag inte fick bli gravid.

Innan han började med sina cellgifter så fick han en remiss till RMC i Malmö där han frös in 3st spermaprover. Sommaren 2012 blev jag gravid efter en lång och tuff väntan och många månaders försök hemma på egen hand. Redan långt innan vi började försöka så visste vi att hans sperma var kraftigt nedsatt. Jag blev iaf gravid och vi var lyckliga i 22 veckor tills vattnet gick och vi förlorade vår son den 5 oktober 2012. Under tiden på sjukhuset fick vi erbjudande om att få hjälp med nästa graviditet men i den bubblan jag var i så sa jag nej, var tvungen att smälta allt som hände för jag var förkrossad.

Nu 2,5år senare har vi inte lyckats bli gravida trots vi försökt varje månad. Jag är så less på att inte kunna bli gravid på egen hand och är villig att söka hjälp nu!
    Eftersom jag är under pågående vaccination av HPV och tar sista sprutan 10 April så få jag inte bli gravid då heller :(

Jag ska boka och be om en gynundersökning efter 10/4 och fråga varför jag inte blir gravid längre. Bör jag ta med sambon på denna undersökning? Hur tog du första kontakten? Jag vill gärna följas åt om du vill?

Kramar

Hej!
    Vilken resa ni gjort! Ska du boka tid på RMC då? Tror absolut du ska ta med sambon i så fall, antar att han borde göra nytt spermaprov och så. Vi har haft kontakt med en privat gynekolog som gjort utredning på oss och kommer att skicka remiss till RMC. Kul med fler i tråden =).
  • Mammas Lilla Ängel

Ja det har varit tufft. Jag gick tidigare hos den vanliga vården , men ska skriva in mig på privat klinik nu i nästa vecka. Jag har läst att man får bättre och snabbare vård hos privat. Jag ska börja med ett besök hos gynekolog och förklara läget, sen får vi ta det därifrån, men en remiss till RMC vet jag att vi kommer få då han som du säger förmodligen måste göra nytt prov. Men jag vet att de frysta proverna är bättre än dagsläget. Han har ätit och gått på så ofantligt mycket mediciner sedan de togs :(

Hur gamla är ni? :)

Jag är 26 och han 29

• avin78

Hej
    Jag misslyckade två behandlingar( först ivf kort protokoll och andra ICSI i malmö region skåne) jag är 36 år, och det är oförklarat problem,
    Jag vet inte vad kan man göra? jag behöver prata om problemet, jag är undrar om tar min tredje chans eller börja i privat klinik? här in Sverige man kan inte har mer än en embryo  återlämna , hur ska bli om man bor själv läkaren att har mer än en , därför jag har läst på nätet i andra länder att det gör återlämna två eller tre embryo ,för att ha mer chans( risken för tvillingar jag vill acceptera ),

Svar på tråden IVF på RMC Malmö 2015