• gosling

Dubbla medborgarskap. Svenskt- franskt

Går det? Min dotterns pappa är fransman. De har ien kontakt. Kan hon få dubbelt medborgarskap?

Har dom på att faderskapet gälleri båda länderna.

• Svar på tråden Dubbla medborgarskap. Svenskt- franskt
  • studentska

Dubbelt medborgarskap är ju tillåtet i svensk lag i alla fall. Enklast är nog att du kontaktar franska ambassaden som borde kunna hjälpa dig vidare i frågan.

• Mrs D

Ja, man kan ha dubbelt medborgarskap mellan sverige och Frankrike. vet inte hur du ska göra för att ansöka. Kontakta svenska ambassaden i Paris, dom borde kunna hjälpa.

www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Paris/Service-till-svenska-medborgare/Medborgarskap1/Dubbelt-medborgarskap/

Min man har dubbelt medborgarskap sedan 2013, Irland / UK, född i England med en irländsk pappa. Allt han behövde göra var att registrera sin födsel hos irländska myndigheten, för det behövde han sitt födelsbevis och sin pappas. Kanske funkar lika?

• gosling

Svårigheten i detta fall är att jag inte har någon födelseattest för pappan då jag ej har någon födelseattest

• BuoBä

Hittade den här tråden också nu. Om du har dom på faderskapet, finns det inte en födelseattest bland de papperena då som du kan begära ut?

• gosling

Inget födelseattest i domen mig veterligen i allafall. Kan ej franska....

• Anonym (L)

I svensk lag är det så att barnet automatiskt får svenskt medborgarskap om någon av föräldrarna är det, kan det inte vara så i fransk lag också? Att barnet alltså genom födseln förvärvade franskt medborgarskap? Om du är väldigt angelägen om att barnet ska få franskt medborgarskap bör du kanske ta kontakt med en fransk advokat som kan reglerna där? Om barnet inte har avsikt att bo i Frankrike tycker jag dock det är rätt onödigt att ha franskt medborgarskap (att resa dit är lätt ändå eftersom Frankrike är med i EU), av den anledningen att fransk lag förmodligen (som svensk gör), innehåller regler om att medborgarskapet kan dras in om man saknar relation till landet, ex aldrig bott där.

Svar på tråden Dubbla medborgarskap. Svenskt- franskt