• Hrönn

6 månaders bebis vaknar så tidigt!

Hej!
    Jag har en 6 månaders dotter som alltid vaknar runt 04-05 och vill upp...mycket jobbigt Rynkar på näsan Hon ligger och babblar i sin säng ( ganska högt ) , har försökt söva om henne med välling, byta blöja, stoppa in nappen otaliga ggr. grejen är den att jag tycker att det är natt vid den tiden och man går inte upp då, och vill lära henne det, det är bara det att vägg i vägg med henne ligger hennes storasyster, som är ganska lättväckt, vill ju inte väcka henne, hon behöver ju sin sömn. hur skall jag göra? går det ens att lära henne sova längre? Spelar ingen roll om vi lägger henne kl 18 eller kl 20, hon vaknar ändå runt 04-05.

Hälsningar från en trött mamma

• Svar på tråden 6 månaders bebis vaknar så tidigt!
  • Charlotte N

Går gör det nog, men det tar säkert tid. Sånt där brukar lösa sig med tiden. Hon är ju inte så gammal än. Om hon inte är ledsen kan hon väl ligga och snacka lite? Använd öronproppar:)

• Silje92

Jag har oxå en liten tjej på snart 6 månader . Hon vaknar runt 7-8 varje morgon. Men hon somnar heller inte förrens 21.30-22.00. Vilket gör att hon sover hela natten. Testat att söva henne senare? Kan tänka mig själv att man är pigg efter att ha sovit 10-12 timmar. Oberoende vad klockan är.

• Erikanin

Det går troligen över med tiden! Båda mina bsrn har varit sådana och läggtid spelade ingen roll. Själv är jag också morgonpigg men sover gärna till 6-7 i alla fall..

Min 6åring sover numera till 8 om vi inte väcker henne på loven. Men vår snart tiomånaders envisas med att stiga upp 05. Jag gör det bästa av situationen gem. Genom att själv gå till sängs 20-21 för att vara pigg och glad och orka med dagen (ensam hemma i veckorna så samlivet blir inte lidande, bara min fritid). Jag VET ju att det går över inom några år så det är bara att försöka stå ut. Får sovmorgon ibland av mannen på helgerna. Då turas vi om att få sova en ttimme extra.. :)

• älskarlivet81

Vi hade det likadant med vårt andra barn. Hon blir 2 år om en månad och vaknar fortfarande vid 6, men det är bättre än när hon vaknade 5 :D

Att lägga henne senare innebär ändå att hon vaknar vid 6 = trött tjej hela dagen efteråt. Vi har tagit bort hennes dagsömn nu då vi märkte att nattsömnen blev ännu sämre av dagsömnen. Under hela första året sov hon 4x30 minuter på dagen..

• Lorelei83

Min son är likadan. han kan vakna vid 4 och jollra sen somna om. Men vid 5 vill han alltid upp. Han har ju sovit sina 10 timmar då. 

Ja vet inte heller vad man ska göra. Men är glad att han sover hela nätterna iaf, med matning en gång eller två i blöjbyte.

Tror det blir bättre med tiden.

• Silje92

Har du testat att lägga henne i din säng brevid dig med nån leksak? Det har funkat för oss nångång. Får ligga där o prata o leka lite medans vi slumrat lite igen. Tillslut har hon oxå somnat.

Eller testat att stryka henne över magen. O inte prata med henne en massa utan bara va?

Hoppas hon kommer ur sitt mönster och sover längre snart. Det är jobbigt. Haft lika dant för ett tag sen. Men som tidigare skrev. Hon är inte så gammal. Det hinner ändra sig flera gånger om.

Lycka till!

• minerva123

Vår son var väldigt morgonpigg hela första året. Tyvärr var han kvällspigg också, så det blev inte mycket nattsömn då... Strax före året vände det. Nu skulle han gärna sova till 9 om han fick (och somna vid 23-tiden), dvs han har blivit kvällspigg och morgontrött precis som sina föräldrar. Så håll ut! När de är så små som 6 månader är det inte så mycket man kan göra med sömnrytmen, mer än att tro på att det går över.

Svar på tråden 6 månaders bebis vaknar så tidigt!