Ruvardag 5 och rikliga blödningar
Jag har endometrios och iaf en blockerad äggledare, på den sidan där ägglossning oftast är. Så 2012 gjorde vi vår första IVF behandling i Umeå via landslandstinget. Vi hade då försökt sen december 2010. Blev gravid på vår första IVF och fick 4 toppenfina blastocyster till frysen.
I Augusti 2014 påbörjade vi behandling för att göra ett stimulerar FET försök i september. Vid upptining dog en av blastocysterna, men den andra såg jätte fin ut så den satte de in. Vi var så positiva. Det funkade ju direkt sist, varför skulle det inte göra det nu, vi är ju så unga också. Men redan på ruvardag 6 kom mensen. Hela världen rasade.
I november åkte vi upp för att göra ännu ett stimulerat FET. Och hade redan bestämt med vår hemortsläkare att om inte det funkade så skulle vi åka till Falun istället. Den här gången var det oxå en av blastocysterna som inte klarade upptining, den andra såg jättefin ut. Jag grät hela resan hem. Jag vet inte varför. Men jag kände bara att det här inte kommer gå. Känslan var så stark. Redan på ruvardag 2 började jag blöda. Fortsatte sen småblöda och blödde mer och mer. Även denna gång var det så jobbigt.
På julafton började jag spraya inför ett nytt försök i falun, vi bestämde oss för att köpa trepack för att ha som trygghet eller vad man ska säga. När det blev dag för sprutorna så såg de på vul att det fanns massa äggblåsor och risken var stor för överstimulering. Men väl nere i falun så fick de bara ut 2 ägg av alla äggblåsor, de andra hade inte mognat. Jag hade mått så dåligt den här gången, både inför och efter äggplock. Men trots bara 2 ägg blev det blastocystodling då jag inte mådde bra. Så i måndags fick vi veta att båda våra blastocyster klarat sig till blastocyst och var av toppkvalité. En till mig och en till frysen.
Vi kände oss så lyckliga och hade lyckats hitta tillbaka till att vara positiv. Men redan igår på ruvardag 4 började jag blöda. Och även fast jag vet att det inte behöver vara kört än så är jag helt förstörd. Hur ska man orka sig upp ige? Jag trodde det skulle vara lättare nu under syskonförsöken, men det är lika jobbigt.
Kan det finnas någon annan anledning till blödningen? Har mensvärk oxå såklart. Om det nu är kört. Vad kan man begära att de förändrar till nästa gång. Både för att äggen ska mogna bättre, är ju ändå lättstimulerad, och för att inte jag ska börja blöda så tidigt. Kan man be dem göra något mer för att underlätta att de fäster?
Hoppas någon orkat läsa så här långt och kan svara på mina frågor.