• frestelsen

myom polyp muskelknut??

Jag och min man har försökt bli gravida ett tag nu. Jag har ett barn och gjort 2 aborter för många år sen. Efter några månader fick vi plus och lika snabbt ett mf i v. 5 eller 6. Sen fick jag plus på plus och de gjorde en koll. Sa att jag hade en polyp i livmodern där ägget vill fastna. Ska operera bort den 3/3. Mer och mer har jag ont i livmodern och längtar tills den är borta. Läkaren sa att den va liten. Sen började jag läsa om dessa saker och några skrev att de blir svårare efter pga ärrbildning. Kan inget om detta, om någon vill dela med sig vore jag otroligt tacksam

• Svar på tråden myom polyp muskelknut??
  • Dalens

Jag vill också veta... Har precis fått veta att jag har ens stor myom som de ska ta bort eftersom jag inte blivit gravid... Skulle vilja om du vill berätta hur operationen är också när du gjort din...

• frestelsen

Jag kan berätta om min efter :) hur länge har du försökt bli gravid? Har du också fått massa missfall?

• Dalens

Hej! Ja det får du jätte gärna göra. ???? Ska äta esmya i tre månader först nu och sen operation om den är tillräckligt liten, så jag har ett tag kvar. Jag har försökt blivit gravid i tre och ett halvt år, min sambo har barn sen tidigare. Har inte haft ett missfall, utan mensen som kommer som en klocka varenda månad. Påbörjade i dec en fertilitets utredning, därför de hitta myomet. Jag är också rädd för ärrbildning. Men å andra sidan har jag ju inte lyckats bli gravid så jag har ju inget att förlora... Läser man om myom så är det otroligt vanligt verkar det som, men jag har aldrig hört någon i min närhet prata om det. Man skulle vilja veta om folk lyckas bli gravida efter borttagning!? Oj vart långt det här men det snurrar ju i huvudet... ????

• Dalens

Det ska vara !!!! Tecken och inte frågetecken! Vill ju jätte gärna höra hur din operation var! ????

• frestelsen

Oj det lät som massa jobb framför dig. Minska va inte så stor, men den gör att ägget inte kan fastna. Har riktig mens och ont hela månaden. Har en dotter som är 13 så då gick de:)

Vad säger läkaren till dig? Med att få barn efter operationen? Har du ont med?

Jag har inte så långt kvar och hoppas på bebis efter :)

• Dalens

Ja min är stor, min är 7 cm. De har inte hittat nå annat fel än just den så de hoppas att de löser sig när den är borta. Men mer än så har de inte sagt. Så man undrar hur stor procent av de som tar bort den faktiskt lyckats... Drygt m tabletterna bara som ska skicka mig en bit åt klimakteriet så den krymper.... Känns spännande! ???? jag har fruktansvärt ont i magen å ben när jag har mens och sen har jag lite ont hela tiden i magen... Men det har jag trott varit att man är stressad eller nåt förut. Jag håller tummarna att det löser sig för dig efter operationen! ???? Har de sagt hur länge du ska va sjukskriven efteråt?

• Dalens

Jaha nu kom jag på att jag inte kunna använda en vanlig smiley för då blir det en massa frågetecken!!! Hahaha

• frestelsen

De kommer säkert lösas efter din operation. Har läst runt och tekniken går ju framåt :) Du kommer nog bli gravid efter.

usch visst är de jobbigt att ha ont hela tiden:( tur att vi kan bli av med skiten!

Jag ska bli sövd sen skrapar de bort den. Jag pluggar och ska på föreläsning dagen efter så ingen sjukskriven tid för mig:)

Nä vet de går inte o göra smileys haha blir bara ????

• Dalens

Skönt att du får en skrapning, tror inte det blir så enkelt för mig! ja vi håller tummarna att vi båda blir gravida! Men ***** muskelknut!!!!

• emjh

Hej! 

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter eftersom det känns som att det finns ganska lite information om myom och det kan kännas ganska otäckt att få beskedet. 

Jag hade ett myom som jag inte visste om, som upptäcktes under graviditeten. Efter operation har jag nu två barn och då hade jag ändå myom kvar efter operationen. 

Så här är min historia: 
    Mitt myom upptäcktes vid RUL i v16 och var då ca 8x8 cm. Man bestämde att jag skulle förlösas med kejsarsnitt eftersom myomet satt i vägen för vaginal förlossning. Jag skulle följas noga på spec-MVC under graviditeten. 

Men..., jag fick komma på magnetröntgen eftersom de var osäkra på om det var ett myom, och efter magnetröntgen var man fortfarande inte säker: det kunde vara en elakartad tumör. 
    Så de ville operera, omedelbart! Vi skulle precis åka till New York så jag frågade om vi kunde skjuta på det (sen ångrade jag mig men fick inte tag på dem, kände mig lite smått chockad). 

Hur som helst, i v21 opererades jag under narkos. Det blev ett vertikalt snitt på 15 cm och sjukskrivning en månad, Fick ligga med dropp som skulle minska sammandragningarna de första dagarna, det var ju såklart ökad risk för missfall. 

Knölen hade växt till 10x10 cm när de tog bort den. Efter 2-3 veckor ringde läkaren och meddelade att det var ett godartat myom. Puh! 

Nu har jag min lilla Fia och jag kunde föda naturligt eftersom myomet var borta och allt hade läkt ordentligt. Jag blev fantastiskt väl omhändertagen på sjukhuset! 

Såklart fanns en oro efteråt, om jag skulle kunna bli gravid igen. Först var det tal om att ta bort ena äggstocken men det slapp jag eftersom myomet satt på stjälk. Det var inte lätt att bli gravid men när vår Fia var drygt tre fick hon en lillebror! 

• Fröken Smilla

Jag har läst på lite om polyper. Jag var mitt inne i en IVF-behandling då vi fick veta att jag har en polyp i livmodern. Det då ut som alla ägg skulle frysas efter utplock då man först ville av bort polypen. Vid nästa VUL hade dock polypen minskat något och det skulle stämmas vid äggplock om det skulle bli totalfrys eller inte. Vid ÄP sa då läkaren att han tyckte polypen var väldigt liten och det nu var upp till oss om vi ville göra återföring eller inte. Vi bestämde oss ganska snabbt för att göra färskåterföring, och läkaren sa att om det blir missfall så tittar vi närmre på det. Det lilla ägget bestämde sig för att fästa nån helt annanstans så nu är vi gravida i vecka 9 och allt ser bra ut!

Polyper är ju tydligen rätt vanlig men de flesta upptäcker inte det alls. Men jag har också läst att man oftast har lättare att bli gravid efter op, så lycka till TS! Jag tycker inte du ska oroa dig för ärrbildning, utan se fram emot möjligheterna efter operationen

• AYv

Jag blev gravid och genomförde första ultraljudet i v12 och de var då de hittade mitt myom. Myomet var jättestort (10 cm) men eftersom jag var gravid ville de inte göra något utan bokade endast in extra kontroller. Tyvärr fick vi missfall i v15 (jag tror att myomet orsakade det men det är inget de kunde säga med säkerhet.

Därefter fick jag påbörja en hormonbehandling i 20 veckor för att krympa myomet. Jag hade dock tur och fick endast vallningar som biverkning, (man kan ju få värre symptom av klimakteriet.) Därefter opererades jag och har nu ett snitt på ca 15 cm vid bikinilinjen. Jag sövdes och var sjukskriven i 2 veckor efter operationen. Därefter gällde ungefär samma restriktioner som efter kejsarsnitt avseende att lyfta och träna.
    Operationen gick bra och de fick bort allt.  Jag har därefter fått en liten dotter 2014

• Dalens

Men va kul att fler ville berätta!!! Låter ju faktiskt som att allt kan lösa sig å att vi inte behöver va oroliga! men till dig AYv vad hade u för hormonbehandling, jag äter esmya å jag ärrrrr såååå trött.... Å hur gick operationen för dig frestelsen??

• Dalens

Å en fråga till dig emjh hur var det att göra magnet röntgen? för det ska jag göra snart...

• emjh
    Dalens skrev 2015-03-08 13:17:50 följande:

Å en fråga till dig emjh hur var det att göra magnet röntgen? för det ska jag göra snart...

Jag tyckte det var fruktansvärt. Mitt bästa tips: ta med egen musik! Jag visste inte att man kunde göra det men jag blev erbjuden radio - jag tackade nej eftersom radio kan vara en annan sorts tortyr, men följden blev att jag tvingades lyssna på maskinens knackande och bankande i 30 minuter. Bebisen var inte heller glad kan jag säga... jag mådde jättedåligt efteråt, kanske för att jag spände mig så mycket...? 

Men som sagt, har du musik med som du gillar tror jag inte det är så farligt. Då kan du slappna av, blunda och ha det skönt en stund. Lycka till!
  • Dalens

Ja jag gjorde min röntgen i veckan, hade med mig egen musik men tyckte det var lika hemskt ändå! Till er som har blivit opererade: jag har ju aldrig blivit sövd aldrig legat på sjukhus, vad ska jag vänta mig? Efter operationen klarar man att gå på toa själv? Ja det låter lite löjligt men jag vill veta hur ont har man och hur mycket klarar man själv sen? Jag är ju van att vara självständig så det här med att vara beroende av andra känns sådär.... Hua....

Svar på tråden myom polyp muskelknut??