• Anonym (Miss lyckad)

Känner mig misslyckad (4 missfall)

Har försökt få barn i 3 år. Blivit gravid 4 gånger men fått missfall varje gång. Har gjort utredning som inte visar några fel. Min sambo tycker att jag klandrar mig själv och att jag inte borde det..

Men jag klandrar mig själv. Det är min kropp som är värdelös, som inte lyckas hålla fostren vid liv. :( Kan inte komma bort från känslan av att vara misslyckad. Misslyckad, bitter och barnlös. Inte den personen jag vill vara...

Någon som känner igen sig eller har råd?

• Svar på tråden Känner mig misslyckad (4 missfall)
  • Anonym (Fem mf)
    Anonym (Vill så gärna ha en till!) skrev 2015-02-22 16:35:19 följande:
    Skulle du kunna berätta lite mer om progesteronet? Finns det tester som visar att man behöver det etc? Vad är fördelarna och nackdelarna med att ta det?
    Hej

Crinone är ett vaginalgel som du tar varje kväll. Jag tog till v 18 , många tar fram till v 12 . Det är olika. Det finns prover att ta för att se om man behöver extra progesteron. Men ALLA mina prover har visat på normala värden och att vi haft otur. Men läkaren tyckte att jag skulle testa ,det är ju inte skadligt. Vet ju inte om det var det som gjorde susen men efter 5 mf var jag rätt deppig och desperat . Hoppas du får möjlighet att testa!
  • Anonym (Vill så gärna ha en till!)
    Anonym (Fem mf) skrev 2015-02-22 16:41:15 följande:
    Hej

Crinone är ett vaginalgel som du tar varje kväll. Jag tog till v 18 , många tar fram till v 12 . Det är olika. Det finns prover att ta för att se om man behöver extra progesteron. Men ALLA mina prover har visat på normala värden och att vi haft otur. Men läkaren tyckte att jag skulle testa ,det är ju inte skadligt. Vet ju inte om det var det som gjorde susen men efter 5 mf var jag rätt deppig och desperat . Hoppas du får möjlighet att testa!
    Tack så mycket för det snabba svar. Min läkare ringer mig på tis och då ska jag ta upp det med honom. Det är det jag menar med att det känns som man inte gjort alla tester på mig utan bara standard tester dvs sköldkörteln AMF och FSH.
  • Anonym (Fem mf)
    Anonym (Vill så gärna ha en till!) skrev 2015-02-22 16:49:53 följande:
    Tack så mycket för det snabba svar. Min läkare ringer mig på tis och då ska jag ta upp det med honom. Det är det jag menar med att det känns som man inte gjort alla tester på mig utan bara standard tester dvs sköldkörteln AMF och FSH.
    Hej

De skickade 7 rör blodprov när vi gjorde vår "utredning"'men främst verkade det vara standardproverna tsh, amh , sköldkörteln. Sen tittade de med ultraljud på mig och sambon fick lämna spermaprov .thats it. Kändes oerhört futtigt! Fick till svar att det är inget fel vi har bara otur. Femte gången gillt hade jag lust att kräkas på dem. Ingen tog mig på allvar. Det var lite på håret att jag fick crinone och trombyl denna gång . Men tjata och stå på dig !
  • Anonym (kromosomen)

Varför kollar de inte kromosomerna vid upprepade missfall? Vi förlorade vårt första barn i v 23 och då markerade ett prov på moderkakan kromosomfel på kromosom 15. Både sambon och jag fick kolla upp kromosomerna och det visade sig att jag har en balanserad translokation på kromosom 12 och 15. Vi har fått ett friskt barn, men efter henne har jag haft sex missfall. Jag förklarar det med ålder samt felaktiga kromosomer. Hade vi inte förlorat första barnet hade jag aldrig fått reda på varför jag fått så många missfall. Jag kan inte veta helt säkert, men det är ganska troligt att det är kromosomerna som spökar mest och då finns det PGD-behandling att tillgå.

• Anonym (Fem mf)
    Anonym (kromosomen) skrev 2015-02-22 17:54:21 följande:

Varför kollar de inte kromosomerna vid upprepade missfall? Vi förlorade vårt första barn i v 23 och då markerade ett prov på moderkakan kromosomfel på kromosom 15. Både sambon och jag fick kolla upp kromosomerna och det visade sig att jag har en balanserad translokation på kromosom 12 och 15. Vi har fått ett friskt barn, men efter henne har jag haft sex missfall. Jag förklarar det med ålder samt felaktiga kromosomer. Hade vi inte förlorat första barnet hade jag aldrig fått reda på varför jag fått så många missfall. Jag kan inte veta helt säkert, men det är ganska troligt att det är kromosomerna som spökar mest och då finns det PGD-behandling att tillgå.

Håller med! Känns ju troligast att det skulle vara nåt sånt fel . Alla läkare jag träffat har varit helt ointresserade av att hjälpa mig eller ta reda på orsaken . Har tappat helt tron på landstinget:(
  • Maggis01

Vår dotter föddes efter att jag fått Progesteron (vaginalt till v 12) och Trombyl (blodförtunnande) till v.35 efter två missfall. Krävde det när jag blev gravid igen efter att ha letat lite på nätet för ingen ville ju ta tag i problemen inom vården. Tror att progesteronet främst hjälper lite äldre kvinnor (jag var närmare 40) då kroppens egna produktion minskar med åren, och Trombyl hindrar blodproppar i moderkakan som orsakar missfall.

Så KRÄV att få det nästa gångdu blir gravid. Gör ju ingen skada!

• Agentkia
    Anonym (Miss lyckad) skrev 2015-02-10 09:51:13 följande:

Har försökt få barn i 3 år. Blivit gravid 4 gånger men fått missfall varje gång. Har gjort utredning som inte visar några fel. Min sambo tycker att jag klandrar mig själv och att jag inte borde det..

Men jag klandrar mig själv. Det är min kropp som är värdelös, som inte lyckas hålla fostren vid liv. :( Kan inte komma bort från känslan av att vara misslyckad. Misslyckad, bitter och barnlös. Inte den personen jag vill vara...

Någon som känner igen sig eller har råd?

Förstår att du klandrar dig själv. Det gör nog många. Har man kollat ditt TSH? Bara en undran.
  • che71

De kollade kromosomerna på både mig o sambon i missfallsutredningen, så den ingår i alla fall i Region Skåne.
  • che71

Precis som andra skriver så kan det vara värt att testa progesteron i alla fall.
    Jag tog det till v 16 eftersom jag är äldre o har immunproblem.
    Sen tog jag ju också Fragminspruta (apc resistens hittades vid utredningen) varje kväll o IL dropp några gånger under graviditeten o före, samt babyaspirin (liknar Trombyl) o cortisontabletter.
    7:e gången gillt blev det för oss!

• Anonym (!!!)

Hur kan din läkare inte gett dit progesteron? Det är bland annat till för att behålla fostret? Bygga upp slemhinnan för att ta emot foster och massa annat? De finns i vaggisar!

• Anonym (Miss lyckad)

Tack för alla uppmuntrande inlägg. Snart har vi säkert nya krafter att orka stångas med läkare för att få hjälp och för att orka med den psykiska terrorn att bli gravid. Just nu är det bara mörker. Vill så gärna ha barn. Och känner redan sorgen över att det inte kommer gå :'(

• Anonym (kromosomen)
    Phalaenopsis skrev 2015-05-03 00:51:34 följande:
    Visst är det något "fel" på dig som får många missfall. Du är alldeles för fertil och tar till dig även de embryon som inte är livsdugliga. Om bara embryot är har "god kvalité" har man alltså lika stor chans som vilken kvinna som helst att få ett friskt barn. Sedan skadar det förstås inte att kolla igenom sina hormonvärden etc.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/superfertilitet-b.../
    Fast man är väl inte alldeles för fertil om man blivit gravid 4 gånger på tre år...
  • Phalaenopsis

För fertil i jämförelse med de embryon som fått fästa sig. Hade man inte haft en exceptionellt generös livmoderslemhinna hade man aldrig blivit gravid ens de gångerna.

• Anonym (Mycket)

Tsh? Progesteron? Livmodern ser ut? Kromosomfel på äggen? Provat någon behandling? Äggdonation? Spermiedonation? Embryodonation? Surrogat? Adoption? Lycka till!!

• Anonym (Mycket)

Precis! I regel är det kromosomfel på nästan alla missfall. Både för de som får något enstaka och för de som får många.
Svar på tråden Känner mig misslyckad (4 missfall)