• Anonym (VAB)

VAB

Hej,

Jag är mammaledig och tar inte ut någon föräldrapenning. Om jag blir sjuk så att jag inte kan ta hand om vårt barn kan min man ta ut VAB även om jag inte får föräldrapenning/sjukpenning och måste jag sjukanmäla mig?

Tack för hjälpen.

• Svar på tråden VAB
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir sjuk och den andra föräldern behöver avstå arbete för att ta hand om barnet, anmäler han föräldrapenning om barnet är under 8 månader. Om barnet är över 8 månader har han rätt att anmäla och ansöka om tillfällig föräldrapenning (vabb), han fyller I annan anledning ordinarie vårdare sjuk.

Du behöver inte göra någonting eftersom du inte har ansökt om någon ersättning från oss eller att du avstår arbete.

Hälsningar
    Tella, handläggare 

• Anonym (VAB)

Tack för svar. Jag har en till fråga och vore tacksam om ni kan svara på den.

Jag jobbar som säljare och har fast anställning men 100 % provisionslön.

Kan jag Vabba sen när jag börjar jobba och barnet blir sjukt? Har inga fasta arbetstider utan styr det själv och VAB ersättning är ju ersättning för förlorad inkomst. Men är jag hemma exempelvis tre dagar så kan jag inte exempelvis åka ut till kunder eller få något sålt. Hur ser ni på detta? Kan jag Vabba eller inte? Sen undrar jag om VAB är samma ersättning som fp? Min systers man fick nämligen lägre fp än vab trots samma sgi.

Ha en fin dag!

• Försäkringskassan

Hej

Avstår du arbete så kan du vabba. Styr du arbetet själv och har bestämt att du ska arbeta och barnet blir sjuk så måste du självklart kunna vabba.

Vab och fp är inte samma ersättning. Inkomssttaket är 333 700 för vab och
    445 000 kr för fp. Vid vab så delas årsinkomsten med årsarbetstiden men vid fp så delas årsinkomsten med 365 dagar. Eftersom man kan kan ta fp 7 dagar i veckan så blir dagsbeloppet oftast lägre.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden VAB