• Litet My

tips på fetare/nyttigare måltider

Har en underviktig 3,5 åring som vi försöker "göda upp" lite. Har ni något tips på lite "fetare" mellanmål, frukostar och maträtter (mer än att bara ösa i smör och grädde). Mina ider är slut eftersom hon är extremt kräsen och "feg" med att våga smaka på nåt nytt öht. Finns heller inga klockrena maträtter som alltid går ner mer än möjligtvis päron men det går ju inte att leva på (som många barn annars brukar ha). Smal har hon alltid varit men numera märks det tyvärr både i trötthet och dåligt humör. Hur hade ni gjort eller kanske lagt upp en hel dag?

• Svar på tråden tips på fetare/nyttigare måltider
  • sofiashem

Skapade en liknande tråd för bara ett par timmar sedan. Handlar om desserter till 4,5 åring. Har fått många bra tips som man kan ha som mellanmål. Lycka till! :)

• Litet My
    sofiashem skrev 2015-02-17 14:54:21 följande:

Skapade en liknande tråd för bara ett par timmar sedan. Handlar om desserter till 4,5 åring. Har fått många bra tips som man kan ha som mellanmål. Lycka till! :)

Jag såg den, men tänkte det varit lite fult av mig att beslagta din tråd. Håller dock koll på alla tips där. :)
  • sofiashem
    Litet My skrev 2015-02-17 14:57:13 följande:
    Jag såg den, men tänkte det varit lite fult av mig att beslagta din tråd. Håller dock koll på alla tips där. :)
    Du får jättegärna haka på! Vet själv hur ensam man känner sig med dessa problem. Det är guld värt att byta erfarenhet med varandra!
  • scanmia

Chokladfondue: smält choklad med en liten slurk grädde och låt sedan alla doppa fruktbitar.

Smoothies och milkshakes.

Nötter. Äter hon jordnötssmör? Eller andra nötsmör? Smeta lite på äppelskivor och se om det uppskattas.

Pannkakor? Gör med lite fler ägg än vanligt. Byt kanske ut lite av mjölet mot någon nyttigare variant. Finriv lite morot eller potatis för att få upp näringsvärdet lite. Servera med äppelmos eller färska bär och frukter. 

• liol1973

Något som fungerat för oss att få vår välling älskande dottern att gå upp i vikt, är att låta henne få sin älskade välling till frukost, och hon får så då mkt hon vill under första timmen uppe. Frukostvällingen består dock av 50/50 6-månaders välling och ersättning (hon har en för barn över 1år som ger fullgod näring, så tänk näringsdryck där).

Vitsen med den här vällingblandningen är att den näringsmässigt och kalorimässigt är bra samtidigt som den innehåller väldigt lite fibrer och mjöl så hon står sig inte lika länge på den utan är sugen på en frukt redan ngn timme senare och hon äter oftast väldigt bra lunch på dagis också. Den konkurrerar alltså inte ut övrig mat under dagen.

Nackdelen med att ge extra fett är att fettet även mättar bra och länge, så för oss ökade inte den totala mängden kalorier hon fick i sig när vi ökade på fett mängden utan det blev mindre av andra saker istället.

• Christabel81

Min 4-åring älskar avokado med lite pressad citron i. Perfekt som komplement till mellis. Turkisk/rysk yoghurt med smaksättning av tex rivet citronskal eller vaniljpulver är gott. Eller rör ner bär.

Svar på tråden tips på fetare/nyttigare måltider